V průběhu času totiž školy přizpůsobovali "výuku" tak, aby i v rychle se měnícím prostředí byznysu byli topmanažeři stále schopní efektivně vést firmy i své zaměstnance. "Našimi studenty jsou kvalifikovaní lidé z velmi širokého spektra profesí, proto je nezbytné nabídku programů neustále vyvíjet a rozšiřovat. V manažerském programu MBA jsme zpočátku nabízeli šest specializací, které jsme postupně zvyšovali až na současných devatenáct, dále nabízíme i vzdělání v programech LLM a DBA," říká Simona Probstová, manažerka vzdělávání na European School of Business & Management. K trendu rozšiřování programu MBA, který tak více odpovídá současnému pojetí leadershipu, se připojila i Cambridge Business School, která v současnosti nabízí čtrnáct MBA specializací. "Když jsme v roce 2012 vstoupili na trh, nabízeli jsme sedm specializací. Každým rokem evidujeme narůstající počet zájemců téměř ve všech programech, u některých programů se jedná o meziroční nárůst až dvacet pět procent," vysvětluje jeden z důvodů rozšíření nabídky Blanka Frýbová, koordinátorka studijního oddělení Cambridge Business School. Podobně je na tom Business Institut, který za deset let existence rozšířil nabídku z deseti na více než dvacet programů. "V poslední době jsme zaznamenali velký zájem u programů MBA se zaměřením na konkrétní obory, jako jsou PR, interní audit nebo cestovní ruch," upřesňuje Ivo Ducheček, ředitel společnosti Business Institut EDU.
Nemění se však jen počet specializací, ale i samotná výuka uvnitř jednotlivých oborů. Například nastupující Průmysl 4.0 mění mnohé, léta zaběhnuté pořádky. Zvyšuje se procento automatizování výroby, některé pracovní pozice zanikají a nové vznikají. "Náplň předmětů musí reflektovat všechny tyto změny, navíc i změny v telekomunikacích a změny v lidském životě související se vzestupem sociálních sítí. Proto také zařazujeme jiné volitelné předměty, které tento vývoj následují, například provoz a řízení technologií, obchodní analýzy pro firmy, finanční zprávy a hodnocení, strojové učení a umělá inteligence, případně i sociální média," vysvětluje důvod flexibilních osnov MBA programu Irena Jindřichovská, děkanka Anglo-americké vysoké školy, která v ČR zastupuje Chapman University. S tímto názorem se ztotožňuje i děkan University of New York in Prague, Andreas Antonopoulos, podle kterého mileniálové postupně ovládají pracovní trh a nahrazují generaci X, proto klasická výuka ve třídách začíná být nahrazována výukou on-line a modely, které nejlépe slouží právě generaci mileniálů. "Výuka je pak dotvářena samotnými profesory a studenty podle jejich konkrétních požadavků," dodává.
Studijní materiály on-line jsou dnes standardem
I vzhledem ke generační obměně a pracovnímu vytížení většiny studentů školy nabízejí veškeré studijní a pomocné materiály on-line, případně nabízejí e-learning. Například na Vysoké škole báňské není docházka do MBA programu povinná a studenti mají k dispozici veškeré materiály i v elektronické podobě v systému pro řízení výuky LMS Moodle. "Studenti některých programů mají rovněž přístup k elektronickým zdrojům Liverpool John Moores University, se kterou v rámci MBA programu spolupracujeme," doplňuje Zdeněk Zmeškal, děkan Ekonomické fakulty VŠB. Podobné je to na Cambridge Business School, kde je e-learning součástí výuky již od samotného počátku. "Současně nabízíme i vzdělávací program MBA Executive Management Online, jehož hlavní výhodou je možnost komunikace s lektorem či ostatními studenty bez podmínky fyzické účasti na přednáškách. Využíváme moderní virtuální učebnu, která je schopna nahradit řadu vzdělávacích postupů a je téměř plně interaktivní," říká Blanka Frýbová. Některé školy dokonce nabízejí vlastní informační systém, vyrobený na míru studentům tak, aby měli přístup k co největšímu množství potřebných dat, ať už se jedná o publikace a odborné texty, doprovodnou literaturu i multimediální studijní obsah. "Zpočátku jsme využívali zprostředkovaný e-learningový systém, později jsme ale zjistili, že je prostor jej v mnoha ohledech zdokonalit. Vytvořili jsme tedy vlastní vzdělávací platformu, která je navržena tak, aby splňovala veškeré uživatelské požadavky a poskytovala jednotné, intuitivní a bezpečné prostředí pro vzdělávání, spolupráci a komunikaci s lektory, studijním oddělením i kolegy," vysvětluje Simona Probstová z ESBM s tím, že studenti v rámci tohoto systému mohou také odevzdávat seminární a závěrečné práce, přihlašovat se na prezenční část výuky nebo využívat elektronickou knihovnu. Vlastní informační systém vyvinuli i na Business Institutu. "Tento systém jsme vyvíjeli několik let, protože nikdo nic podobného na trhu nenabízí. Současně mohou naši studenti využívat on-line knihovnu, která čítá více než 4200 on-line knih, což jim velmi usnadní samotné studium a vyhledávání informací," dodává ředitel Ivo Ducheček.
Soft skills jsou a budou základem i v budoucnu
Vzhledem k tomu, že svět se neustále mění, není ani současná podoba MBA programů konečná. Školy sledují aktuální trendy i vývoj a postupně se připravují na další úpravy podle potřeb, které budou důležité v blízké budoucnosti. S tím pak samozřejmě souvisí i přirozený zánik některých aktuálně nabízených specializací a oborů. Podle děkanky Anglo-americké vysoké školy, Ireny Jindřichovské, je v měnícím se světě a při rostoucí globalizaci potřeba stále rozvíjet komunikační a analytické schopnosti a umět pracovat s různorodými informacemi. "Nejlepší cesta k přípravě studentů na neznámé zítřky je zaměření se na soft skills, protože umění jednat s lidmi nikdo nenahradí." S touto myšlenkou souhlasí Zdeněk Zmeškal z VŠB, který se také domnívá, že základní a univerzálně aplikovatelné manažerské kompetence a znalosti zůstanou, a doplňuje, že celosvětovým trendem je posilování prakticky orientované výuky a důraz na etiku byznysu a jeho dopad na společnost, digitalizaci a propojování byznysu a techniky. A podobný pohled na budoucnost MBA programu má i rektor UNYP, Andreas Antonopoulos. "Do budoucna očekáváme, že se studenti budou muset profilovat tak, aby jejich dovednosti rozvíjely lidský potenciál v měkčích oblastech kreativity, představivosti a inovací. Tam, kde bude menší tlak na automatizaci, kterou postupně do standardnějších tvrdších dovedností bude přinášet zapojení počítačů a umělé inteligence."
A přestože ke všem těmto změnám patří ekonomický vzestup Číny, Jižní Koreje či Indie a rostoucí význam některých evropských zemí, zatím platí pravidlo, že základním jazykem pro byznys je v současnosti angličtina. Proto oslovené školy a instituty v současné chvíli neuvažují o možnosti výuky MBA programu v jiném jazyce, než je angličtina a případně čeština. "Programy MBA dnes naleznete v jakékoliv jazykové mutaci. Pokud někdo chce studovat například ve francouzštině, pak bych raději doporučil obrátit se přímo na školy z Francie. Máte tak záruku vysoké erudovanosti a jazykového posunu," říká na závěr ředitel Business Institutu EDU, Ivo Ducheček.
Článek byl publikován v magazínu Práce & Kariéra.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist