Virtuální, rozířená a smíená realita u dávno nejsou technologickými výstřelky ani hračkami, ale technologiemi, které nacházejí praktické uplatnění a přináejí vyí efektivitu i měřitelné úspory zejména v oblastech simulace, tréninků a kolení nebo terénní podpory na dálku.
Tři typy digitální reality
Virtuální realita (VR, Virtual Reality), nestarí ze tří pohlcujících technologií, je postavena na principu plného oddělení uivatele od okolního světa a jeho plného ponoření do světa virtuálního. Její kořeny sahají do přelomu osmdesátých a devadesátých let, v posledních přiblině pěti letech ale zaívá doslova boom, zejména díky technologickému pokroku v oblasti zobrazovacích zařízení (LCD a OLED displeje s vysokým rozliením a rychlou odezvou) a pohybových senzorů i snímacích senzorů (kamer) i výpočetního výkonu − vechny tyto komponenty začaly být masově vyráběny a nasazovány v chytrých telefonech a to zásadně sníilo jejich cenu a zvýilo dostupnost VR. Větina hi-end VR řeení má nevýhodu v podobně potřeby spojení s výkonným PC, nedávno uvedený Oculus Quest ale pouívá výkonný mobilní procesor umístěný přímo ve VR headsetu. Nejdostupnějí jsou pak řeení zaloená na výkonných chytrých telefonech s displeji s vysokým rozliením (FHD, QHD, 4K), umístěných do levné náhlavní soupravy.
25 %
Do roku 2021 provede 25 procent velkých podniků na vyspělých trzích pilotní programy MR (smíené reality) a nasadí řeení pro smíenou realitu.
Rozířená realita (AR, Augmented Reality) za sebou ji má také řadu let vývoje − existuje v různých podobách. Neodděluje uivatele od okolního prostředí, ale promítá do jeho obrazu či zorného pole různé doplňující či interaktivní informace. Nejčastějí a nejdostupnějí jsou aplikace na mobilních zařízeních vyuívající vestavěnou kameru a promítající do obrazu snímaného v reálném čase dalí informace (objekty, instrukce apod.) − například aplikace Ikea Place vytvořená ji v roce 2013. Druhou podobou AR jsou speciální brýle promítající do zorného pole uivatele různé textové či obrazové instrukce a kontextuální informace v reálném čase. Profesionální řeení AR jsou často kombinována s hlasovým rozhraním pro ovládání a interakci, aby ruce uivatele (například servisního technika) zůstaly volné.
Smíená realita (MR, Mixed Reality) je kategorií, je se oddělila od AR s nástupem sofistikovanějích brýlí (například Microsoft HoloLens), které umoňují promítat do zorného pole uivatele realisticky vyhlíející 3D objekty, a věrohodně tak smísit prvky reálného a virtuálního prostředí.
Infografika: Pět oblastí, kde můete nejlépe vyuít rozířenou realitu
Zatímco v současné době na trhu převládají řeení vyuívající buď plně pohlcující virtuální realitu (spotřební i profesionální sféra), nebo smíenou realitu na mobilních zařízeních (zejména spotřební sféra), do budoucna poroste, zejména díky vyuití v podnikové sféře, zejména oblast rozířené a smíené reality vyuívající speciální brýle (ve vzdálenějí budoucnosti pak i chytré kontaktní čočky) − naznačují to i některé z aktuálních předpovědí analytiků Gartneru:
Do konce roku 2020 zařadí 30 procent velkých globálních podniků AR aplikace na mobilních zařízeních do své strategie digitální transformace.
Do roku 2021 provede 25 procent velkých podniků na vyspělých trzích pilotní programy MR (smíené reality) a nasadí řeení pro smíenou realitu − oproti procentu v roce 2017.
Do roku 2022 překonají AR implementace VR jako hlavní faktor enoucí dalí vývoj náhlavních displejů − na AR displeje připadne 55 procent prodaných kusů, oproti méně ne pěti procentům v roce 2017.
Pět oblastí pro vyuití rozířené reality
Z průzkumů, které provedli analytici Gartneru mezi respondenty z velkých nadnárodních podniků, vyplývá, e zatímco virtuální realita dominuje v podnikové praxi zejména v oblasti kolení a simulací (v o něco mení míře je vyuívána v oblastech návrhu a vizualizace produktů, spolupráce ve virtuálním prostředí či zobrazení a analýzy dat ve virtuální realitě), rozířená realita se v praxi uplatňuje zejména v provozně-technické oblasti, jako je údrba a technická podpora kombinující pracovníky v terénu (nebo dokonce nekolené uivatele) s expertem radícím v reálném čase na dálku. Objevují se dokonce i AR uivatelské návody, je fungují tak, e stačí namířit kameru chytrého telefonu na zařízení typu wi-fi router − a aplikace sama rozpozná, o jaký model se jedná, a provede uivatele instalací krok po kroku pomocí instrukcí na obrazovce a virtuálního asistenta s hlasovým rozhraním (nabízí například MobiDev).
Infografika: Pět oblastí, kde můete nejlépe vyuít rozířenou realitu
Pohlcující technologie v praxi
Praktických příkladů vyuití rozířené, ale také virtuální a smíené reality lze dnes nalézt řádově přinejmením stovky napříč řadou oborů. Příklady vybrané analytiky společnosti Gartner (viz tabulka) naznačují iroké spektrum uplatnění, v některých oblastech (například spotřební AR aplikace v maloobchodě, marketingu, publishingu) lze v on-line prostoru při troe úsilí dohledat desítky realizovaných projektů na konkrétní technologii, v jiných odvětvích jsou veřejně publikovaných příkladů sice jen jednotky, v nejbliích měsících a letech ale bude jejich počet růst. Podniky nicméně v oblasti pohlcujících technologií naráejí na řadu překáek a úskalí typických pro rodící se trh: vytvářet přísluný obsah či aplikace a implementace je náročné a bez spolupráce s dodavatelem technologie velmi obtíné, technologie samotná je také často v plenkách, a firmy tak čelí například problémům s výdrí baterie, velikostí nebo odolností zařízení. Jde stále o poměrně drahá řeení a problémy se mohou objevit i v oblastech, jako je ochrana soukromí, dále v neochotě zaměstnanců či zákazníků se do jejich pouívání zapojit a (by v nejmení míře) v nekvalitním uivatelském záitku.
Článek byl publikován v komerční příloze Hospodářských novin a týdeníku Ekonom.
Infografika: Pět oblastí, kde můete nejlépe vyuít rozířenou realitu
Infografika: Pět oblastí, kde můete nejlépe vyuít rozířenou realitu
Tento článek máteje zdarma. Kdy si předplatíte HN, budete moci číst vechny nae články nejen na vaem aktuálním připojení. Vae předplatné brzy skončí. Předplate si HN a můete i nadále číst vechny nae články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Vekerý obsah HN.cz
- Monost kdykoliv zruit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Vechny články v audioverzi + playlist