Výrazný nepoměr je patrný ve způsobu, jakým si svá zařízení uživatelé chrání. Bezpečnostní program má v počítači či notebooku 83 % uživatelů, v chytrém telefonu je to ale pouhých 45 %. Experti upozorňují, že i telefony obsahují řadu citlivých dat, na jejichž ochranu by uživatelé měli dbát.

Podceňujeme aktualizace

„Aktualizace operačního systému jsou pro bezpečnost zařízení zásadní. V řadě případů totiž obsahují bezpečnostní opravy známých zranitelností. Uživatelé jejich význam ale spíše podceňují. Obecně ale platí, že by uživatel měl aktualizace instalovat, jakmile jsou k dispozici,“ říká Miroslav Dvořák, technický ředitel české pobočky ESET.

To ale v případě uživatelů osobních počítačů a notebooků udělá jen 41 % uživatelů, v případě chytrého telefonu jen 35 %. Podle dat společnosti ESET na pravidelné aktualizace zapomíná až čtvrtina majitelů počítačů a mobilních telefonů, v případě routerů je to dokonce 34 % uživatelů. Z hlediska bezpečnosti jde o rizikové jednání.

„Všichni tito uživatelé se vystavují kybernetickým hrozbám, na které už stihli výrobci zařízení a operačních systémů zareagovat,“ dodává Dvořák.

Nemáme přehled o vlastní síti

Svou domácí síť si Češi snaží chránit alespoň heslem. Uvedlo to 69 % dotázaných. Na druhé straně 5 % domácích uživatelů heslo pro přístup do sítě nepoužívá.

„Díky přístupu zabezpečeném heslem se k routeru nemůže připojit kdokoliv. Zabezpečení domácí sítě můžeme dále posílit výběrem takového zařízení, které výrobce podporuje po stránce bezpečnostních aktualizací po co nejdelší dobu,“ popisuje Dvořák.

Z výzkumu dále vyplynulo, že čtvrtina z nás sdílí svou domácí síť, ať už v rámci domácnosti (56 %), s návštěvou (34 %) či se sousedy (9 %). Na druhou stranu většina dotázaných (91 %) nemá přehled o aktivitě ve své síti a neví, kdo je reálně v síti připojený. A to i přesto, že na trhu existují bezpečnostní produkty, které toto umožňují.

Kybernetické hrozby si nepřipouštíme

„Ve výzkumu nás překvapil velice nízký počet dotázaných, kteří připouští, že se stali terčem kybernetického útoku. Uvedlo to pouhých 8 % z celkového počtu. Dle našich dat jsou plošné útoky velice časté, a to napříč všemi platformami. Vysvětlujeme si to tak, že uživatelé vnímají kybernetický útok rozdílným způsobem. Phishingový e-mail je často vnímám jen jako nevyžádaná pošta, nikoliv útok,“ vysvětluje Dvořák ze společnosti ESET.

To, že phishing představuje reálné riziko pro Čechy dokládá zjištění, že bezmála polovině z těch, kteří přiznali zkušenost s podvodným (phishingovým) e-mailem (18 % z celkového počtu), vznikla škoda ve výši do dvou tisíc korun (43 %).

Exkluzivní průzkum pro ESET realizovala společnost Median od 7. do 20. října 2019. Dotazování se zúčastnilo 610 respondentů starších 15 let, jednalo se o reprezentativní vzorek populace dle základních sociodemografických proměnných.

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist