Studie sleduje pokrok a výsledky podnikatelek a majitelek firem ve třech oblastech: pokrok v postavení žen, dostupnost znalostních a finančních prostředků a faktory podporující podnikání.
„Firmy ve vlastnictví a pod vedením žen jsou významným katalyzátorem hospodářského růstu a přínosem pro všechny. Naše studie upozorňuje na ty ženy, jimž se dostatečného prostoru nedostává a které jsou kvůli přetrvávající nerovnosti mezi pohlavími a vyloučení stále v nevýhodě. Ve společnosti Mastercard nepochybujeme o tom, že skvělé nápady se mohou zrodit v kterékoli hlavě. Je na čase, aby vlády a organizace spojily síly a podpořily ženy v jejich podnikání tím, že vymýtí diskriminaci vůči ženám a zajistí jim lepší přístup ke vzdělání a finančním službám,“ uvedla výkonná místopředsedkyně představenstva společnosti Mastercard Ann Cairns.
Výsledky studie potvrzují, že ženy dosahují větších podnikatelských úspěchů a více se zapojují do výdělečné činnosti na otevřených a aktivních trzích s vyšší mírou podpory pro malé a střední podniky, kde se podnikání nepotýká s mnoha překážkami. Na takovýchto trzích podnikatelkám také častěji pomáhají další příznivé podmínky, jako je přístup ke kapitálu, finančním službám a vzdělávacím programům. První dvacítku nejlépe hodnocených trhů tvoří z 80 procent bohaté ekonomiky, k jejichž bohatství přispívají příznivé podnikatelské podmínky.
Pořadí zemí – Mastercard Index of Women Entrepreneurs 2019 (hodnoty v bodech):
- Spojené státy americké – 70,3
- Nový Zéland – 70,2
- Kanada – 69,0
- Izrael – 68,4
- Irsko – 67,7
- Tchaj-wan – 66,2
- Švýcarsko – 65,8
- Singapur – 65,6
- Velká Británie – 65,6
… 21. Česká republika – 56
Z 58 zkoumaných zemí celkem osm stouplo v pořadí o více než pět pozic oproti předchozímu roku. Největším skokanem je Francie (+22 míst), jejíž posun způsobil téměř dvojnásobný nárůst míry podnikatelské aktivity žen. Dále si výrazně polepšily Indonésie (+13), Kostarika (+11), Tchaj-wan (+9), Irsko (+7), Rusko (+6), Thajsko (+5) a Ghana (+5).
Přehled ale také ukazuje, že příležitosti k podnikání nemusejí nezbytně souviset s bohatstvím a rozvinutostí trhu. Země jako Uganda, Ghana a Botswana, v nichž jsou podmínky podporující podnikání na slabší úrovni než na rozvinutých trzích, se dokázaly dostat mezi první tři nejlepší podle podílu žen mezi majiteli podniků. Vzhledem k obecnému nedostatku dostupného kapitálu a špatnému přístupu k podpůrným službám však v tomto případě převládá názor, že příčinou je především nezbytnost začít podnikat kvůli zajištění obživy. V České republice je podle studie podíl žen jako majitelek firem 22,4 procenta.
Trhy s nejvyšším podílem žen mezi majiteli podniků:
- Uganda – 38,2 %
- Ghana – 37,9 %
- Botswana – 36,0 %
- Spojené státy americké – 35,1 %
- Nový Zéland – 31,8 %
- Rusko – 31,2 %
- Malawi – 31,1 %
- Austrálie – 30,9 %
- Angola -30,3 %
… 36. Česká republika – 22,4 %
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist