Průzkum se zaměřil zejména na oblasti, které dnes trápí personalisty českých firem. V českých firmách podle něj nepanuje žádný velký pesimismus. Více než polovina oslovených personalistů očekává, že ekonomika bude stagnovat nebo dokonce růst, 42 % pak predikuje její mírný pokles. Jen zhruba čtvrtina dotázaných předpokládá, že počet zaměstnanců v jejich firmě vzroste, naopak necelá desetina plánuje propouštění.

Ze zahraničních událostí může mít na personalistiku v českých firmách větší dopad ochlazení trhu v Německu než případný Brexit. Pouze 13 % personalistů totiž považuje případný Brexit za hrozbu pro jejich firmy. Ochlazení trhu v Německu je, na rozdíl od Brexitu, mnohem větší potenciální hrozbou. Negativní vliv na české firmy v případě německé recese očekává 46 % personalistů z výrobního segmentu a 15 % z obchodu a služeb.

Uchazečů je dostatek, kvality už míň

Zajímavým zjištěním průzkumu je skutečnost, že firmy nebojují ani tak s nedostatečným počtem uchazečů o práci, jako spíš s jejich nízkou kvalitou a relevancí. „Na inzerované pracovní pozice se firmám obvykle přihlásí okolo 10 kandidátů. V průměru pouze 4 z nich jsou však relevantní, v případě manažerských pozic dokonce jen 3,“ říká Gabriela Hrbáčková, ředitelka agentury Hofmann Personal, s tím, že větší zaměstnavatelé jsou oproti těm menším ve výhodě, na jejich pracovní nabídky reaguje až o 50 % více uchazečů o práci. Není to ovšem jen známostí značky, ale i investicemi do inzerce pracovních pozic. Z průzkumu vyplynulo, že firmy nad 500 zaměstnanců využívají ke zviditelnění svých pracovních nabídek až dvojnásobek kanálů než firmy zaměstnávající méně než 250 lidí.  Za nejefektivnější kanály pro oslovování přitom personalisté z obchodu a služeb považují (v tomto pořadí) pracovní portály, doporučení zaměstnanců a vlastní web, personalisté z výroby pak pracovní portály, vlastní web a personální agentury.

„Kromě toho, že se na pracovní pozice často hlásí zcela nerelevantní uchazeči, kteří například vůbec neodpovídají požadavkům zaměstnavatele z hlediska vzdělání, praxe či dovedností, tak firmy stále častěji řeší problémy spojené s nízkou kvalitou odváděné práce, nezodpovědností svých pracovníků či špatnou domluvou,“ komentuje Gabriela Hrbáčková. Dle průzkumu tyto problémy dnes vnímá 12 % českých zaměstnavatelů. „Zejména ve výrobních firmách se dnes běžně stává, že pracovníci bez předchozího upozornění přestanou chodit do práce, mají daleko nižší zodpovědnost při plnění úkolů a jsou nedochvilní.“

Dříve často zmiňované problémy související s rostoucími nároky pracovníků, vysokou fluktuací či administrativní zátěží firmy naopak překvapivě v rámci průzkumu jmenovaly jen okrajově.

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist