Při phishingových útocích se kyberzločinci snaží často zneužívat známé značky a napodobovat webové stránky, včetně URL adresy a designu stránek. Odkaz na podvodný web šíří kyberzločinci e-mailem nebo textovou zprávou, popřípadě na stránky přesměrují z jiných webových stránek či podvodných mobilních aplikací. Podvodný web také často obsahuje formulář určený k odcizení přihlašovacích údajů, platebních dat nebo jiných osobních informací.
Nejčastěji zneužívané značky jsou seřazené podle počtu phishingových pokusů:
- Facebook (18 % všech phishingových pokusů zneužívajících značky)
- Yahoo (10 %)
- Netflix (5 %)
- PayPal (5 %)
- Microsoft (3 %)
- Spotify (3 %)
- Apple (2 %)
- Google (2 %)
- Chase (2 %)
- Ray-Ban (2 %)
Nejčastěji zneužívané značky ve phishingových kampaních – žebříček zohledňující platformy
Během 4. čtvrtletí došlo k významným rozdílům v používání značek v jednotlivých phishingových vektorech. Například v mobilním vektoru se útoky zaměřovaly na významné technologické značky a značky sociálních sítí a bank, zatímco v e-mailovém vektoru byla na druhém místě populární značka slunečních brýlí, která byla zneužitá například v souvislosti s Černým pátkem a nákupní horečkou.
E-mailový phishing (27 % všech phishingových útoků ve 4. čtvrtletí 2019)
- Yahoo
- Rbs (Ray-Ban Sunglasses)
- Microsoft
- DropBox
Webový phishing (48 % všech phishingových útoků ve 4. čtvrtletí 2019)
- Spotify
- Microsoft
- PayPal
Mobilní phishing (25 % všech phishingových útoků ve 4. čtvrtletí 2019)
- Chase Mobile Banking
- Apple
- PayPal
„Kyberzločinci používají různé techniky a taktiky, jak z obětí vymámit osobní informace, přihlašovací údaje nebo peníze. Přestože je často využíván spam, viděli jsme také útočníky, kteří získávali přihlašovací údaje k e-mailovým účtům, studovali oběť týdny a cíleně útočili na partnery a zákazníky,“ říká Peter Kovalčík, Regional Director, Security Engineering EE ve společnosti Check Point. „V posledních dvou letech podobných útoků přibývalo, protože využití cloudových e-mailů zločincům usnadňuje maskování a vydávání se za důvěryhodný zdroj. Je nutné si uvědomit, že phishing dále poroste i v roce 2020.“
Online mapa kybernetických hrozeb ThreatCloud Map sleduje v reálném čase, jak a kde po celém světě probíhají kybernetické útoky. Využívá pro to informací z Check Point ThreatCloud, největší sítě pro spolupráci v boji s kybernetickými hrozbami, a přináší data o hrozbách a trendech z celosvětové globální sítě senzorů. Databáze ThreatCloud analyzuje více než 250 milionů adres a detekuje případné nakažení boty. Obsahuje přes 11 milionů malwarových signatur a více než 5,5 milionu infikovaných webových stránek, každý den identifikuje miliony malwarových typů.
Více informací o reportu najdete také blogu společnosti Check Point: https://blog.checkpoint.com/2020/02/06/check-point-research-brand-phishing-report-q4/
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist