Z dlouhodobého hlediska jsou nejúspěšnější ty firmy, které působí důvěryhodně. Stačí se podívat na americké burzy. Jsou největší, nejúspěšnější a ve světě nemají konkurenci. Lidé jim věří a nebojí se investovat. Důvěra však sama z nebe nespadne a je potřeba ji vybudovat, posilovat a udržovat.

Za americkým úspěchem stojí velmi přísné kontrolní a sankční mechanismy, které nemají ve světě srovnání. A audit je pevnou součástí procesu budování důvěry. Není náhodou, že největší auditorské společnosti mají kořeny právě v USA. Pravidelný a opakující se audit je nejen hlídacím psem důvěry, ale i prevencí nekalých praktik.

V Česku jsme ale vyrazili opačným směrem. Na audit se díváme jako na zbytnou administrativní zátěž a ztrojnásobujeme limity, po jejichž dosažení je provedení auditu povinné. To povede k tomu, že více než polovina firem, pro které byl doteď audit povinný, jej již mít nemusí. Nechat menší účetní jednotky do obratu 240 milionů korun bez jakékoliv pravidelné externí kontroly, je krok špatným směrem. Audit je totiž také účinná prevence.

Jak můžete věřit tomu, co vám protistrana sděluje, a jak víte, že vás vlastně jen netahá za nos? Důvěra ve správnost, úplnost a poctivost informací je základem pro vaše rozhodování. A důvěra ve spolehlivost a čest obchodních partnerů je základem dlouhodobých obchodních vztahů. Obchod můžete samozřejmě udělat i s partnerem, ke kterému velkou důvěru nemáte, musíte však pracovat s vyšší hladinou adrenalinu a dražšími kontrolními mechanismy, abyste minimalizovali riziko ztráty či neúspěchu.

Proč lidé blafují a lžou

Když někdo neříká pravdu, buď se něčeho bojí, nebo chce nějakou výhodu. Lakováním ve finanční oblasti určité údaje firmy vylepšují a některé zhoršují. Záleží na tom, kým potřebují nebo chtějí být. Že je to nefér? Takto finanční lakýrník nepřemýšlí, naopak v době svého konání se často pasuje do role zachránce či moralisty: přece nepřipravím lidi o práci…, když nám banka nepůjčí, tak to tady zavřou…, přece mají dost, bůhvíjak to tenkrát zprivatizovali…

Lakováním účetních výkazů a ostatních zveřejňovaných údajů narůžovo se firmy většinou snaží vylepšit své hospodářské výsledky a důležité finanční ukazatele. Tím zakrývají své finanční problémy, hrozby a ztráty. Cílem je většinou papírově udržet hodnotu firmy, zabránit poklesu hodnoty akcií, zabránit zvýšení úrokových nákladů v důsledku horšího ratingu banky, neztratit zákazníky či si nezhoršit platební podmínky v důsledku poklesu důvěry ve zdraví firmy, a to jak ze strany dodavatelů, tak odběratelů (zákazníků).

Existuje, a není to nijak výjimečné, i lakování načerno, kdy firmy záměrně zhoršují své finanční výsledky, protože již dosáhly svých manažerských cílů. Tím snižují společníkům/akcionářům výši dividend, aby lépe ustály tlak dodavatelů na navyšování cen a tlak zaměstnanců na navyšování mezd. Doufají také, že tím uniknou radaru finančního úřadu. Významným motivem pro zhoršování finančních výsledků bývá i strach ze závisti v místě bydliště či rodině.

Udržitelný zelený lak

Stále více se klade důraz na udržitelnost, která má stránky nejen ekologické, ale i lidsko-právní a morální. Dodržování „zelených“ předpisů, směrnic a nařízení může být pro firmy drahé, ale i obtížně dosažitelné. Když se firma rozhodne své podnikání nalakovat nazeleno, obvykle nechce jen ušetřit, ale hlavně neohrozit důvěru zákazníků v produkt, stabilitu a pověst firmy.

Lakování není jen záležitostí majitelů firem či vrcholového managementu. V rámci touhy po karierním růstu se někteří zaměstnanci mohou uchýlit k úmyslným chybám, aby byli povýšeni a dosáhli vysněného společenského postavení anebo jednoduše dosáhli slíbeného bonusu. Odpovědnost však v těchto situacích dopadá na vrcholový management.

Chceme být klamáni?

Chceme, aby na nás někdo vydělával peníze tím, že nám lže? Na závěr uvedu pár tvrzení, na která můžete v běžném životě často narazit:

  • firma musí bohužel platit podprůměrné mzdy, protože je ztrátová,
  • výrobky jsou zdravé a nezanechávají ekologickou stopu, o zdraví se bát nemusíte,
  • firma je úspěšná, nebojte nájemné včas doplatíme,
  • proveďte ty vaše práce na fakturu, nebojte, naše firma má peněz dost,
  • úrok je super a nebojte, firma nezkrachuje a dluhopisy vám splatí.

Audit je služba ve veřejném zájmu a je jedno, jestli je firma na burze či není, důvěra není spojená s velikostí firmy, ale je základem, od kterého se odrážíte k podnikatelskému úspěchu – bohatství.

Ing. Milan Bláha, první viceprezident Komory auditorů ČR

Text vznikl ve spolupráci s Komorou auditorů ČR.

Text nevyjadřuje názor redakce

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist