Část dávek budou platit firmy
O tom, že nový zákon o nemocenském pojištění vstoupí 1. ledna 2007 v platnost, je rozhodnuto. Jaký dopad však bude mít na firmy, zatím není jasné.
Ve hře je totiž nejen schválené znění, ale i dodatečná změna, s níž kvůli nutnosti úspor v rozpočtu na poslední chvíli přišla ještě Paroubkova vláda. Nyní bude záležet na parlamentu, který se má na své mimořádné schůzi rozhodnout, zda poslední vládní návrh podpoří.
Nová dávka - náhrada mzdy
Hlavní změnou, kterou zákon každopádně přinese, je nová koncepce dávek v nemoci.
Namísto dosavadního nemocenského, které je placeno správou sociálního zabezpečení, bude během prvních dvou týdnů pracovní neschopnosti vyplácet dávku zaměstnavatel. Tato dávka se bude nazývat "náhrada mzdy". Náhrada mzdy bude daňově uznatelným nákladem.
Stát bude dosavadní nemocenské vyplácet až od patnáctého dne pracovní neschopnosti. Původní znění nového zákona na druhou stranu počítalo s tím, že zaměstnavatelům částečně uleví v sazbě pojistného. Ta část sazby, kterou odvádí za zaměstnance zaměstnavatel, měla být snížena ze současných 3,3 procenta na 1,4 procenta.
Stát chce ušetřit
Zde však do nového zákona vstoupila na poslední chvíli vláda ČSSD. Aby ve státním rozpočtu ušetřila zhruba deset miliard korun, navrhla změnu - odvody zaměstnavatelů na nemocenské pojištění příští rok zůstanou stejné a začnou klesat až od roku 2008.
Stát by namísto toho podnikům refundoval polovinu výdajů na vyplacenou náhradu mzdy.
Proti této úpravě, která část nákladů na nemocenskou přenáší na zaměstnavatele, se ohradili zástupci podnikatelů ve všech oborech. Podle nich firmy neúnosně zatíží. Naopak Ministerstvo práce a sociálních věcí tvrdí, že díky refundaci výdajů na náhradu mzdy zůstanou náklady zaměstnavatelů v příštím roce stejné jako letos a v dalších letech dokonce klesnou.
Nyní tedy bude záležet na parlamentu, jak se k zákonu postaví. Zatím se zdá, že ODS i ČSSD se v tomto bodě shodují a že k přenesení nákladů na nemocenské dávky na zaměstnavatele v příštím roce skutečně dojde.
Změna u živnostníků
Živnostníci nemají nárok na náhradu mzdy vzhledem k tomu, že jsou de facto sami sobě zaměstnavatelem. Nelze jim tudíž uložit, aby si sami sobě vypláceli náhradu příjmu.
Proto jim klesne sazba pojistného už příští rok ze současných 4,4 na 2,5 procenta. I nadále však nebudou mít povinnost přihlásit se k nemocenskému pojištění. Pokud se ale přihlásí, budou mít nárok na nemocenské po třech měsících.
Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články.
- Veškerý obsah
- Bez reklam
- Mobilní aplikace
- Veškerý obsah
- Bez reklam
- Mobilní aplikace
- Veškerý obsah
- Bez reklam
- Mobilní aplikace



