Společnost Inmedity na konci ledna spustila první e-shop v ČR, který nabízí bezkontaktní čipové nálepky, plakáty, přívěsky a v neposlední řadě i telefony.
Spoluzakladatel Inmedity Michal Kubáň však jedním dechem dodává, že zatím se v tomto kroku spíše nejedná o byznys, ale o vysvětlení a osvětu této technologie mezi lidmi, nicméně potenciál je tu významný.
Bez patřičného rozšíření telefonů, které jsou vybaveny bezkontaktní (NFC) technologií, jde totiž v celé záležitosti pouze o platební karty, je ochuzená o další možnosti. Pro to "skutečné" použití NFC je však potřeba právě telefonu.
Těch je nyní v Česku jen kolem 3 až 5 % všech prodaných. V průběhu roku 2013 se ale předpokládá dvoj- až trojnásobné zvětšení jejich počtu. A s tím se už prý dá něco dělat.
Co bylo důvodem k založení NFC obchodu?
Viděli jsme tu díru na trhu a ten potenciál. Lidé již sice díky bankám ví, že tu něco jako NFC funguje, ale jen v rámci bankovnictví, plateb.
Na trhu mají svoji pozici QR kódy, které se začaly tisknout na plakáty. A lidé si je prostě ze zvědavosti začali fotit a načítat z nich dodatečné informace. NFC je v podobné situaci, jeho využití však může jít mnohem dál.
Firmy, které dělají takzvaný "proximity marketing", tedy načítání dodatečných informací z čipu ukrytého v nálepce, plakátu, vývěsní desce či reklamním předmětu, dodnes neměly moc možností používat NFC nálepky, štítky, protože si je musely komplikovaně objednávat a dovážet. My to za ně nyní řešíme. Nově tak v Česku není problém objednat si třeba jen 10 nálepek na otestování.
V jakých dalších situacích jde využít NFC, jindy než pouze při platbách?
Způsob interakce s NFC může být dvojí – aktivní a pasivní.
Jednodušší je samozřejmě pasivní způsob. Nyní má také větší šanci na využití. Pasivním prvkem v tomto případě může být nálepka s čipem, na kterém je uložena informace. Tou informací může být telefonní číslo, internetová adresa, vizitka, instrukce pro telefon, že se má například nastavit do jiného profilu...
Aktivní NFC znamená, že v telefonu máte nainstalován nějaký váš osobní identifikační prvek. Máte tam svoji platební kartu, vstupní kartu do zaměstnání, jízdenku z MHD...
Tedy služby, které vyžadují kromě vašich identifikačních dat také nějakou míru zabezpečení, aby samozřejmě nebylo možné je zneužít. To je ta budoucnost, to je ta "pravá" NFC.
Z jakých zemí dovážíte?
Máme vybraného spolehlivého dodavatele z Číny, ten umí spíše ty běžnější čipy pro jednodušší užití. Nicméně spolupracujeme také s velmi kvalitními výrobci z Velké Británie a Dánska.
Mezi klienty máte jen firmy?
Ne. Objednávají si u nás i jednotlivci, nadšenci, kteří si nálepky programují podle svých potřeb. Testují, hrají si.
Takže jen reklamní agentury?
Nejen reklamní agentury, ale také muzea, restaurace, které využívají naší přidané služby k "internetu věcí". (Sdělování dodatečných informací o místě, věci, budově prostřednictvím bezkontaktní nálepky.)
Všeobecně to jsou firmy, které si začínají uvědomovat kouzlo této technologie a její potenciál třeba pro prodej, dárcovské SMS, reklamní kampaně, v budoucnu třeba i SMS jízdenky, organizaci skladových zásob...
Inmedity totiž vyvinula vlastní systém SenseNG (Sense Next Generation). Klientovi poskytujeme prostor, kde může informace na specifických čipech ukládat a spravovat. Na čipu je tak jen odkaz na webové prostředí, které si už spravuje sám klient.
Již při objednávce čipu si lze zvolit, zda tuto službu chcete, či nechcete využít. Nyní třeba v tomto ohledu nově spolupracujeme se dvěma muzei.
Kterými?
Zatím nemohu říci, jsme těsně před podpisem smlouvy. Mohu ale prozradit, že jedno muzeum je v Praze a druhé v moravskoslezském regionu. A asi vás nepřekvapí, že to jsou spíše techničtěji orientovaná muzea...
Kolik kusů si nejčastěji jednotlivci a nadšenci objednávají?
Máme mnoho objednávek znějících na tři kusy. Jeden čip domů, jeden do auta, jeden do práce. Lidé si tak rychle nastavují profil telefonu a služby, které nejčastěji v daném prostředí využívají.
Vlastní nastavování a programování nálepkových čipů?
Ano, odemčenou NFC nálepku nebo čip si lze naprogramovat prostřednictvím vlastního telefonu a aplikace. Každý telefon je čtečkou, s patřičnou aplikací se může stát zapisovačkou. Například je tu aplikace Tag writer, ale je jich samozřejmě vícero a v app marketech jsou dostupné.
Do budoucna uvažujeme, že třeba pro takovéto domácí programování vyvineme vlastní aplikaci.
Jak zajistit důvěryhodnost čipů, nálepek? Nenajdou se individua, která budou chodit s mobily a firmám přepisovat údaje na nálepkách a čipech? Anebo v případě odesílání SMS a DMS si potisknou nálepky grafikou imitující vzhled čipů oficiálního subjektu? Jak je od sebe jako uživatel rozeznám?
Nabízíme více typů řešení. Samozřejmě můžeme dodat odemčené nálepky k volnému zápisu, ty pak lze donekonečna přepisovat a "hrát si s nimi", dokud se čip fyzicky nepoškodí.
Další variantou je zakódování obsahu. Čipy se dají softwarově uzamknout, zašifrovat. Hesla však nemohou být příliš sofistikovaná, je to přeci jen malý čip, který nepojme nějaký extrémně složitý algoritmus. Nicméně i to odradí 95 % záškodníků.
Proti těm zbylým 5 % "škodičů či podvodníků" nabízíme takzvanou kastraci čipu. Znemožníme jakékoliv další zápisy hardwarovým zásahem. Naše zapisovačka čipu vypálí do jeho rozhraní pomyslnou "černou díru", která jakékoliv příchozí informace pohltí a původně zapsané informace ochrání.
Tento způsob jsme se rozhodli používat a nabízet firemní klientele nejvíce. Doporučujeme napřed zvážit místa k instalaci. Součástí našich služeb je také laminace čipů do posterů, plakátů. Externího přelepení takového kontaktního místa čipu v rámci plakátu si pak každý všimne.
V úvahu připadají i hologramy, které už jsou samozřejmě velmi těžko napodobitelné.
K užití čipu, rozpoznání a zabezpečení samozřejmě musí vést jistý selský rozum. Najdete-li bezkontaktní čip někde v oficiální zasklené vitríně instituce (intenzitu prostupnosti materiálu lze regulovat), tak nemusíte mít velký strach.
Vždy však půjde o kontext, nálepka bude součástí určité kampaně, třeba letáku, reklamní plochy... Pokud ji najdete jen tak někde nalepenou na lampě veřejného osvětlení s výzvou "odešli placenou SMS", tak to asi nebude zcela "košer".
Větší potenciál z vašeho pohledu má nyní pasivní, nebo aktivní využití NFC?
Teď spíše pasivní NFC. Postupem času bude doplněno aktivním. Závisí také na zájmu partnerů o tyto projekty. Myslím, že v průběhu roku 2014 pak dojde ke značné převaze toho aktivního způsobu využití NFC. Ale nedomnívám se, že pasivní využití bude nějak nahrazeno tím aktivním.
Jak vysvětlujete lidem, firmám, co je NFC?
Účastníme se konferencí, přednášek. Na našem e-shopu máme také sekci pro osvětu klienta-zvědavce. Tam také máme malý návod, jaký správný čip nebo nálepku pro kterou aktivitu je vhodnější využít.
Jakou investici si vyžádalo spuštění vašeho e-shopu?
V řádech statisíců. Investice samotné tedy nebyly až tak vysoké. Nějakou dobu jsme pouze objednávali a zkoušeli různé dodavatele. Sami jsme si hráli a opotřebovávali nálepky a čipy, abychom vyzkoušeli, zda jsme schopni garantovat jejich výdrž a záruku. Nákup vzorků a testování tvořil kolem 80 % nákladů.
Dá se odhadnout potenciální velikost trhu s nálepkami, čipy a přidruženými službami pro firmy?
Zpočátku jednotky milionů korun, pak desítky. Maximálně se dá hovořit o stovkách milionů korun, to ale s přidružením dalších služeb. Dělali jsme si vlastní průzkum a kombinovali jsme jej s výsledky větších agentur. Vychází nám, že zájem o nálepky může dosáhnout až milionu kusů ročně.
Jeden kus stojí od 29 korun, při větším odběru samozřejmě náklady klesají. To už je zajímavé. Momentálně však nevíme, jak zareaguje konkurence, tudíž se může stát, že ceny ještě klesnou. Je to ale také o službách kolem – udržování systému a prostředí, programování čipů, jejich příprava, úprava a následná správa, třeba za 5 Kč měsíčně.
Nabízíte i NFC telefony...
Ano, nicméně je to spíše jen doplňkový sortiment. V Česku je prodejců elektroniky příliš na to, abychom nabídku telefonů brali jako klíčovou. Jsme však schopni je dodat, zajistit, předobjednat.
Nabídku NFC technologií na e-shopu považujeme (Inmedity) také za naši povinnost. Profilujeme se jako firma, která se snaží na českém trhu působit jako šiřitel a zastánce NFC technologií, a prostě i tato část byznysu k tomu patří. Rozhodně jsme e-shop nezřídili proto, že nás to bude nějak významně živit.
Z našeho pohledu to je, jako bychom se snažili být farářem. Když jím totiž chcete být, musíte mít kostel... Pro širší veřejnost by právě e-shop mohl být také tím správným impulsem pro získání prvních zkušeností s NFC a informací o NFC.
A co konkurence?
Nebudu zatajovat, jsou tu firmy, které dělají různá řešení pro společnosti a jejich byznys. Nicméně nezaregistrovali jsme, že by někdo z konkurentů šel do takto otevřeného byznysu formou e-shopu.
Je to tak trochu i medvědí služba. Někdo by mohl také říct, že těch pár čipů, co si lidé takto objednají, za tu práci téměř nestojí. My to však bereme jako naši povinnost.
Vaše cíle pro letošní rok?
Chceme se stát respektovaným poskytovatelem hardware a služeb v oblasti NFC, rozhodně ne však nějakým regulátorem.
Zatím celý rozvoj bezkontaktní technologie táhne spíše platební sektor. Kdyby to bylo jen o načítání informací v muzeích nebo posílání SMS, tak by se NFC taky nemusela vůbec prosadit. Naštěstí to tak ale není. Vezeme se na vlně zájmu o NFC vzniklé v platebním sektoru.
Průlom nastane, když firmy začnou tato řešení, třeba i nezávisle na našem Sense NG, využívat k vlastní propagaci a informování klientely.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist