Trh s povinným (POV) ručením dozná změn, a nejen v oblasti nastavení výše cen, říká ředitel odboru produktového managementu pojištění motorových vozidel České pojišťovny Tomáš Kabele. 

Škody z nehod jsou podle něj stále vyšší a vyšší, i když se jedná o menší nehody. Za těchto podmínek a cen by prý může hrozit, že pojišťovny nebudou schopny dostát svým závazkům.

Proto je podle něj potřebné, aby ceny začaly růst. Ale ne "jen tak", ale prostřednictvím inovací. Doplnění POV o další služby, například některé z havarijního pojištění.

 

Jak se změnil v uplynulých letech český trh povinného ručení. Kam míří?

Trh čeká jistá proměna. V minulosti prodělal tvrdý konkurenční boj, kdy došlo ke značnému stlačení cen. Pro klienty na první pohled dobrá zpráva. Dostalo se to ale na úroveň, kdy to nelze dále podporovat. Za těchto cen nemohou být pojišťovny vždy schopny dostát do budoucna svým závazkům.

Z povinného ručení se kryje mnoho drobných nehod, bohužel tam ale spadají značně nákladné a smutné případy například při úmrtí účastníka či vážné poškození zdraví... Snažíme se klientům vysvětlovat, že minimální limity stanovené zákonem nemusí být vždy dostatečné.

Nikdy nevíte, jaká škoda se stane, a může se stát, že i například na vesnici srazíte člověka, za kterým pak půjdou pojistná plnění v řádech jednotek, ale i desítek milionů korun. Dá se tedy předpokládat, že ceny klesat už nebudou, spíše mírně růst. To by lidé museli přestat bourat, aby cena pojištění nemusela v budoucnu stoupat...

 

Jezdí Češi slušněji než dříve?

Neřekl bych slušněji, ale víc než dříve. Čím lépe se daří ekonomice, tím více lidé jezdí. Spíše registrujeme přesun škod do jiných úrovní. Se staršími vozy dříve bylo více fatálních nehod, se zvyšující se bezpečností vozů jich naštěstí ubývá.

Na druhou stranu i drobný "ťukanec" dnes stojí mnohonásobně více než dříve (parkovací čidla, deformační zóny, LED světla, elektroničtí asistenti, nárůst počtu airbagů atd.) Frekvence škod je víceméně stabilní.

Zaznamenali jste větší příliv klientů v souvislosti s nedávným odchodem jedné z pojišťoven z českého trhu?

Mírně. Pohyb na trhu POV je průběžný. Každá ze stávajících pojišťoven oslovila daný segment klientů, takže žádný skokový nárůst nenastal. Abychom ale přesně sledovali, kdo byl dřív klientem které pojišťovny, tak tomu není.

Jak dlouho průměrně pojišťovně trvá, než zlikviduje/vyřídí škodu?

Důležité je říci, odkdy počítáme to "vyřizování" škody. Pokud jsem ji nahlásil v pátek, její registrace proběhla v pondělí. Pak čekám na opravu vozu. V okamžiku, kdy bude oprava dokončena (a doba opravy samozřejmě závisí na závažnosti nehody a míře poškození částí vozu), tak se pak můžeme bavit o řádech hodin. Likvidace probíhá nejpozději do pěti dnů od ukončení šetření nehody a dodání všech potřebných podkladů. To je náš standard, který chceme držet.

 



Srovnání povinného ručení


Sjednejte si nejlevnější on-line povinné ručení. Jednoduše a on-line porovnejte ceny a vyberte si nejlepší nabídku. Uzavřete povinné ručení i s okamžitou platností.



>> Spočítat cenu povinného ručení


 

Co je ještě v oblasti POV možné inovovat?

Míříme směrem ke komplexnosti služeb. Pokrytí jakýchkoliv "skulin", které hrozí klientovi ve svízelné situaci. Zároveň s tím jsme už loni uvedli na trh další rozšíření služeb k povinnému ručení, kdy nabízíme možnost krýt další rizika (pojištění odcizení, kroupy, střet se zvěří...). Povinné ručení a havarijní pojištění se začínají stále více přibližovat.

Nevyhyne tak havarijní pojištění?

Z našeho hlediska je to nepodstatné. Jde o nabídku služeb, ne o to, jak je nabízíme. Mnoho klientů stále volí jen povinné ručení. My se jim snažíme říci, že si nemusí sjednávat například kompletní havarijní, ale vybrat si jen jeho některé aspekty dle svých potřeb. Z tohoto hlediska je také patrná různá distribuce zájmu o tyto "doplňky" – lidé ve městě se více zajímají o pojištění proti krádeži, lidé na vsi o pojištění střetu se zvěří...

Další inovační snahy ze strany ČP mohu zmínit v nabídce různých úrazových připojištění. V případě škody totiž povinné ručení mnohdy kryje všechna sedadla kromě řidičova.

Role internetu? Zpřehledňuje nabídku pojištění?

Internet má své výhody i nevýhody. Je hlavně rychlý. Ne vždy jste však schopni přesně rozlišit, co to je za nabídku, od koho je či jak je koncipovaná. Obě pojištění (POV i HAV) potřebují jistou míru vysvětlení. Často ale vznikají nesrovnatelné nabídky. Lidé si z toho pak dělají špatné úsudky o cenových hladinách daného produktu.

Pozitivním efektem je, že samozřejmě můžeme nabídnout široké spektrum produktů. Internet většinou využívají klienti, kteří se v produktu vyznají, mají povědomí o produktu, vědí, co chtějí. Člověk, který o POV neví nic, by měl rozhodně zajít za poradcem, nebo tomu brouzdání internetem a nabídkami věnovat výrazně více času.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist