Lukáš Pešek

Startovní číslo: 52

Datum a místo narození: 22. listopadu 1985, Praha

Výška a váha: 178 cm, 68 kg

Třída: Moto2

Stáj: Matteoni Racing (Itálie)

Motocykl: Moriwaki

Starty v MS: 107

Body v MS: 502

Karel Abraham

Startovní číslo: 17

Datum a místo narození: 2. ledna 1990, Brno

Výška a váha: 180 cm, 70 kg

Třída: Moto2

Stáj: Cardion AB Racing (ČR)

Motocykl: RSV2

Starty v MS: 79

Body v MS: 153

Jakub Kornfeil

Startovní číslo: 84

Datum a místo narození: 8. dubna 1993, Kyjov

Výška a váha: 170 cm, 50 kg

Třída: 125 ccm

Stáj: Racing Team Germany (Německo)

Motocykl: Aprilia

Starty v MS: 5

Body v MS: 0

Závodem v Kataru začne o víkendu nová sezona mistrovství světa silničních motocyklů. Pod umělým osvětlením se vydá na cestu za jubilejním desátým titulem světového šampiona fenomenální Ital Valentino Rossi, jehož se však bude snažit sesadit z trůnu pro vládce královské kategorie MotoGP smečka pronásledovatelů v čele s týmovým kolegou Jorgem Lorenzem ze Španělska.

Rossi má dosud na kontě 103 vítězství a míří za dalšími. "Konečně to začíná, všichni se těšíme. Předsezonní testy jsou za námi a jsme dobře připravení," vzkázala tovární jednička Yamahy soupeřům. Rossi v minulosti v Kataru dvakrát vyhrál, noční závod však ještě neopanoval.

"Očekávám, že nás čeká velká bitva řady jezdců, kteří budou silní a rychlí. Věřím, že pro fanoušky to bude velká show," přál si Rossi, kterého čeká patnáctá sezona v MS.

Zajímavou podívanou slibují i další kategorie. Premiéru v MS bude mít třída Moto2, která nahradila dvěstěpadesátky. O body a titul v ní bude bojovat čtyřicet jezdců, mezi kterými bude i česká dvojice Karel Abraham, Lukáš Pešek. Oba doufají, že si na nové čtyřtaktní stoje rychle zvyknou a budou se pravidelně pohybovat na bodovaných pozicích, nejlépe v elitní desítce.

Týmy se musí vyrovnat s novou technikou, která se často ještě vyvíjí a upravuje. Navíc si jezdci budou před závody losovat motor, který však bude zaplombovaný a nebudou jej moci upravovat a ladit. O umístění by tak měly rozhodovat zejména schopnosti jednotlivých závodníků.

"Podle testů očekávám, že to bude velká bitva řady jezdců. Ukazuje se, že to byl dobrý nápad," řekl Peškův kouč Miloš Čihák. Při posledních testech v Jerezu se třicet jezdců vměstnalo do dvouvteřinového intervalu. Zejména v úvodu sezony by měli mít výhodu závodníci se zkušenostmi s čtyřtaktními stroji. Poslední test ovládl Španěl Toni Elías, který měl ale také pád a musel na operaci s rukou. V Kataru by ale chybět neměl.

Útok na desítku? Češi byli daleko

Nejzkušenějším českým zástupcem v MS je čtyřiadvacetiletý Pešek. Mezi elitou debutoval při GP České republiky 2002, o čtyři roky mladší Abraham při GP Španělska 2005. V posledních dvou letech oba jezdili ve třídě čtvrtlitrů a loni v ní se shodným ziskem 74 bodů obsadili 14. a 15. místo. Zůstali daleko za předsezonními očekáváními, která zahrnovala útok na první desítku a v některém závodě i přiblížení se stupňům vítězů. Abraham byl v roce 2009 nejlépe dvakrát šestý, Pešek třikrát sedmý.

Dříve oba závodili s apriliemi, nyní si budou muset zvykat na zcela jiné motocykly. Pešek pojede na moriwaki, Abraham osedlá stroj značky RSV2. Místo dvoutaktního motoru budou využívat čtyřtaktní agregát Honda. Jeho obsah narostl z 250 na 600 ccm a výkon by měl dosahovat 150 koní. O téměř 40 kg se zvedla i váha.

V kubatuře do 125 ccm startuje Jakub Kornfeil

Již tradičně napínavou bitvu slibují i nejslabší stopětadvacítky. Kategorii opustil loňský šampion Julián Simón a na titul si brousí zuby řada závodníků v čele s loni druhým Britem Bradleym Smithem. Jako vždy ale budou v popředí i italští a španělští jezdci. Zviditelnit se bude snažit i sedmnáctiletý Jakub Kornfeil, jenž se po sporadických loňských startech na divokou kartu zapojí do seriálu plnohodnotně.

Cirkus mistrovství světa stejně jako v minulých letech zavítá i do České republiky. Na Masarykově okruhu v Brně se 15. srpna uskuteční jedenáctý díl šampionátu.