Městské a obecní úřady mají své strategické plány rozvoje. Méně často už nastavují vize a strategie směrem k internímu řízení úřadu a konkrétnímu naplňování strategických plánů výkony jednotlivých odborů, oddělení a zaměstnanců. Při stanovování personální strategie tudíž většinou není oč se opírat.

DŮVODY ODMÍTÁNÍ STRATEGIE

Když jsme se ptali na důvod, dostali jsme odpověď: Jsme omezeni čtyřletou periodou volebního období. Pokud se v dalším volebním období vymění vedení, často se mění i priority ve směřování úřadu. Většina toho, co bylo uděláno dosud, je špatně a musíme začít znovu a jinak. Jak tedy můžeme stanovovat a naplňovat nějakou strategii?

Podobných odpovědí, proč nelze vytvořit strategii úřadu potažmo personální strategii, jsme společně se zaměstnanci úřadů našli spoustu. Ale našli jsme i důvody, jaký má smysl, aby úřad personální strategii měl a naplňoval.

Personální strategie nabývá na významu právě v době snižování finančních zdrojů v rozpočtu obcí, kdy je třeba zavést do personálního řízení systém a koncepci s ohledem na efektivní využití peněz. Například v oblasti vzdělávání to na většině úřadů vypadá tak, že si zaměstnanci sami vybírají vzdělávací aktivity. Tento výběr jim částečně koriguje vedoucí odboru, popřípadě personální oddělení z hlediska rozpočtu či vhodnosti pro výkon dané pracovní pozice, ale to je vše. Zcela zde chybí zacílení vzdělávání podle skutečných rozvojových potřeb jednotlivých zaměstnanců, chybí prvky plánování, nastavení priorit s ohledem jednak na očekávané změny v legislativě, ale i s ohledem na priority úřadu. Až v návaznosti na sestavený plán mohou být finanční zdroje efektivně rozděleny.

V rámci personální strategie je třeba řešit nastavení nové role personálního oddělení - posun od správce personálního systému ke strategickému řízení. Důležitá je i práce s klíčovými zaměstnanci úřadu atd.

HODNOCENÍ ZAMĚSTNANCŮ ÚŘADU

S tlakem na efektivní činnost zaměstnanců souvisí v současnosti nejvíce řešené téma - zavádění hodnocení zaměstnanců úřadu. Na mnoha úřadech je už systém hodnocení zaveden a praktikován. Přístup k provádění hodnotících pohovorů se však u jednotlivých vedoucích zaměstnanců liší. Většinou jej považují za formalitu a provádí pouze z povinnosti. Méně je těch, kteří vidí v systému hodnocení smysl a přínos pro řízení zaměstnanců. Mezi nejčastější důvody, proč je systém hodnocení zbytečný, patří:

hodnotím každý den průběžně;

nemám čas hodnotit;

co chcete hodnotit na státní správě;

nelze specifikovat cíle;

nemáme peníze na odměny.

Velkou příležitostí nastavit smysluplný systém hodnocení provázaný na motivaci za výkon a další rozvoj zaměstnance je rozšíření systému pásmového odměňování, kde státní zaměstnanci mohou dostat plat v rozpětí všech platových stupňů. Lze tak využít variabilní složku platu, která bude navázána na výkon, podobně jako v soukromém sektoru. Většina úřadů však odměňuje podle »starého« systému, kdy jsou stupně v jednotlivých třídách stanovovány podle odpracovaných let. Důvodem je obtížnost stanovení výkonových cílů. Úřady si s tímto »oříškem« většinou nevědí rady a vyčkávají. Ale jsou již úřady, které si naléhavost změny v této oblasti uvědomují. Dokladem je i skutečnost, že tvorba systémů hodnocení je v současné době součástí mnoha projektů financovaných z Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost.

ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ

Připomeňme si, že personální strategie má respektovat trendy a priority úřadu, což nyní znamená především tlak na efektivitu a změnu přístupu úředníka. Strategie by také měla umožnit pružně reagovat na vnější vlivy (změny legislativy) a změny uvnitř úřadu. Časový rámec pro formulaci strategie doporučuji zvolit na 3-4 roky. Do časového období je dále potřeba rozpracovat stanovené cíle a určit, kdo zodpovídá za jejich plnění a také, jak poznáme, že byl daný cíl splněn - tj. konkrétně specifikovat výstup, který z plnění cíle vyplývá.

Postup tvorby personální strategie

Nejprve analyzujte současný stav personálních procesů a všech souvisejících podkladů a dokumentů (Organizační řád, Pracovní řád, interní směrnice, nařízení tajemníka aj.).

Dále se seznamte s firemní kulturou úřadu, s průzkumy spokojenosti zaměstnanců se současným stavem v oblasti personálního řízení apod.

Opírejte se rovněž o trendy ve společnosti (např. změny zákonů, změny v odměňování, zavádění systémů hodnocení) a priority úřadu. Významným trendem současné doby je tlak na efektivní výkon činností zaměstnanců (více práce, méně lidí). Mezi hlavní priority úřadů patří v první řadě spokojenost občana se servisem, který úřad nabízí

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist