Špatná práce manažerů se může skrýt v dobrých dobách, v těch náročných je však cestou ke katastrofě a často k předčasně ukončené původně slibné kariéře.
Jak chybují noví manažeři
Profesorka americké Harvard Business School Linda Hillová se věnuje výzkumu výzkumu lidí, kteří vstupují do manažerských rolí, odhaluje běžné mýty, které vedou nováčky k chybám. Říká:
Manažeři si s sebou přinášejí výraznou autoritou. Nově povýšení manažeři byli často "jedničkou" na předchozím postu, těšili se značné nezávislosti a samostatnosti ve své činnosti. S novým místem a titulem očekávají, že získají automaticky i autoritu. Jaké je jejich překvapení, když zjistí, že tomu tak není! Svou pozici si totiž musí znovu a postupně vybudovat.
Autorita vychází z dané funkce. Noví manažeři si někdy myslí, že autorita je spojena už s danou funkcí. Vždy však platilo a platí, že dobří manažeři získají respekt svých podřízených tehdy, když podřízeným ukáží svůj charakter, kvalifikaci a schopnost dělat potřebné věci, přijímat rozhodnutí a nést odpovědnost. Jen tak si totiž získají i jejich důvěru, která je nezbytně nutná.
Kontrola přímých podřízených je to hlavní. Manažeři, kteří jsou v počátku obvykle ne příliš sebejistí, vyžadují absolutní dodržování všech nařízení a příkazů. "Dodržování" však není "závazek či angažovanost". Úkolem manažera je podporovat oddanost podřízených vůči společným cílům.
Manažer se musí zaměřit na vytváření dobrých vztahů mezi jednotlivci. To je těžká úloha a může zabrat více času, než je třeba. Manažer musí především vytvářet dobrý, dělný pracovní tým a ne se soustřeďovat na přátelské vztahy v něm.
Prací manažera je zajistit, aby vše probíhalo hladce. To jistě také, ale pokud to pohltí většinu úsilí manažera, je to špatně. Jeho úkolem je doporučovat a iniciovat změny, které povedou ke zvýšení výkonu jeho lidí.
Vždy je možnost něco na sobě zlepšit
Téměř polovina (46 %) zaměstnanců, kteří se zúčastnili nedávného průzkumu společnosti Office Team, uvedla, že pracují pro nevhodné a případně i hloupé šéfy. Takovéto stížnosti zaměstnanců mnohé manažery rozčilují a říkají si, že jich se to určitě netýká. Není to však jisté. Vždy existují ještě rezervy. Jak je však poznat a co se dá udělat pro jejich využití?
Zaměstnanci pravidelně vyžadují vaši pomoc. Může to být tím, že používáte detailní řízení.Měli byste na začátku poskytovat jasné instrukce k projektu a být k dispozici pro pomoc, ale zároveň nechat zaměstnancům volnou ruku v tom, jak budou dělat svou práci.
Práce často není hotová napoprvé. Každý projekt by měl začínat setkáním, kdy manažer předá svým lidem všechny informace potřebné ke splnění úkolu a vyjasní svá očekávání.
Zaměstnanci neříkají své názory a nedělí se o nápady. Možná mají pocit, že o ně nestojíte. Měli byste od svých lidí aktivně vyžadovat zpětnou vazbu, dobré nápady uvádět do praxe a ze špatných se umět poučit.
Zaměstnance nezajímají události ve firmě. Ve firmě dojde k velké události a vaši lidé to lhostejně přecházejí. Pak byste se měli ptát, proč s vámi nechtějí sdílet své nadšení nebo zklamání. Měli byste proto mít jasno v tom, co všechno můžete se svými lidmi sdílet. Pak je třeba zajistit, aby se k nim informace dostaly co nejdříve a aby se k nim mohli vyjádřit.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist