To radí John. H. Zenger, Joseph R. Folkman a Scott K. Edinger, poradci pro rozvoj vůdcovství a autoři knihy The Inspiring Leader (McGraw Hill 2009), ve svém článku Making yourself indispensable v HBR 10/2011. Jde v podstatě o princip tzv. cross-trainingu, kdy kombinace dvou aktivit přináší větší efekt, než by se dosáhlo jen jednou z nich. (To není nic nového, je známo, že kombinace diety s cvičením má větší efekt než jen dieta nebo cvičení.)

Autoři ve svém průzkumu identifikovali 16 vůdcovských kompetencí, které odlišují 10 procent špičkových vůdců od těch ostatních. Dále zjistili, že každá z těchto kompetencí má asi tucet průvodních kompetencí, které s ní korelují.

Vezměme například jednu z hlavních kompetencí - "projevuje čestnost a integritu". Jak může vůdce zlepšit tuto svou silnou stránku? Tím, že bude čestnější apoctivější? Kdyby v tom byl slabý, dalo by se mu doporučit: Buďte důsledný a spolehlivý, vyhněte se tomu, abyste říkal jedno a dělal druhé, plňte přijaté závazky atd. Ale vůdce s vysokou integritou to všechno už dělá.

Cesta doplňkových kompetencí je přínosnější. Mezi kompetence, které ve spojení s čestností a integritou výrazně korelují s celkovou efektivností vůdce, patří asertivita. Ta z vás neudělá čestnějšího ani poctivějšího člověka. Ale vůdce, který se naučí být asertivní, se bude pravděpodobně více ozývat a přesvědčovat ostatní, a tak bude aplikovat svou silnou stránku ve větší míře a častěji.

Jiné příklady: technicky kompetentní vůdce může zlepšit svou schopnost komunikovat. Vůdce, který je silný v inovativnosti, se může naučit, jak podporovat změny, a tak dokáže ovlivnit svůj tým, aby dosahoval výsledky novými a kreativnějšími způsoby.

JAK NA TO V PRAXI

Z praktického hlediska je cross-training pro vůdcovství jasný: identifikujte své silné stránky, zvolte si silnou stránku, na niž se zaměříte vzhledem k jejímu významu pro podnik i vzhledem k tomu, jak se vám zamlouvá, vyberte si doplňkovou kompetenci, která ji posílí, a tu pak rozvíjejte.

Identifikujte své silné stránky. To lze dělat různě, ale musíte si uvědomit, že nezáleží na vašem názoru, nýbrž na názoru ostatních, protože pro efektivní vůdcovství je rozhodující, jak působíte na okolí. Proto je vhodné začít s hodnocením 360°. V ideálním případě půjde o formální proces, kdy vaši podřízení, nadřízení i kolegové anonymně vyplní dotazníky, v nichž zhodnotí na číselné škále vaše vůdcovské charakteristiky.

Ne každá firma je však schopna nebo ochotna toto hodnocení provést. V tom případě jsou i jiné možnosti: požádejte třeba o hodnocení své kolegy, pokud si můžete být jisti, že budou ve své zpětné vazbě upřímní. Můžete vytvořit svůj vlastní dotazník a požádat je, aby ho anonymně vyplnili. Také lze využít dvoustranné rozhovory; ty vám však zpravidla neukážou vaše fatální nedostatky.

Zvolte si silnou stránku, na niž se zaměříte, vzhledem k jejímu významu pro podnik i vzhledem k tomu, jak se vám zamlouvá. Volit mezi dobrým a špatným je snadné. Ale nad volbou mezi dobrým a dobrým váháme. Budoucí vůdci by se měli zaměřit na kompetenci, která je důležitá pro firmu a zároveň jim působí radost, protože kompetence, která vám působí radost a není důležitá pro firmu, je hobby, a kompetence, která je důležitá pro podnik a nepůsobí vám radost, je jen povinnost.

K získání objektivního pohledu na potřeby firmy můžete využít rating svých kolegů z hodnocení 360°. Pro každou ze svých kompetencí byste si pak měli položit následující otázky:

- Hledám způsoby, jak zlepšit tuto kompetenci?

- Hledám nové způsoby, jak ji využít?

- Dodá mi to energii, když ji použiji, nebo mě to vyčerpá?

- Realizuji projekty, kde mohu tuto svou silnou stránku použít?

- Umím si představit, že věnuji čas jejímu zdokonalování?

- Udělá mi radost, když se v ní zlepším?

Součet odpovědí "ano" vám umožní kvantifikovat svůj přístup k dané kompetenci. Jednoduchý pracovní list vám umožní seřadit vaše kompetence, vaše zájmy a priority firmy a zjistit, kde se prolínají.

Vyberte si doplňkovou kompetenci, která vaši silnou stránku umocní. Například lidé, kteří vynikají v motivaci jiných, je dokážou přesvědčit, aby vyvinuli větší úsilí. Využívají efektivně svou sílu k ovlivnění klíčových rozhodnutí ve prospěch firmy. Vědí, jak různé lidi motivovat různě. Tady je seznam možných průvodních kompetencí ke schopnosti motivace:

- Navazuje emotivní vazby s ostatními

- Stanoví pružné cíle

- Projevuje jasnou vizi a zaměření

- Komunikuje rychle a jasně

- Podporuje osobní rozvoj ostatních

- Spolupracuje a podporuje týmovou práci

- Rozvíjí inovativnost

- Ujímá se iniciativy

Měli byste si vybrat kompetenci, která - podobně jako silná stránka - je důležitá pro firmu a vy se do jejího zdokonalování pustíte s nadšením.

Rozvíjejte kompetenci studiem i praxí. Je vhodné hledat co nejvíc příležitostí, jak na pracovišti tak i mimo ně, abyste svou kompetenci zlepšili. Můžete i hledat radu u svých kolegů.

Nějakou konkrétní známku zlepšení byste měli očekávat za 30 až 60 dní. Pokud ne, pak něco neděláte dobře. Doplňková kompetence se neustále zlepšuje praxí, proto na ní pracujte, až se v ní stanete skvělým. A pak můžete začít celý proces znovu s jinou silnou stránkou a doplňkovými kompetencemi - takže budete cenným přínosem pro svou firmu.

Firmy si často stěžují, že nemají dostatek dobrých vůdců. Ale podle autorů citovaného článku je mnoho vůdců prostě jen dobrých. A výzvou není nahradit špatné dobrými, nýbrž učinit ty dobré ještě lepšími, skvělými vůdci s osobitými silnými stránkami. To zároveň umožní, aby jejich slabé stránky byly přehlédnuty.

 

16 VŮDCOVSKÝCH KOMPETENCÍ

- Projevuje čestnost a integritu.

- Má technické/odborné znalosti.

- Řeší problémy a věci analyzuje.

- Inovuje.

- Neustále se zdokonaluje.

- Zaměřuje se na výsledky.

- Stanovuje pružné cíle.

- Je iniciativní.

- Komunikuje rychle a jasně.

- Inspiruje a motivuje ostatní.

- Upevňuje vztahy.

- Rozvíjí ostatní.

- Spolupracuje a podporuje týmovou práci.

- Formuluje strategické výhledy.

- Prosazuje změny.

- Propojuje svůj tým s okolním světem.

 

Chcete-li se dostat na vrchol, rozvíjejte ty své kompetence, které doplňují to, co už děláte nejlépe.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist