Zaměstnanci někdy disponují dovednostmi a znalostmi, které jejich zaměstnavatel jen zřídka využije. Právě tyto neidentifikované dovednosti mohou být motorem pro zlepšení výsledků. Je jen potřeba je nalézt a správně rozpoznat. Dnes uspějí jen firmy, které umějí zmobilizovat skryté rezervy a využít plně svůj potenciál! Dosazení vhodných lidí se správnými dovednostmi a znalostmi na klíčová místa pomáhá přímo zvyšovat jak efektivitu, tak i motivaci zaměstnanců. Pomocí produktu HILL Competence Analysis lze určit ty pravé klíčové hráče. Rozeberme si možnosti tohoto typu testování podrobněji.
CO TESTOVACÍ SYSTÉM HILL INT. NABÍZÍ?
Jde o systém, který dokáže stanovit osobnostní potenciál zaměstnance a spojuje v sobě spolehlivou vědeckou metodologii i dlouholeté zkušenosti v personálně-psychologickém poradenství. Sestává se z několika nezávislých částí - testů. Jisté osobnostní charakteristiky mají přímý vliv na efektivitu práce (např. odpovědnost v mezilidských vztazích nebo komunikační schopnosti). Podle míry schopností a podle vlastností, které jsou podmínkou pro úspěšné obsazení specifické pracovní pozice, určujeme optimální metody testování osobních schopností, zájmů, předností, typu osobnosti, přirozených vloh a stupně motivace daného kandidáta. Objektivita a správnost rozhodování o vhodnosti kandidáta je dále zajišťována osobním rozhovorem o stanovených kritériích. Použitím testování je dosaženo maximální možné validity.
JAK TESTOVÁNÍ PROBÍHÁ?
V první fázi se s klientem stanoví účel testování (zadání) a poté doporučí HILL Int. konkrétní baterii testů odpovídající potřebám a zaměření klientů. Po provedení testů jsou výsledky vyhodnoceny specialisty společnosti HILL Int. na analýzu potenciálu a psychology, kteří určí silné a slabé stránky testované osoby, případně zjistí, zda odpovídají nárokům kladeným na obsazovanou pozici a celkové firemní kultuře společnosti. Výsledky jsou plně standardizovány pro populaci ČR a poskytují spolehlivý profil potenciálu testovaného jedince. Testy zjišťují nejvýraznější a nejdůležitější osobnostní rysy zaměstnance. Každý člověk má jedinečný soubor vlastností, které jej odlišují od ostatních a významným způsobem ovlivňují jeho chování, postoje a pocity. Pouze část z nich je však podstatná pro profesní výkon a posouzení vhodnosti pro pracovní pozici. Od začátku projektu jsou konzultanti HILL Int. v kontaktu s klientem. Zaměstnanci, kteří absolvují testy, jsou proškoleni, jak jednotlivé testy on-line vyplnit a na závěr mají hodnotící pohovor s konzultantem, který připraví hodnotící zprávu i pro vedení HR oddělením nebo společnosti.
KTERÉ KOMPETENCE LZE DIAGNOSTIKOVAT?
Zmíněný testovací systém se zaměřuje na osobnostní charakteristiky, které jsou spojené s efektivní pracovní výkonností (tzn. stupeň výkonnosti, umění komunikace a pevnost v mezilidských vztazích). Podle požadavků kladených na schopnosti a osobnostní charakteristiku hledaného kandidáta použijeme příslušné nástroje, které pomohou odhadnout schopnosti, zájmy a záliby, osobnost, povahové rysy, motivaci.
Testová baterie mapuje jak osobnostní, tak výkonovou složku. Jednotlivé testy pokrývají oblasti osobnosti, zájmu a profesního směřování, schopností, prodejních stylů a stylu řízení lidí. Zahrnují:
> Strukturovaný osobnostní dotazník (vyhodnocení osobnostních charakteristik, silných a slabých stránek).
> Profil rozumových schopností (zjištění úrovně rozumových schopností).
> Logické řady písmen a čísel (posouzení logických a analytických schopností a flexibility myšlení).
> Početní operace (posouzení formálně logického myšlení a kapacity zpracovávání).
> Test střednědobé paměti (zjištění paměťové kapacity).
> Synonyma (posouzení verbálních schopností).
> Všeobecné znalosti (posouzení všeobecného přehledu).
> Profil profesních zájmů (určení individuálních preferencí spojených s profesním uplatněním).
> Test výkonnosti a koncentrace (posouzení preferovaného pracovního stylu a výkonu).
> Dotazník prodejních dovedností (určení prodejní strategie a vykreslení detailního obrazu o prodejním potenciálu).
> Manažerský dotazník (vyhodnocení manažerských kompetencí, identifikace preferovaních strategií, know-how, přístupu; identifikace oblastí potenciálního rozvoje, zhodnocení manažerských předpokladů).
Přesná testová baterie je stanovena na základě detailní analýzy profilu pozice a osobnostních požadavků kladených na kandidáta. Pro názornou ukázku jsme zvolili baterii prodejních dovedností, kterou níže podrobněji rozebíráme.
DOTAZNÍK PRODEJNÍCH DOVEDNOSTÍ
Nalezení správného obchodníka pro společnost a typ produktu není tak snadné, jak by se z počátku mohlo zdát. Jednoduchý a zároveň důmyslný dotazník byl vyvinut k rozlišení nejaktivnějších obchodníků s orientací na obrat nebo k nalezení nejlepších obchodních konzultantů pečujících o klíčové zákazníky. Testy navíc pomohou zjistit, jaké jsou slabé a silné stránky dotazované osoby v jednotlivých fázích prodejního procesu.
Dotazník rozlišuje čtyři hlavní typy obchodníků:
1. atypický obchodník, který se v obchodě setkává většinou s neúspěchem;
2. empatický poradce orientovaný především na produkty;
3. nátlakový prodejce orientovaný na obrat;
4. klasický obchodník se stabilním úspěchem v prodeji.
Kromě toho se pečlivě volené otázky soustředí na čtyři hlavní fáze prodeje:
* příprava na jednání
* zahájení diskuse a počáteční prezentace
* argumentace a zvládání námitek
* uzavření obchodu
Počítačově zpracované výsledky dotazníku ukazují přehledně nejen obecnou obchodní strategii a celkový potenciál testované osoby v oblasti prodeje, ale i její styl v průběhu každé fáze obchodního jednání.
Testování je vždy doplněno individuálním rozhovorem s daným kandidátem o průběhu testování a jeho výsledcích, který vede konzultant - psycholog. Výsledky testů společně se závěry z interview podají komplexní a objektivní výsledek, a pomohou tak vybrat z řady uchazečů o jednu pozici toho skutečně nejlepšího.
PŘÍKLADY VYUŽITÍ TESTŮ V PRAXI
Uvedené testy lze využít v řadě oblastí, které personalisté ve firmách musí řešit. Lze je využít například pro efektivnější nábor, při outplacementu, v programech talent managementu nebo nástupnictví, když je třeba určit potenciál zaměstnanců. Uvádíme několik případů z praxe.
1. Využití v rámci náborových služeb
Klient z oboru B2B prodej tiskových řešení hledal kandidáta na pozici obchodního ředitele nové obchodní divize. Klient považoval za důležité, aby kandidáti byli motivovaní, připraveni začít budovat nový prodejní kanál od začátku a měli prodejní i vyjednávací dovednosti, strategický přístup, schopnost změnit vizi ve skutečnost, vybudovat prodejní tým, získat první zákazníky a dále je rozvíjet. Pro výběr kandidátů mimo pohovorů a ověření referencí využil rovněž osobnostní dotazník, testy rozumových předpokladů, dotazník zdrojů motivace, prodejní dotazník a manažerský dotazník. Ty pomohly vybrat správné kandidáty.
2. Využití v rámci personálního auditu
Společnost působící v oblasti IT řešení a consultingu koupila druhou společnost. Kupující chtěl rychle poznat potenciál a klíčové kompetence klíčových manažerů kupované společnosti. Jako metodu zvolil hloubkové kompetenční rozhovory doplněné o testování. Výsledek - vedoucí týmu konzultantů (tj. de facto výroby a zákaznického servisu) kupované firmy se stal obchodním ředitelem kupované společnosti a později obchodním ředitelem obou sfúzovaných firem. Tento manažer měl velice dobrý potenciál pro řízení lidí, jasné stanovování cílů, strategický přístup zaměřený na rozvoj, potřebné vyjednávací a prezentační dovednosti a motivaci. Rovněž měl velice rozvinutý smysl pro zákaznický přístup.
3. Využití v rámci outplacementu
V rámci outplacementu pro jednu z významných bank jsme poskytovali podporu propouštěným pracovníkům převážně z pozic v back office banky. Pracovníci rovněž absolvovali testy, které byly zaměřené na jejich potenciál a zjištění jedinečných silných stránek. Jedna z účastnic měla, byť pracovala na administrativní pozici v HR, naprosto jedinečné vlastnosti v oblasti analytických dovedností, pozornosti, práci s čísly. Doporučili jsme jí tedy směřovat její profesní dráhu do oblasti financí, controllingu nebo účetnictví. Dnes pracuje na pozici finanční manažerky jedné obchodní společnosti a je velice šťastná, že se jí úspěšně podařilo změnit profesi.
CO FIRMA TESTOVÁNÍM ZÍSKÁ
> Zlepšení výkonu a výsledků bez zvyšování personálních nákladů, pouze za pomoci správných interních personálních rozhodnutí.
> Obsazení klíčových pozic odpovídajícími zaměstnanci. Výzkumy ukazují, že nejlepší manažeři a pracovníci vykazují o 400% více práce než ti méně úspěšní.
> Identifikace zaměstnanců/manažerů, kteří budou hnací silou pro naplňování nových požadavků, které jsou na Vaši společnost kladeny.
> Podklady pro rozhodování prostřednictvím výstupů objektivní analýzy potenciálu.
> Přijatelné náklady za realizaci vysoce kvalitního personálního respektive kariérního plánování.
> Měřitelné snížení fluktuace prodejců a dalších zaměstnanců.
VÝHODY
> Individuální nastavení testovacího modulu HILL Competence Analysis (c)
> Srozumitelné výsledné zprávy poskytované HILL experty.
> 17 dostupných jazykových mutací
> Doporučení pro konkrétní pozice a rozvoj zaměstnanců a manažerů.
David Petrů
HILL International
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist