Tento závěr vyplývá ze studie, kterou uskutečnily společně Society for Human Resource Management a CareerJournal.com.
Studie je k dispozici na stránkách Americké manažerské asociace (www.amanet.org). Z jejích výsledků je patrné například to, že jen 59 % zaměstnanců má pocit, že jejich společnost naslouchá hlasu zdola. Podle autorů tohoto průzkumu by organizace měly být proaktivní v získávání a využívání zpětné vazby od zaměstnanců, měly by k tomu vytvořit a zavést vhodné nástroje. Zdůrazněn je i význam naslouchání pro udržování dobrých vztahů mezi managementem a zaměstnanci.
Proč tedy vlastně manažeři nenaslouchají? Důvodů může být víc. Zde je pokus o malý a neúplný výčet, který si může každý podle svých zkušeností doplnit:
- Manažeři si nemyslí, že by se od řadových zaměstnanců mohli dozvědět něco důležitého, co dosud neznají.
- Manažeři si na naslouchání zaměstnancům neudělají čas.
- Jsou přesvědčení, že zaměstnanci formou zpětné vazby zdola uplatňují a prosazují své požadavky a podle nich zkreslují informace.
- Není komu naslouchat; pokud si lidé myslí, že manažeři nestojí o jejich myšlenky a informace, nebo pokud mají strach, nebudou ochotni komunikovat.
- Manažeři neumějí vytvořit lidský kontakt a příležitost, aby jim lidé otevřeně něco řekli.
- Jsou sebestřední a soustředění především na sebe samé a na svoje osobní zájmy.
- Myslí si, že vědí všechno lépe.
- Podceňují znalosti a možnost poznávání na straně zaměstnanců.
- Lidé někdy mlčí z falešné solidarity o něčem nežádoucím, co dělají jejich kolegové.
- Pokud manažer vyslechne zaměstnance, tím to pro něj často končí - se zpětnou vazbou nic neudělá, žádná pozitivní akce nenásleduje. Zaměstnanci pak ztrácejí zájem komunikovat.
- Většina lidí, nejen manažeři, se ráda obklopuje lidmi se stejnými názory, se stejnou nebo velmi podobnou životní orientací. S nimi také rádi komunikují. Naproti tomu lidé odlišných názorů, zvyklostí a životní kultury budí spíše nedůvěru. Podřízení jsou však většinou jiní než manažeři.
"SLYŠÍME JEN TO, CO CHCEME SLYŠET, OSTATNÍHO SI NEVŠÍMÁME"
To jsou slova z jednoho songu, která bychom mohli přidat do seznamu důvodů pro nenaslouchání. Není to něco, co bychom dělali jaksi naschvál, má to svoje hlubší důvody. Pozoruhodné myšlenky o naslouchání a nejen o něm uvádí Tony Schwarz ve svém blogu nazvaném We Don´t Know What We Don´t Know na www.hbr.com. Píše o knize s názvem Davida Brookse The Social Animal. Brooks v ní uvádí, že nevědomá část našeho mozku má 200 000 krát větší kapacitu než jeho vědomá část. Zde je naše vnitřní terra incognita, široké, neprobádané teritorium plné potenciálu, který neumíme využít a nad kterým nemáme kontrolu.
Člověk má velký sklon k sebeklamu. Tuto myšlenku vyjadřuje Brooks takto: "Lidé přeceňují svoji schopnost porozumět tomu, proč přijímají určitá rozhodnutí. Nemají ani potuchy, co se vlastně děje v jejich nitru, a přitom si vymýšlejí celé příběhy, aby vysvětlili svoje rozhodnutí a akce."
JE TĚŽKÉ PŘIJMOUT VĚDOMÍ VLASTNÍ NEVĚDOMOSTI
Ještě horší je, že ti nejmocnější jedinci mají sklon odmítat pochybnosti a nacházet v nepřehledných situacích zdánlivou jistotu tím, že zaujmou určité vyhraněné stanovisko. Vždyť přece nemít odpovědi na aktuální otázky je tak nepříjemné až ohrožující. Názory se tak polarizují a stávají se rigidními.
Autor citované knihy ne nadarmo zdůrazňuje potřebu zdrženlivosti a pokory pokud jde o vlastní psychické pochody, protože je toho příliš mnoho, co o sobě samých nevíme. Konstatuje, že moudrost začíná až tehdy, když si uvědomí svoji vlastní nevědomost. Možná i proto je tak málo lidí, které bychom byli ochotni označit za moudré.
A Tony Schwarz k tomu dodává: "Buďme připraveni přijmout významovou mnohoznačnost, jemné nuance a paradoxy, místo abychom se postavili vždy na jedno vyhraněné stanovisko. Buďme otevření novým podnětům, učme se neustále a podle výsledků učení proměňujme sami sebe."
AKTIVNÍ NENASLOUCHÁNÍ ČI PASIVNÍ NASLOUCHÁNÍ?
Z toho, co bylo uvedeno, se zdá, že máme co činit spíše s aktivním nenasloucháním než pouze s malou schopností naslouchat. Co proti tomu udělat? Naslouchání, a to zejména trpělivé, spojené s empatií a upřímným zájmem o člověka, je nástroj budování důvěry a dobrých vztahů. Nelze ho proto ani dosti zdůraznit.
Jestliže snad manažeři nenaslouchají, jiní lidé na tom zpravidla nejsou o nic lépe. Ani jedni, ani druzí to nejspíš nedělají úmyslně. Kdo chce dobře naslouchat, musí skutečně chtít a musí tomu věnovat svoji energii, uvědomělé a trvalé úsilí, jinak mu nebude nic platná ani série intenzivních a nákladných výcvikových seminářů a kurzů na toto téma. Máme se všichni čemu učit.
Člověk ve skutečnosti funguje tak, že je poháněn impulzy z nevědomé části mozku a racionální myšlení používá až následně k tomu, aby ospravedlnil a zdůvodnil, proč jednal právě tak, jak jednal.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist