Válka mezi pojišťovnami končí a povinné ručení začíná po dlouhé době zdražovat. Cenově mnohem výhodnější je členství ve flotile automobilů. Ty jsou ale určené pro firmy a živnostníky.
Existují ale i automobilové kluby, které za členství nabízí levnější pojištění aut. "Máme několik stovek platících členů a ti můžou využít nabídky levnějšího povinné ručení," vysvětluje Ondřej Plánička z TransporterClubu.
Jeho členem se může stát každý, kdo má například auto Volkswagen Transporter nebo Multivan. Výměnou za necelé čtyři sta korun ročního členského poplatku může člověk dosáhnout zhruba pětitisícové slevy na pojistném.
Některé pojišťovny nabízí různým zájmovým klubům nebo sdružením speciální ceny pojištění aut. Nejde jen o povinné ručení, ale i o havarijní pojištění. Například Česká pojišťovna tak nabízí nižší ceny pro klub majitelů historických vozidel, nebo také pro klub zdravotně postižených se speciálně upravenými vozy.
O kolik mohou být ceny díky členství v klubu nižší, se velmi liší. "Vždy záleží na konkrétních podmínkách. Jednoznačným pravidlem ale je, že tato sleva je uplatňována vždy jednotlivcem – jedná se tedy o individuální smlouvu konkrétního majitele, člena klubu, který je současně také pojistníkem," vysvětluje Jan Marek z České pojišťovny.
Ceny pojistek pro motoristy začaly růst. Nejvíce si připlatí špatní řidiči - čtěte ZDE
Každé dvanácté auto v Česku nemá povinné ručení. Hodnota nepojištěných škod přitom roste - čtěte ZDE
Není přitom stanovený minimální počet aut v klubu. "Nabízíme individuální podmínky pro různá zájmová sdružení, nikoliv však přímo v souvislosti s konkrétní značkou automobilů," dodává Marek.
Podle odhadů je v Česku několik desítek takových sdružení automobilistů, kteří mají výhodnější podmínky. Také Česká podnikatelská pojišťovna (ČPP) nabízí podobné slevy. "Jsme schopní nabídnout cenové zvýhodnění pro členy takového typu sdružení, které má určitou právní formu a samozřejmě výše slevy se odvíjí i od velikosti daného sdružení," říká Renata Čapková z ČPP.
Podobně se vyjadřují i zástupci dalších pojišťoven. "Pokud se jedná o nějaké oficiální sdružení, které má určitou náplň, tak je možné nabídnout zvláštní podmínky," říká Dagmar Koutská z pojišťovny Allianz. Zároveň ale dodává, že nestačí, aby se domluvilo pár lidí z jedné ulice, že jsou klub a chtějí levnější povinné ručení.
Ceny pojistného tak mohou být o několik tisíc korun nižší než při klasickém sjednání. Extrémně levně bylo dosud také možné získat povinné ručení prostřednictvím tzv. otevřených flotil. Ty fungují jako virtuální skupiny majitelů aut, jež seskupují dohromady zprostředkovatelé pojištění.
Díky velkému množství vozů v takových skupinách mohou být ceny pojištění až o polovinu nižší než u klasických smluv. Proti otevřeným flotilám se ale ostře postavila jak Česká kancelář pojistitelů, tak nedávno i Česká národní banka.
Nelíbí se jim hlavně to, že pojišťovny vlastně neví, koho přesně pojišťují a nefunguje zde běžné posouzení toho, jak je řidič rizikový. Zároveň klienti nemůžou sami přímo jednat s pojišťovnou ale jen přes zprostředkovatele, který za flotilou stojí. Současné smlouvy, kterých je podle odhadů až dvě stě tisíc, proto doběhnou a od začátku příštího roku už nebude možné sehnat tímto způsobem pojištění vozu.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist