V rámci redakčního testu připravenosti penzijních společností a jejich poradců kolega vyrazil na pobočku Allianz pojišťovny. Ta umožnila sjednávat smlouvy přímo na pobočkách až v posledních dnech.
Netvrdila tak, jako její konkurence, že je připravena na pobočkový prodej hned od počátku roku a přiznala, že potřebuje určitý čas na přípravu.
Telefon na nejbližší pobočku šlo najít klasicky na webu, kolega si schůzku domluvil ještě na odpoledne stejného dne. Prodejní místo bylo malé, nicméně o klientelu patrně nemělo nouzi, obě poradkyně byly "obsazeny". Čekat však musel ani ne pět minut.
Účel návštěvy? Získat informace o důchodovém spoření a rovnou se podepsat. Jméno, příjmení, předložení občanského průkazu... +5 minut
"Takže vám se chce do II. pilíře, jo?" Ptala se pobaveně poradkyně. Požadavek působil natolik exoticky, že upoutal i vedle sedící poradkyni, která zrovna uzavírala klientovi cestovní pojištění. Po chvíli vyšlo najevo, že byl prvním zájemcem o tento produkt, který na pobočku dorazil.
Po vyplnění všech identifikačních údajů poradkyně rovnou přešla na pokládání dotazů z investičního dotazníku. "Potřebujeme vědět, jak moc tomu rozumíte. Podle toho vám pak počítačový program doporučí investiční strategie, které reprezentují jednotlivé investiční fondy."
Máte zkušenosti s finančími produkty? (běžný účet, pojištění, akcie) Jakou část ze svého měsíčního příjmu pravidelně spoříte? (5 až 10 %) Odhadnete celkovou výši vašeho majetku? (Po odečtení závazků) Investujete?
Celkem posbíral 19 bodů a dostal doporučení vstoupit do Allianz vyváženého důchodového fondu.
Poradkyně následně vysvětlila, čím se od sebe čtyři Allianz fondy liší a proč byl kolega zařazen právě do vyváženého fondu. Dozvěděl se také základní princip reformy, tedy vyvedení části prostředků z průběžného pilíře + vlastní přispění. +10 minut
Reality test penzijních poradců: Poradkyně tvrdila, že nelze být ve 2. i 3. pilíři - čtěte ZDE
Reality test penzijních poradců: Hra na otázky a odpovědi, poradkyně však uměla - čtěte ZDE
Dotazy zvědavého/málo informovaného klienta:
V tom vyváženém fodnu, tam budu muset zůstat napořád? Odpověď: "Ne, podle mě budete moci měnit strategie, tedy ty fondy. Jednou do roka zdarma. Jestli budete aktivnější, pak to bude 60 korun za každou další změnu." (Allianz "nevyužité" změny převádí)
Musím všechny své prostředky mít právě v jednom fondu? Odpověď: "Nemusíte, klidně si vyberte nějaké poměrné rozdělení, které vám vyhovuje. Jestli chcete "sázet na jistotu", můžete vložit třeba 20 % peněz do fondu státních dluhopisů a zbytek ponechat ve vyváženém. Je to na vás."
O kolik Kč přesně se mi tedy sníží můj měsíční příjem? Odpověď: "Pokud říkáte, že berete 30 tisíc hrubého, tak to bude o 600 Kč. K tomu si vyvedete z průběžného systému dalších 900 (tedy 3 %), takže si na stáří budete v podstatě spořit 1500 měsíčně. Ale pozor, jakmile se vám změní výše platu, změní se samozřejmě také výše vašeho spoření."
A když přijdu o zaměstnání? Odpověď: "Tak se hlavně nesmíte zapomenout zaregistrovat na "Pracáku", odvody do II. pilíře tak budou pozastaveny."
Někde jsem slyšel, že prostředky budou v případě mého úmrtí podléhat dědickému řízení. Odpověď: "Ano, vámi naspořené peníze se budou dědit." (Nepřesné vysvětlení, do jehož detailů se poradkyně patrně nechtěla zamotávat)
Když se tedy nebude dařit, tak můžu o všechny své prostředky přijít? Odpověď: "Ano, hrozí ztráta hodnoty, a to obzvláště u dynamického fondu. Každopádně stejně tak se hodnota vašich investic může zvýšit."
Nehrozí, že by mi stát mé peníze sebral, kdyby se změnila vláda? Odpověď: "V Česku je možné vše, ale nyní předpokládáme, že se nic takového dít nebude. Podle nás v budoucnu dojde možná tak k otevření II. pilíře, tedy že z toho systému budete moci vystoupit. Stejně se tak stalo například na Slovensku. Znárodnění jako dříve v Maďarsku by hrozit nemělo." +10 minut
Reality test penzijních poradců: I na malé pobočce to jde profesionálně - čtěte ZDE
Reality test penzijních poradců: Slušné vystupování a žádný nátlak, ale bez školení - čtěte ZDE
Před tiskem smlouvy rovněž z PC programu provázejícího vyplňováním smlouvy vyskočilo upozornění na možnost využít služby AUTOpilot a AUTObalance. Služby podle vysvětlení usnadňují správu prostředků, balance zajišťuje udržení poměru prostředků v jednotlivých fondech, pilot pak zajistí automatické převedení financí podle toho, jak klient stárne. (Podle minimálních parametrů stanovených zákonem)
Kolegovi pak poradkyně ukázala "orientační" očekávané hodnoty jeho důchodových prostředků. Za 42 let by tak měl mít k dispozici při optimálním vývoji 1,1 milionu Kč ze svého + očekávané zhodnocení ve výši 1,4 milionu Kč.
Upozornila jej však, že se jedná pouze o odhad počítající s průměrným ročním zhodnocením, navíc je to kalkulováno "za současného stavu", takže tam není vliv inflace. (Odhad průměrného zhodnocení byl prý mezi 2 a 6 %)
"Je to celkem dobrá věc, ten II. pilíř. Kdoví, jestli pak ještě vůbec budou nějaké důchody, tak je lepší mít aspoň něco ze svého", uzavřela svůj výklad a zeptala se, zda má tisknout rovnou smlouvu s číslem, nebo bez čísla, kdyby si to kolega chtěl ještě rozmyslet.
Přece jen, jedná se o nevratný krok, který je velmi důležitý, že...
Po zhruba 40 minutách kolega dostal na domácí přemítání kromě vzoru smlouvy a výsledků testu také CD se všemi klíčovými informacemi o důchodovém spoření u Allianz. Jeho součástí byla také složka s informacemi o doplňkovém penzijním spoření a životním pojištění.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist