Pražský hrad, Strakova akademie, Černínský palác či ministerstvo v ulici Na Františku – aneb kde všude se snaží rozhodovat o vizích a prioritách české zahraniční politiky. Bojujeme za lidská práva, nebo vábíme investory a hledáme nová odbytiště? Dlouholetý kompetenční spor čeká zajímavé pokračování – dva prezidentští finalisté se budou muset shodnout na jednotné linii české zahraniční politiky.

 

Prezident republiky zastupuje stát navenek, všechna s tím spojená rozhodnutí však vyžadují kontrasignaci premiéra či jím pověřeného člena vlády. V této souvislosti vyvstává otázka, kdo bude hrát pomyslné "první housle" – zda se Zeman podřídí názorům kabinetu, nebo se pokusí „svého“ ministra zahraničí odstavit na druhou kolej? Je nasnadě, že k názorovým střetům dříve či později dojde.

U mnoha témat by prezident a vláda mohli nalézt společnou řeč – například ohledně postojů vůči Bruselu či Izraeli. Některé otázky však koalici rozdělují (např. často zmiňovaný fiskální pakt) a Zeman bude mít ojedinělou příležitost zasahovat do poměru sil mezi Schwarzenbergovci a zastánci pragmatické linie ministra Kuby.

Kompetenční zákon

Bylo by chvályhodné, kdyby vláda jednou provždy vyřešila kompetenční spor mezi Ministerstvem zahraničních věci a Ministerstvem průmyslu a obchodu, a v budoucnu by nově vzniknuvšímu Ministerstvu hospodářství například odebrala agendu ekonomické diplomacie ve prospěch úředníků Černínského paláce.

V současné situaci je však jen těžko představitelné, že by Martin Kuba svěřil tak významné pravomoci svému konkurentovi a koaličnímu partnerovi v jedné osobě. Kompetenční zákon platí od roku 1969. Ne, tohle není překlep – klíčový předpis upravující fungování vlády se vážně datuje od doby vzniku České socialistické republiky v rámci tehdejší federace. Uznejte, že i po mnoha novelizacích by si tak zásadní dokument asi opravdu zasloužil zevrubnější reformu.

Velvyslanci

Vraťme se však k prezidentské kanceláři. Naše vztahy se zahraničím do značné míry ovlivňují i osobnostní kvality našich vyslanců a velvyslanců. Praxe jejich jmenování dosud připomínala souboj o obsazení vyprázdněné trafiky výměnou za jiné ústupky a jmenování. Těžiště výběru vrcholných diplomatů se poslední dobou vychýlilo ve prospěch Pražského hradu a nyní můžeme jen napjatě očekávat, jak se k tomu postaví nová hlava státu – avizovaný přesun agendy přípravy prezidentských milostí na Ministerstvo spravedlnosti budí optimistická očekávání, její politický styl ale u mnohých vyvolává i jisté pochybnosti.

Zemanem proklamované sympatie k poloprezidentskému systému obavy ještě umocňují. To, že bude přímo zvolený prezident jednat na hraně naší ústavy a pokusí se ze svých pravomocí vytěžit maximum, je vcelku pravděpodobné; nanejvýš nešťastné by však bylo, pokud by tak činil i v otázkách zahraniční politiky státu.

Téma souladu postojů uvnitř kabinetu a ve vztahu k prezidentovi tak zůstává nadále aktuální – účinnou protiváhou příliš silnému prezidentovi by měla být jednotně smýšlející vláda. Současná nestabilita tak hraje do karet právě Miloši Zemanovi. Zahraničněpolitická nejednotnost je již takovým českým folklórem. Problém spočívá v tom, že to politické strany kvůli nezájmu občanů ani příliš netrápí…

_______________________________________________________________

 

Bottom line: Půjde Zeman ve šlépějích svého předchůdce? Bude nejaktivističtějším prezidentem, nebo snad všechny překvapí svou zdrženlivostí?

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist