UniCredit bank v průběhu března představí nový koncept v poskytování spotřebitelských úvěrů, takzvanou Optimalizaci.
Zároveň se soustředí na hypoteční úvěry, jejím cílem je zvýšit svůj tržní podíl na českém trhu až na 10 %. Klientům nabídne předběžnou fixaci úroku, i když třeba budou svoji hypotéku refinancovat až koncem roku.
"Připravujeme se na sloučení UniCredit Bank v ČR a SR", vysvětluje místopředseda představenstva banky Paolo Iannone v rozhovoru pro IHNED.CZ. Franšízový koncept zřizování poboček v ČR považuje za natolik úspěšný, že jej přenese i na Slovensko. Z něj pak využije koncept bezkontaktních platebních karet.
V jakém duchu se pro UniCredit Bank ponese rok 2013?
V roce 2010 jsme začali rozšiřovat síť našich poboček, ze zhruba 56 jsme se dostali na stávajících 142. To však není konec. V budování dalších prodejních míst chceme pokračovat i letos. Síť vlastních poboček, zejména ve velkých krajských městech, je již téměř dokončena, důraz nyní klademe na franšízovou síť obchodních míst, otevřeme dalších 20 až 25. Jejich celkový počet tak koncem roku bude mezi 60 až 65.
Co plánujete dalšího?
Například franšízový koncept, který jsme v Česku zavedli, můžeme již nyní označit za úspěšný. Proto ho zvažujeme přenést i na Slovensko. Již máme několik analýz, podle kterých je i na Slovensku tento koncept udržitelný. Dalším krokem bude projednání proveditelnosti s tamní centrální bankou. V úvahu připadá také koncept "bankovních koutků", na kterém spolupracujeme v Česku s exkluzivním obchodním partnerem.
Jaké novinky chystáte v produktové nabídce?
Máme mnoho plánů, mnoho nápadů. Teď budu mluvit trochu opatrně, protože nás konkurence často kopíruje...
V čem například?
Před dvěma lety jsme spustili Splátkomat, první konsolidaci úvěrů klienta na trhu. Chvíli po spuštění obdobnou službu nabízel a inzeroval skoro každý na trhu. Dalším příkladem jsou hypotéky s variabilní sazbou, jako jedni z mála jsme je začali aktivně poskytovat, nyní je opět nabízí skoro všechny bankovní subjekty. Patříme mezi přední inovativní banky na současném trhu a vždy se snažíme být v inovacích o krok napřed.
Jaké novinky připravujete...
Koncem března spustíme dvě velké kampaně, zaměřené na úvěry. Představíme totiž nový koncept úvěrování. Začněme u hypoték.
Letos očekáváme rekordní počet refixací, a to až 80 tisíc klientů. Chceme zvýšit náš stávající tržní podíl ze 7 % na 10 %. Jsme odborníky na refinancování, a tak jsme vyvinuli nový nástroj, který klienti ocení. Dělali jsme si vlastní průzkumy zaměřené na to, co klient chce, a co v případě prodloužení hypotéky očekává.
Jinými slovy, klient sleduje především měsíční splátku bez rozlišování jednotlivých dílčích nákladů a nechce ztrácet svůj čas zbytečnou administrativou, zejména opětovným dokládáním odhadu nemovitosti či potvrzením o příjmu. To vše je v případě refixace logické a právě to klientům nabídneme.
Druhou oblastí našeho zájmu u hypoték jsou trendy ve vývoji úrokové míry. Domníváme se, že úrokové míry budou postupně narůstat. Určitého "dna" jsme již dosáhli. Proto chceme klientům umožnit fixovat úrokovou míru ve stávající výši, i když budou refinancovat třeba až koncem roku (kdy očekáváme, že budou logicky vyšší úrokové míry). Každý si u nás tedy bude moci "zafixovat" nabídku stávající úrokové míry pro refixování svého úvěru, a klient může čerpat v květnu či v prosinci.
Zaměříme se také na spotřebitelské úvěry. Nabídneme takzvanou optimalizaci úvěru. Ta je určena pro klienty, kteří mají úvěr, ale nemají problémy s jeho splácením, pro klienty, které by třeba ani nenapadlo, že by si mohli upravit podmínky svého úvěru. Když se totiž bavíme o konsolidaci úvěrů či jejich refinancování, tak nejčastěji o tuto službu mají zájem klienti s určitými problémy se splácením.
Co nabídnout klientům, kteří mají úvěr, ale nemají problémy s jejich splácením? Optimalizaci. Budeme oslovovat klienty, které by refinancování prostě nenapadlo. Pomocí našeho optimalizačního nástroje si tak budou moci vybrat mezi třemi možnostmi – snížením měsíční splátky, půjčit si více a nebo celkově ušetřit.
Unikátní online optimalizátor bude k dispozici na našich stránkách, i e-shopu či v pobočkách u našich bankovních poradců. Jak jsem zmínil , chceme být i nadále inovativní bankou, která naslouchá svým klientům a jejich potřebám.
Když už hovoříme o úvěrech, jak vnímáte iniciativy na českém trhu, které se snaží zrušit poplatky za vedení úvěrových účtů, nebo dokonce je zpět vymoci?
Podstatné je, co klient požaduje a sleduje. Nejčastější jeho otázkou u hypotečních úvěrů je: "Kolik za to celkově zaplatím?" Snažíme se nabízet tyto hypoteční služby bez těchto poplatků za správu a vedení. Klient si u nás vždy může vybrat mezi těmito dvěma variantami. A nejedná se o nějakou novou nabídku, je to náš historický přístup.
Komu konkurují nové/malé banky na českém trhu? Jsou pro UniCredit Bank konkurencí?
Před čtyřmi lety, když jsem začal působit v UniCredit Bank ČR, tak zde bylo bankovní prostředí jistým způsobem "stabilní až statické ", méně inovativní. Po zahájení činnosti těchto nových bank na trhu jsem očekával, že dojde k nějakému výraznějšímu "rozhýbání" trhu, jako jsem tomu byl svědkem při svém působení v Polsku.
To se však nestalo. Tyto banky nepřinesly nic extra nového, třeba jejich "starší" konkurence, ING, má spořicí účet již velmi dlouho, my také, mBank s internetovým profilem je tu také již nějakou tu dobu... Sice nastal jistý souboj na poli spořicích účtů, jejich úrokové míry však nebyly udržitelné a nyní postupně klesají. Získaly jisté objemy vkladů, a pak v podstatě nic.
Samozřejmě, že konkurenci obezřetně sledujeme , prioritou jsou pro nás však naše vlastní inovace (Splátkomat, Optimalizace, OnlineBanking, bankovní e-shop a jiné). Ale nějaké velké inovace od malých bank? Ty jsem zatím nezaregistroval.
Jaké má UniCredit plány na Slovensku?
Připravujeme se na sloučení UniCredit Bank v ČR a SR. Získáme tak silnější kapitálový základ, lepší likviditu, dobrou kapitálovou přiměřenost. Profitovat z toho budou klienti z obou zemí. Například jsem již zmínil, že se chystáme zavést franšízový systém poboček na Slovensko.
Oproti tomu je logické, že přeneseme koncept bezkontaktních platebních karet ze Slovenska do ČR. Vidíme rovněž velký potenciál přeshraničních transakcí mezi ČR a SR. Budeme jednou bankou, tyto transakce se tak stanou našimi "vnitřními", ne zahraničními, budou tedy rychlejší a především to bude konkurenční výhoda pro všechny naše klienty v obou zemích.
Zmiňoval jste změny v OnlineBankingu...
Chystáme úpravu vzhledu a funkcí našeho SmartBankingu – banky v mobilu, a to někdy v červnu. Celá aplikace bude přehlednější, lépe ovladatelná. Představíme klientům také novinky v internetovém bankovnictví, jako je například možnost platby pomocí čárového (QR) kódu.
Co si myslíte o bezkontaktní technologii?
Osobně se mi velice líbí. Kdyby bylo jen na mě, přeskočil bych plastové karty a rovnou bych využíval jen bezkontaktní telefony ke všem platbám. Univerzální možnost plateb prostřednictvím všech telefonů je však omezená. Nemůžeme přeci nutit klienta, aby si měnil telefon.
Jdeme tedy postupnou cestou bezkontaktních doplňků, nálepek. Nedomnívám se, že by v ČR zas tolik klientů vysloveně vyhledávalo bezkontaktní platby. Určitá část klientů rozhodně, zbytek, ten největší podíl klientů, je zatím zdrženlivý. Vnímáme bezkontaktní technologii jako přidanou hodnotu pro klienta, ale ne jeho aktuální potřebu.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist