V Česku se brzy objeví různé slogany, kampaně, vysvětlující grafiky o bezpečnosti a snadnosti placení kartou on-line.
Asociace Visa Europe tak bude "chystat půdu" pro uvedení svého projektu digitální peněženky V.me, kterou nyní testuje v Británii, Španělsku a Francii.
V další vlně se počítá s uvedením peněženky do Irska a hlavně Polska, které by mohlo být lakmusovým papírkem pro nasazení projektu i do ČR.
Z vyjádření manažera Visa Europe pro ČR a SR Marcela Gajdoše lze odvodit, že Česko by se mohlo dočkat V.me už zhruba za rok.
Co vlastně je V.me [ví dot mí]?
Digitální peněženka, která by měla hlavně fungovat v prostředí elektronického obchodu. Tedy peněženka/aplikace nainstalovaná v chytrém telefonu, tabletu nebo v počítači, jehož prostřednictvím bude zákazník moci realizovat transakce u Visa obchodníků ve virtuálním světě.
Konkrétní využití lze tedy například popsat situací, kdy při on-line nákupu elektroniky zákazník získá kód, který přepíše do aplikace V.me (nebo QR kod), který inicializuje platbu?
I to může být jednou formou, variantou. Hlavní využití V.me však spočívá v tom, že v případě internetového nákupu se vám rovnou vedle vybraného zboží bude zobrazovat ikonka "zaplatit prostřednictvím V.me", která vás odkáže právě do vaší nainstalované V.me digitální peněženky.
Po zadání bezpečnostního kódu vám pak stačí vybrat Visa kartu, kterou chcete platbu provést. Vše samozřejmě za předpokladu, že v peněžence V.me máte kartu registrovanou.
Takže se jedná i o aplikaci pro PC?
Ano. Využití V.me je možné jak v osobním počítači, tak již zmiňovaném telefonu. Hlavní logiku však neztrácí, V.me je o třech kliknutích k uskutečnění platby. Souběžně s tím vyvíjíme další funkce, které ve V.me peněžence budou k dispozici členským bankám Visa, které digitální peněženku V.me budou implementovat.
Například budou moci nastavit upozornění nebo do ní budou přicházet informace o pohybu na kartě (tedy kontrola klienta nad výdaji) namísto SMS, možnost převodu peněz a podobně.
O V.me se hovoří zatím jen jako o testovacím projektu...
Momentálně jsme digitální peněženku V.me již spustili ve Velké Británii, Francii a Španělsku. Druhá vlna implementace probíhá v Irsku a Polsku. Polský trh je pro nás dobrým trhem pro zjištění reakcí klientů/držitelů karet a obchodníků, a to v kontextu podobnosti tohoto trhu s tím českým.
Zkušenosti z Polska nám pomohou při implementaci V.me v ČR.
Jedná se o poměrně sofistikovaný produkt, chcete tímto tedy říci, že si s ním čeští klienti "poradí"? Nebo chystáte i jisté vysvětlovací kampaně, které více přiblíží tento způsob virtuálního placení běžnému uživateli?
To je naše hlavní strategie i filozofie. Chceme se ujistit, že před nasazením jakéhokoliv Visa produktu a služby je koncový klient přesně informován o výhodách a funkčnostech, že ví, jak jej používat. Stávající situace v českém e-commerce však vykazuje jen malé procento útrat kartami on-line.
Předtím, než nasadíme digitální peněženku V.me, si chceme být jisti, aby se držitel karty nebál používat svoji platební Visa kartu k platbám on-line a rovněž aby rozuměl svým právům a povinnostem (v porovnání s hotovostními platbami či dobírkou). Zároveň zdůrazníme výhody akceptace plateb Visa kartou obchodníkům (například vyšší likvidita).
Paralelně kromě testování V.me na zmíněných trzích budeme "učit" a připravovat uživatele na dalších trzích, aby přesně věděli, k čemu tento produkt mají a jak jej mají využívat.
Jak dlouho očekáváte, že tyto kroky budou trvat v českém prostředí? Jak dlouho nás budete "učit" používat V.me?
Vycházíme z předpokladu, že český trh je jedním z nejpokrokovějších trhů v rámci platebních systémů ve střední Evropě. Byl to trh, který jako první vykázal téměř 100% pokrytí Visa čipovými kartami. Očekáváme podobný rychlý posun i v rámci e-commerce, tedy že prostřednictvím výukových kampaní a strategických partnerství v průběhu následujících dvanácti měsíců dokážeme značný počet uživatelů konvertovat do prostředí on-line nákupů Visa kartami. Předpokládáme krátký náběh k správnému pochopení a "naučení se" používat V.me.
Jak bude ta "výuka" probíhat? Naženete klienty zpět "do lavic"?
Základ Visa kampaní bude postaven na tom, jak se V.me odlišuje od stávajících platebních prostředků. Platební Visa karta má své výhody například v rychlosti transakce (obzvláště ta bezkontaktní), stejně tak má virtuální platba kartou své výhody. Oproti hotovosti je například také mnohem bezpečnější. Klientům rovněž přiblížíme výhody celé on-line transakce.
Edukační kampaň
Stejným způsobem budeme vzdělávat obchodníky, kteří přijímají Visa karty. Kampaň bude postavená už na "pevných základech" toho, že lidé stále více používají Visa karty při fyzickém nakupování (znají výhody), my jim stejné výhody chceme ukázat i při použití karet v prostředí on-line nákupu.
Elektronické způsoby plateb jsou velmi často kritizovány kvůli "slabému" zabezpečení...
V.me je stejně bezpečná, jako naše stávající produkty a služby, a to je pro nás prioritou. Využíváme například 3D Secure pod názvem Verified by VISA. Když si porovnáme naše statistiky plateb kartami v e-commerce s platbami kartou v "reálném" světě, tak e-commerce v rámci ČR v průběhu svého rozvoje vůbec nezaznamenal jakýkoliv rapidní nárůst počtu podvodů či zneužití.
Obecná představa je však opačná, že se jedná o jakousi nebezpečnou formu platby, tuto představu však naše statistiky jednoduše vyvrací. E-commerce je stejně bezpečný jako klasický fyzický obchod.
Edukační kampaň
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist