Průzkum pro Infosys provedla společnost Forrester Consulting. Respondenty byli podnikatelé, manažeři a IT specialisté s rozhodovací pravomocí v USA, Velké Británii, Francii a Německu. Studie s názvem Be Digital. Be More. ukázala, že vztah zákazníků ke značce se zhoršuje, jestliže firmy nedokáží reagovat na změny jejich požadavků a preferencí. I když 70 % dotazovaných označilo v roce 2015 lepší zákaznickou zkušenost za nejvyšší prioritu své organizace, zákazníci ve stejné době vnímali její až 20 % zhoršení. Průzkum přitom zahrnul více než 170 značek.
Podle téměř dvou třetin respondentů je tento nesoulad důsledkem nesystematického přístupu firem k provádění digitální transformace. Jsou přesvědčeni, že jejich organizace postrádají strategické plánování a k provedení změn také nemají potřebné znalosti a zkušenosti. O správnosti digitální strategie vlastní firmy je přesvědčeno pouze 31 % respondentů a jen 9 % pozoruje, že se díky tomu pozitivně odlišují od konkurence.
Organizace se systematickým přístupem k digitální transformaci investují do procesu více než ty, které volí přístup ad hoc. 61 % respondentů se domnívá, že budou muset změnit obchodní modely, 68 % má v úmyslu vytvořit struktury firmy přímo orientované na zákazníky, takže pak bude možné rychle reagovat na jejich měnící se chování. 79 % podniků se systematickým přístupem investuje do digitální transformace 5-15 % příjmů, 35 % z nich dokonce mezi 10-15 %. Skupina firem s ad hoc přístupem investuje méně, výše investice 5-15 % dosahuje pouze 11 % z nich. Iniciativy digitální transformace jsou podstatně úspěšnější, pokud za nimi stojí a koordinuje je přímo výkonný ředitel (CEO) firmy.
Hlavní závěry studie
- Jako tři hlavní priority v souvislosti s digitální transformací pro následujících 12 měsíců uvádějí respondenti změny umožňující poskytovat lepší produkty a služby (47 %), zvyšující provozní efektivitu (47 %) a zlepšující zákaznickou zkušenost (42 %).
- Digitální transformace má podle očekávání pozitivní dopad zejména na provoz firmy (73 %), IT (73 %) a marketing (69 %).
- Jako hlavní iniciativy směřující k dosažení vyšší provozní efektivity se uvádí zjednodušení dodavatelského řetězce (68 %) a přechod ke vztahům se zákazníky založeným spíše na službách než produktech (56 %).
- Pro úspěch digitální strategie se za klíčové součásti považují investice do mobility (67 %) a budování jednotné zákaznické zkušenosti napříč komunikačními kanály (60 %).
- Téměř všichni (95 %) respondenti ve snaze poskytovat co nejlepší zákaznickou zkušenost spoléhají na odborné znalosti svých partnerů.
Ravi Kumar, výkonný viceprezident společnosti Infosys, komentuje výsledky průzkumu: „Skutečná síla digitalizace spočívá v tom, že tato změna zvýší využití lidského potenciálu. Umožní automatizovat rutinní úkoly a soustředit se na inovace. Naše studie potvrzuje, že digitální transformace představuje kontinuum, na jehož jedná straně je cílem vyšší provozní efektivita a na druhé lepší zákaznická zkušenost. Podniky by proto nyní měly zvolit k digitálním iniciativám systematický přístup, umožnit zaměstnancům lépe uplatnit jejich talenty a rozšířit i schopnosti firmy jako celku.“
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist