Pro Zebra Systems jsou hlavním předmětem podnikání řešení pro nakládání s daty, a to jak podnikovými, tak domácích uživatelů. Můžete svou firmu blíže představit?
Vystudoval obor fyzikální elektronika a optika na Přírodovědecké fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Dříve se věnoval výzkumu a vývoji v oblasti optoelektroniky, holografie a zpracování obrazu. Je spoluzakladatelem a CEO firmy Zebra Systems, která již od roku 2003 zastupuje společnost Acronis v ČR a na Slovensku a je dnes také distributorem (s přidanou hodnotou) společnosti GFI.Ve volném čase se věnuje sportu od vysokohorské turistiky a lyžování po golf a squash.
Pro nakládání s daty máme k dispozici zejména řešení od společnosti Acronis. Jde o firmu, která už je na trhu poměrně dlouho, vznikla někdy v roce 2002 a Zebra Systems ji zastupuje na českém trhu od roku 2003 jako distributor.
Acronis se zabývá především daty, jejich zálohováním a obnovou typu "disaster recovery". Umí to a díky tomu, že se věnuje jednoznačně ohraničené problematice a nejde o žádný propletenec mnoha různých segmentů trhu IT, dělá to pořádně.
Na jaké zákazníky s firemními řešeními míříte?
Acronis vyrůstal z menších řešení a v současné době je naším hlavním segmentem tzv. "SMB plus" ve středoevropském pojetí, řekněme desítky až stovky uživatelů a jednotky až desítky serverů.
Zasahujeme však také až do větších podnikových řešení. Většinou jde o pin-point nasazení, nikoliv o jejich základní stavební kameny. I přesto se však prosazujeme do vyšších segmentů stále častěji.
S jakými konkurenty se u zákazníků nejčastěji setkáváte?
Řeknu to šířeji. Máme jednu výhodu, která byla u firemních zákazníků po nějakou dobu i nevýhodou. Začínali jsme totiž s řešeními pro domácí uživatele a těchto licencí máme na českém a slovenském trhu do současné doby prodány desítky tisíc. Díky tomu je Acronis velmi známé řešení. Na druhou stranu nás toto povědomí velmi omezovalo u firemních zákazníků. Když jsme do nějaké firmy s nabídkou přišli, dostalo se nám odpovědi: "Jasně, na domácí použití mám Acronis, ale do firmy chceme něco většího."
Musím však říci, že toto vnímání už je pryč. Dnes považujeme za nejvýraznějšího konkurenta Veeam. Co se týče Symanteku, respektive dnes už zpátky Backup Exeku, zde si nemyslím, že jsou v této chvíli po opětovném rozdělení v ideálním rozpoložení, ještě tam úplně nenavázali na staré koleje. S řešením Arcserve se také příliš nesetkáváme. Čas od času se střetneme s IBM Tivoli nebo s řešením od Hewlett-Packard. Už jen to naznačuje, že se Acronis posunul o několik pater výše. Na open source také jako na konkurenci narazíme, zde se však vždy snažíme podnikovým uživatelům vysvětlit, že náklady na open source mohou být ve výsledku vyšší než nákup hotového produktu. Zálohování a ochrana dat jsou totiž jednou z nejdůležitějších oblastí, které ve firmě jsou, a svěřit je nějakému neprověřenému řešení nemusí být zrovna ideální.
Kde vidíte svoji konkurenční výhodu?
První výhoda je v tom, že naše řešení dokáže zálohovat nejen fyzickou infrastrukturu prostředí většiny operačních systémů, ale i virtuální prostředí, podporujeme většinu virtualizačních hypervizorů.
Druhá spočívá v tom, že umožňujeme naše produkty využívat nejen jako klasické on-premise řešení nasazením přímo v infrastruktuře zákazníka, ale také jako službu, tedy bez nutných vstupních investičních nákladů.
Podle čeho se rozhoduje zákazník při volbě řešení, případně technologického partnera? Co je pro něj důležité?
Jde o složitější otázku. Záleží na tom, zda se zákazník ohledně řešení rozhoduje sám, nebo využívá zkušeností některého ze svých partnerů, kteří už zpravidla mají své preferované výrobce.
Naše společnost Zebra Systems se proto snaží partnerům jako zastoupení a distributor Acronisu poskytovat veškerou součinnost, aby měli práci se zákazníky co nejjednodušší.
To tedy také znamená, že obchodní výsledek nezávisí pouze na Zebra Systems, ale i na vašich prodejních partnerech, na jejich vzdělání a schopnosti, jak nejen nasadit řešení, ale i prodat?
Přesně tak, prodejní partneři jsou pro Zebra Systems klíčovým prvkem. Navíc je důležité, že partnerská struktura přechází i do cloudového byznysu, nesnažíme se partnerům jejich zákazníky ukrást, ale naopak jim poskytujeme podporu, jakou mohou pro své zákazníky využít, aby je mohli lépe obsloužit, podpořit, a to je nejdůležitější.
Říkáme, že disaster recovery je v principu lokální služba. Pokud je partner ve vzdálenosti do hodiny od zákazníka, je to dobré, ale pokud je ve vzdálenosti do několika hodin, může být obnova dat vždy poněkud komplikovaná.
Analytici stále mluví o tom, že firmy o svá data dostatečně nepečují a podceňují například zálohování dat. Jak jsou na tom české firmy?
V tomto ohledu neexistují nějaké výjimky, které by příliš vybočovaly z řady. České firmy jsou na tom zřejmě o něco hůře než na Západě, na druhou stranu zase lépe než na východ od nás. Existuje řada průzkumů, které byly publikovány jak u nás, tak v zahraničí. Procenta se mohou pohybovat někde od 30 do 60 procent firem, které buď nezálohují vůbec, nebo ne tak, jak by měly.
Zde je zapotřebí si uvědomit několik faktorů. Jedním z nich je, že pokud si udělám zálohu jednou za čtvrt roku někam na externí disk, přijdu při ztrátě dat až o tři měsíce práce. Nejvíce se přimlouvám za to, přestože je to otravná a nezábavná činnost, aby si každý vyzkoušel, jak zálohovat, ale hlavně jak obnovovat data - alespoň jednou, v klidu. Když pak totiž někdy ke ztrátě dat dojde a lidé nemají zkušenost s jejich obnovou, je pro ně situace mnohem stresovější a málokdo zachová chladnou hlavu na to, aby postupoval optimálním způsobem a třeba neudělal další chyby.
Z našeho úhlu pohledu je zde spousta prostoru. Firmy by se hlavně neměly bát, protože zálohování a disaster recovery dnes už nejsou tak komplikovaná záležitost, aby nešly řešit velice spolehlivě, efektivně a při nízkých nákladech.
Pokud zůstaneme u disaster recovery, jaké scénáře využívají firmy nejčastěji?
Je to různé. Jsou firmy vzdělané, zkušené, které vědí, co a jak v tomto ohledu dělat, takže mají pro disaster recovery vytvořeny plány a jsou na možnou havárii připraveny. Nicméně spousta firem zůstane u pouhého zálohování, které si buď nakonfigurují samy, nebo si je nakonfigurovat nechají, ale už nikdy neotestují, co v reálu dělat v případě havárie, jak provést obnovu svých dat. Tohle považuji v oblasti péče o data za nejcitlivější místo. Nejdůležitější není zálohování dat, nýbrž jejich obnova.
Mohl byste vyjmenovat typické příklady obnovy dat po havárii?
Pomineme-li vyhoření nebo vytopení firmy vodou, největší problém je v lidech. Uživatelé jsou pro podniková data vždy největší hrozbou. Vždy nastávají klasické případy. Prvním je, když si někdo řekne "tento adresář mohu bez problémů smazat, tam nic není". Druhou klasikou zase je dnes stále nebezpečnější ransomware (škodlivý software, který zašifruje data a jeho šiřitel pak požaduje za jejich odšifrování výpalné).
Pokud uživatel nemá zálohy, ke kterým by se mohl vrátit, nemá také ani moc manévrovacího prostoru. Může si pouze říci, jestli zaplatí, nebo nezaplatí, a pak spoléhat na to, jestli mu pirát pošle klíč na odšifrování jeho dat, nebo ne. A nakonec samozřejmě dochází k výpadkům hardwaru, ze kterých mají uživatelé obvykle největší obavy, ale ve skutečnosti největší nebezpečí skutečně hrozí od nich samotných.
Zájem o zálohovací technologie by mohla oživit řešení provozovaná formou služby. Máte zrovna "čerstvý" cloudový produkt...
Acronis Backup Cloud bych dokonce označil za naši vlajkovou loď. Toto řešení vzniklo díky přístupu našeho CEO Sergeje Beloussova, který se před časem vrátil do vedení firmy a na cloud položil důraz. Nové technologie se proto primárně nasazují do cloudu. Acronis Backup Cloud nám proto umožňuje zálohovat cokoliv, od stanic s Windows, Mac OS přes servery, ať už jde o windowsové či linuxové, až po virtuální prostředí.
Jsou tyto technologie dostupné i menším firmám?
Určitě ano, už jen proto, že Acronis Backup Cloud je škálovatelný. Je proto prakticky jedno, zda budu zálohovat dvě, nebo tři stanice, nebo třicet serverů. Všechno je v jednom prostředí, pro všechno je jedna řídicí konzole.
Kde vidíte budoucnost zálohování a ochrany dat?
Bezpochyby to bude obnova dat po havárii jako služba. Jde o nejvyšší model technologické podpory. Disaster recovery jako služba se v našem regionu teprve prakticky zavádí, začíná. Nejde o službu určenou pro každého, protože je finančně poměrně náročná, leží o stupeň výše než zálohování. Ale jak jsem již naznačil, v případě ztráty dat je hlavním cílem jejich obnova; samotné zálohování dat bez možnosti jejich kompletní obnovy nedává smysl.
Rozhovor byl publikován v ICT revue 5/2016.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist