Výsledky překonaly původně očekávaný 16% růst a naznačují, že rok 2017 se ponese ve znamení ještě většího rozmachu. „Signály z trhu naznačují, že porosteme 25% tempem. Půjde nejen o rozvoj stávajících center, ale i o příchod nových investorů. Jediné, co by mohlo tento boom ohrozit, je aktuální nelehká situace na trhu práce,“ okomentoval výsledek Ota Kulhánek, prezident asociace ABSL, která sdružuje firmy ze segmentu podnikových služeb.
Přestože firmy z této oblasti nabízejí nadstandardní mzdy, stále složitěji hledají vhodné kandidáty na zvyšující se počet pracovních pozic. Uchazeči totiž kromě expertních znalostí musí perfektně ovládat angličtinu a další evropské jazyky. Dle aktuálního průzkumu se v centrech hovoří celkem 31 jazyky, přičemž vedle angličtiny je nejčastěji potřeba němčina, francouzština, italština, španělština a holandština.
ČR roste nejrychleji
Česká republika dokázala přilákat již 200 významných globálních firem, které si zde založily své centrum služeb. Více než 25 z nich lze nalézt v žebříčku Fortune 500 nejvýznamnějších globálních firem. „Centra jsou skutečně mezinárodní, poskytují služby firmám z pěti světových kontinentů. Vedle tradičních investorů z USA, Německa, Velké Británie či Švýcarska zde centra budují i indické, singapurské či kanadské firmy,“ dodává Kulhánek s tím, že Česká republika je dlouhodobě řazena mezi TOP 10 nejpopulárnějších světových destinací pro zřízení a provoz centra podnikových služeb a růst celého segmentu v ČR také patří k nejrychlejším na světě.
Z oboru podnikových služeb se stává výrazný pilíř české ekonomiky, který se přibližuje například automobilovému průmyslu, a to jak počtem zaměstnanců, tak i přínosem. „Když se totiž k obratu, který segment generuje napřímo, připočtou i příjmy za související podpůrné služby, jako jsou nájmy, právní a konzultační činnosti či HR, přínos segmentu české ekonomice je jednou tak velký,“ doplňuje Kulhánek.
Největší zaměstnavatel absolventů VŠ
Podnikové služby jsou dle letošního výročního průzkumu také největším českým zaměstnavatelem absolventů vysokých škol. Zaměstnávají totiž 50 000 absolventů, kteří se věnují oborům, jako je IT, personalistika, logistika, účetnictví a finance či marketing. Každoročně do segmentu přichází 10 000 čerstvých absolventů technických, ekonomických anebo lingvistických oborů, kteří v centrech podnikových služeb začínají kariéru.
Kromě toho je segment podnikových služeb i největším zaměstnavatelem mezinárodních talentů. Již téměř 40 % pracovníků oboru tvoří cizinci, kteří přichází jak z nejrůznějších zemí Evropy, tak i ze zámoří. „V této souvislosti je nutno podotknout, že jde vesměs o cizince, kteří se rozhodli v ČR žít a pracují za stejných podmínek, jako jejich čeští kolegové,“ komentuje Kulhánek.
Česká republika = kvalita
„Úspěch českých center podnikových služeb nepřišel ze dne na den. Některá centra byla v ČR založena před deseti a více lety a postupně si vybudovala vysokou reputaci, díky níž naše země získala výsadní postavení mezi lokalitami vhodnými pro tento typ služeb,“ tvrdí Ota Kulhánek a dodává: „Naším cílem je nyní zachovat udržitelnost tohoto segmentu stejně jako dynamiku jeho rozvoje a ve spolupráci s univerzitami, vládními organizacemi a zahraničními partnery zajišťovat dostatek vhodných talentů.“
„Sektor podnikových služeb je jednou z prioritních oblastí, kde vidíme velký potenciál růstu. Firmám se v České republice daří zejména díky dostupnosti kvalitních, jazykově vybavených zaměstnanců a rozvinuté infrastruktuře. Nedělá jim potíže přilákat ani zahraniční pracovníky, což dokazuje studie HSBC, podle níž je pro ně Česko čtvrtou nejatraktivnější zemí světa pro život i práci,“ říká generální ředitel agentury CzechInvest Karel Kučera. „Ve spolupráci s ABSL se nyní snažíme zajistit ideální podmínky pro další úspěšný růst sektoru,“ dodává.
100 000 zaměstnanců do dvou let
Dle průzkumu ABSL se v příštím roce chystá valná většina stávajících firem expandovat.
Z nich 61 % chce rozšířit škálu poskytovaných služeb, 41 % plánuje rozšíření zákaznické báze. V kombinaci s plánovaným příchodem nových investorů by se původně stanoveného cíle pro rok 2020, tedy celkového počtu zaměstnanců segmentu ve výši 100 000, mělo dosáhnout již zhruba během následujících dvou let.
Kromě samotného segmentu podnikových služeb vykazuje růst i asociace ABSL. Jejím hlavním úkolem je vytvořit platformu pro lepší spolupráci a předávání zkušeností mezi členy sdružení, hájit jejich zájmy a vytvářet lepší podnikatelské prostředí. Asociace si rovněž klade za cíl pomáhat růstu firem, které na našem trhu již působí, a podporovat nově přicházející investory. „Že má naše práce smysl, se odráží v růstu naší členské základny, která se za uplynulý rok rozšířila o pětinu,“ dodal Kulhánek.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist