Dokonce až 97 procent vedoucích kádrů se ztotožňuje s tím, jak moc mohou být big data pro jejich byznys prospěšná. Voilà , ovšem podle zjištění konzultantů z Accenture pouze 17 procent dodavatelských firem implementovalo pokročilou datovou analytiku alespoň v jedné oblasti svého podnikání.
Odkud se všechna ta velká data vlastně berou?
Uvedeme pár příkladů:
- standardní data z podnikových systémů,
- provozní údaje z různých snímačů, včetně např. počasí,
- diagnostické údaje z vozidel, GPS data,
- finanční, resp. tržně-obchodní prognózy,
- reklamní a marketingová data,
- návštěvnická data z webových stránek,
- data ze sociálních médií.
V čem spočívají hlavní benefity datové analytiky pro logistické společnosti? Modelování velkých objemů strukturovaných i nestrukturovaných dat z více zdrojů pomáhá zvyšovat vizibilitu a poskytnout komplexní vhled do operací dodavatelských řetězců. Velkododavatelé tak mohou zlepšovat svou reakci na stálé riziko rozkolísané poptávky. V neposlední řadě může porozumění tzv. velkým datům pasovat dodavatele z pozice transakčního zprostředkovatele do role důvěryhodného obchodního poradce a partnera. Odhalování vzájemných vazeb a vztahů pomocí rozboru dat se dnes běžně označuje jako big data relationship management.
Jak mohou chytrá data přispět ke zlepšení dodavatelsko-odběratelských vztahů? Vyjmenujme alespoň několik základních prvků:
- Efektivnější správa a odhalování dodavatelských vztahů. Mnoho firem využívá datovou analytiku pro hlubší poznávání svých zákazníků. Prozíraví manažeři dodavatelských řetězců zase vytěžují data k lepšímu poznávání svých obchodních partnerů.
- Komplexní dodavatelské profily. S využitím dat obohacených z externích zdrojů pro finanční, výkonnostní nebo rizikové metriky lze vytvářet přesné profily chování dodavatelů, jež mají odpovědní pracovníci k dispozici v reálném čase díky personifikovaným analytickým dashboardům.
- Predikce potřeb. Lepší předpověď přání a potřeb zákazníků, ale i obchodních partnerů zvyšuje jejich porozumění a vztah k dodavatelské firmě.
- On-line analýza komunikace. Okamžité vyhodnocení různých komunikačních kanálů směrem k partnerům podporuje zkvalitnění nabídky produktů a služeb.
- Detailní rozbor procesů. Zkvalitnění sledovatelnosti a detailních vhledů do komplexního dodavatelského řetězce vede k vyšší efektivitě cen, snižování nákladů a ve výsledku ke zvýšení výkonnosti celého dodavatelského řetězce.
- Optimalizace procesů. Optimalizace plánování tras dodávek zboží dle momentální situace a zefektivnění dodávek na tzv. poslední míli k zákazníkovi představuje stále velký prostor pro zlepšení.
- Dodávky Just in Time. Optimalizace skladových zásob a distribuce produktů na základě analýzy a predikce poptávky v reálném čase.
Vlaky od Siemensu jezdí na data
Bez nadsázky lze říct, že vlakové soupravy řízené společností Siemens jezdí na data. Tři servisní datová centra v Atlantě, Moskvě a mnichovském předměstí Allach vyhodnocují data z čidel vlakových souprav patnácti zemí. Soustřeďují se tu na prediktivní údržbu celých souprav a lokomotiv. Oproti běžným a pravidelným servisním prohlídkám strojového parku u železnic otevřely digitální technologie dveře dokořán pro novou úroveň služeb. Data sesbíraná ze snímačů v dálkovém či místním režimu poskytují pracovníkům datového centra vysokou úroveň detailů týkajících se vozových souprav a jejich celkového ekosystému. Ještě předtím, než lokomotiva zajede do servisního centra, jeho pracovníci vědí, co přesně mají dělat. Flotila stovky vlakových souprav produkuje každým rokem zhruba 200 miliard datových výstupů. A to je teprve začátek. Díky celým horám dat jsou analytici schopni rozeznávat různé vzorce chování strojních celků a predikovat výskyt poruch minimálně s třídenním předstihem.
25 %
Zavedením rozšířené reality logistická společnost DHL v oblasti skladovacích operací dosahuje zvýšení produktivity o více než 25 procent.
Velká data využívá rovněž španělský železniční dopravce Renfe na rychlostní trati mezi Madridem a Barcelonou. Ten se Siemensem založil společný podnik a analýzu dat využívá na trati, kde soupeří s domácími aerolinkami, pro eliminaci zpoždění. Letecky lze vzdálenost mezi španělskými metropolemi zvládnout za hodinu dvacet minut, rychlovlak na to potřebuje dvě a půl hodiny. Renfe garantuje svým zákazníkům maximální zpoždění do 15 minut. Pokud spoj přesáhne toto zpoždění, vrací dopravce svým pasažérům cenu jízdenky v plné výši. To se díky datové analýze stalo pouze jednou z posledních 2300 spojení.
Američané ulétávají na virtuálních dvojčatech
Pomocí nástrojů umělé inteligence a datové analytiky kanadské softwarové firmy NGRAIN udržuje americké armádní letectvo, USAF své bitevníky z flotily strojů F22 a F35 od výrobce Lockheed Martin v digitální 3D grafické podobě s vepsanou historií jednotlivých závad a oprav v rámci údržby. U takto vytvořených virtuálních dvojčat každého z letadel odpadá složité udržování provozních a servisních dat v souborech tabulkových procesorů či časově náročné zakreslování povrchových poškození letadel - postačí snímek z mobilu, jenž se automaticky zakomponuje do grafického modelu konkrétního letounu. Přínosy virtuálního grafického prostředí vystihují tyto tři body:
- Zvýšení provozní dostupnosti. Servisní mechanici mohou sledovat stav bojového letounu on-line a po jeho doletu ihned vědí, jaký je jeho aktuální stav a kdy bude opět schopen letu.
- Nárůst produktivity v méně lidech. Díky progresivním technologiím lze zkrátit dobu potřebnou pro dokumentaci a posouzení vzniklých závad a škod.
- Akurátnější informace. Detailní vizualizace letadel a přesné zachycení jejich poškození na 3D modelu snižuje pravděpodobnost výskytu chyby při servisu techniky, což zvyšuje bezpečnost posádek.
DHL jede na rozšířené realitě
Logistická společnost DHL Supply Chain experimentuje v oblasti skladových operací s reálnými přínosy rozšířené reality (augmented reality, AR) přirozeně podpořené analýzou dat. Projekt s vlastnostmi konceptu Industry 4.0 stojí na využití chytrých brýlí při vychystávání a dodávce zboží. Celosvětový řetězec tu společně s vybranými partnery a zákazníky pilotně rozpracovává vlastní řešení, od nějž do budoucna očekává velké dopady pro byznys ve svém odvětví.
Myšlenka vznikla už v roce 2014, kdy DHL v dokumentu Rozšířená realita v logistice představilo tři možné směry využití: řízení a plánování skladových operací, optimalizace a dynamické přesměrování dopravních cest a organizace nakládky a zvýšení efektivity dodávek na "poslední míli".
Při jednom z prvních významných nástupů do světa rozšířené reality asistoval DHL její zákazník - nizozemská pobočka japonského výrobce tiskáren Ricoh a softwarová firma Ubimax profilující se právě v oblasti AR.
Třítýdenní pilot zahrnoval 10 zaměstnanců vybavených speciálním displejem umístěným v náhlavní soupravě. Takto společně vychystali více než 20 000 položek pro expedici 9000 objednávek. Přínosy inovativního uživatelského rozhraní a handsfree operací v reálném čase jsou nepřehlédnutelné, přinášejí zvýšení produktivity o více než čtvrtinu.
Článek byl publikován v ICT revue 12/2017.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist