„Projekt využívající umělou inteligenci je dalším krokem k rozvoji oblasti leteckého a vesmírného průmyslu v ČR směrem ke světové špičce a zároveň přispívá k potřebné transformaci z ekonomiky stojící na nízké ceně práce, na ekonomiku znalostní s vysokou přidanou hodnotou“, říká Milan Šlapák, prezident GE Aviation pro Českou republiku a Slovensko. V umělé inteligenci spatřuje výhody zejména ve snižování zátěže pilotů, což přímo vede ke zvýšení bezpečnosti leteckého provozu.

Obrazovka umělého letového instruktora 

Kromě hlasové komunikace s pilotem bude rovněž mít pilot možnost sledovat obrazovku umělého letového instruktora, který bude zobrazovat nedostatky v pilotáži a doporučení, jak tyto chyby odstranit.

„Na rozdíl od auta se letadlo pohybuje ve tří-dimenzionálním prostoru, kde jsou nároky na pilota mnohem vyšší a pilot tak musí hlídat řadu parametrů, které při jakékoliv nepozornosti mohou vést až k nehodě s fatálními následky. Jak ukazuje naše analýza, statistika nehod má vzrůstající tendenci (viz tabulka níže). Náš umělý letecký instruktor (překlad ze zkratky AFI-X – Artificial Flight Instructor) řekne hlasem pilotovi nedostatky, kterých se dopustil a navrhne mu zároveň i způsob, jak tyto nedostatky odstranit,“ vysvětluje duchovní otec myšlenky a výkonný ředitel společnosti CEAC, Martin Balda.

AFI-X pilota po nastoupení do letadla pozdraví, sdělí mu např. rychlost a směr větru, teplotu, prognózu počasí, v průběhu letu pak i další informace, doporučení a rovněž ho ocení za dobře provedený let.

AFI-X poslouží zkušeným pilotům, kteří budou chtít zlepšovat své letecké dovednosti i těm, kteří ukončili základní výcvik. Umělá inteligence bude schopna rozpoznat chování pilota a navrhnout takovou úroveň přesnosti řízení letadla podobně, jako když si zvolíte ve video hře stupeň obtížnosti.

„Máme v plánu uvést první generaci umělé inteligence AFI-X nejpozději do roku 2020. Prototyp AFI-X zcela dokončíme do poloviny roku 2019, poté bude následovat lokalizace produktu na cílovou platformu Android a IOS od Apple,“ upřesňuje Balda. „Jistá podobnost se seriálem Knight Rider by tu být mohla, umělá inteligence AFI-X vyvinutá českými odborníky je však daleko vyspělejší než KITT. A především, smyslem KITTa bylo pomáhat jen akčnímu hrdinovi. Náš AFI-X jsme vytvořili tak, aby mohl pomáhat všem úrovním pilotů,“ uzavírá s úsměvem Balda.

Statistická data pro všeobecné nekomerční letectví (FAA, EASA):  

Tabulka 1: Počty nehod s ohledem na fázi letu – nekomerční provoz.

Letová fáze

Počty nehod, EASA Data2) – rok 2015

Počty nehod, FAA Data3) – rok 2016

Vzlet, stoupání po vletu1)

70

183

Přiblížení na přistání1)

37

46

Přistání1)

180

308

Ostatní

113

113

Procento nehod připadající na fáze letu po okruhu z celkového počtu nehod v nekomerčním všeobecném letectví

71,75 %

82,62 %


Poznámka 1: Vzlet, stoupání po vzletu, přiblížení na přistání a přistání jsou fáze letu, které jsou částí letu po okruhu.
Poznámka 2: Zdroj dat: Annual Safety Review, European Aviation Safety Agency, EASA.
Poznámka 3: Zdroj dat: Continued Operational Safety (COS) Report 2016), Aircraft Certification Service, Small Airplane Directorate, FAA.

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist