Nová studie ukazuje, že vedoucí představitelé firem ve svých organizacích podnikají kroky k zajištění odpovědného používání umělé inteligence (AI). Většina těch, kteří již AI používají – což nyní znamená 72 % organizací po celém světě – školí své technologické experty v oblasti etiky (70 %) a má ve svých firmách etické výbory pro používání AI (63 %).
Lídři v oblasti umělé inteligence - kteří hodnotí její používání ve svých organizacích jako „úspěšné“ nebo „velmi úspěšné“ - se také starají o odpovědné používání AI. Téměř všichni (92 %) školí své technologické odborníky v oblasti etiky, v porovnání se 48 % ostatních uživatelů AI.
Tyto poznatky jsou založeny na globálním průzkumu mezi 305 hlavními představiteli firem, z nichž více než polovina jsou vedoucí pracovníci v IT, vedoucí pracovníci v oboru technologií nebo vedoucí pracovníci v oblasti analytiky. Provedením studie nazvané "AI Momentum, Maturity and Models for Success (AI a pokrok, zralost a modely úspěchu)," byla společnostmi SAS, Accenture Applied Intelligence a Intel pověřena společnost Forbes Insights, která ji prováděla v červenci 2018.
Podle této zprávy má nyní AI reálný dopad na životy lidí, což klade důraz na důležitost silného etického rámce kolem jejího používání.
„Organizace začaly řešit témata a obavy z toho, co slýcháme, že by AI mohla způsobit, jako je např. neobjektivní a nespravedlivé zacházení s lidmi,“ řekla Rumman Chowdhuryová, odpovědná vedoucí za AI v Accenture Applied Intelligence. „To jsou sice pozitivní kroky, organizace se však musejí posunout za hranice etických kodexů AI, které jsou v duchu Hippokratovy přísahy „neublížit“. Musejí mít normativní, konkrétní a technické směrnice pro vývoj systémů AI, které jsou bezpečné, transparentní vysvětlitelné a odpovědné – abychom se vyvarovali nežádoucích důsledků a problémů s dodržováním pravidel, které by mohly ohrožovat jednotlivce, firmy i společnost. Vědci specializovaní na data již tyto směrnice netrpělivě očekávají.“
Lídři v oblasti AI si také uvědomují silné propojení mezi analytikou a úspěchem AI. 79 % z nich uvádí, že analytika hraje u AI v jejich společnostech hlavní nebo ústřední roli, v porovnání s pouhými 14 procenty těch, kteří zatím z využívání AI nemají žádný prospěch.
"Ten, kdo AI již využívá, si uvědomuje, že úspěch v AI znamená úspěch v analytice,“ uvedl Oliver Schabenberger, vedoucí sekce operations a technologií v SAS. „Pro tyto lidi hraje analytika v AI hlavní roli.“
Dohled nad AI nemá volitelný charakter
Navzdory zprávám, které se k nám dostávají a tvrdí, že AI pracuje samostatně a bez lidského zásahu, výzkum ukazuje, že si lídři AI uvědomují, že dohled nad těmito technologiemi je a bude nutností. Téměř tři čtvrtiny (74 procent) lídrů AI uvedlo, že pečlivě provádí dohled nejméně na týdenní bázi v podobě kontrol nebo hodnocení výsledků (skupina méně úspěšných v zavedení AI: 33 procent). Kromě toho 43 % lídrů v oblasti AI uvedlo, že jejich organizace má během kontrol zaveden proces pro odlišné či sporné výsledky, které kontrola odhalila (u skupiny méně úspěšných v zavádění AI: 28 procent).
Přesto se ve zprávě uvádí, že procesy dohledu budou muset urazit ještě dlouhou cestu, než budou držet krok s pokroky v technologiích AI.
„Schopnost porozumět tomu, jak AI funguje a jejím rozhodovacím procesům, umožňuje budovat důvěru a účinný lidský dohled,“ uvedla Yinyin Liu, vedoucí sekce datových věd v Intel AI Products Group. „Budování důvěry potřebné pro široké přijetí AI bude trvat ještě dlouho. Důležitá v tomto ohledu bude transparentnost a odpovědnost.“
Je pochopitelné, že společnosti podnikají kroky v oblasti etiky AI a zajišťují dohled nad AI, protože vědí, že vadný výstup by mohl mít dalekosáhlé důsledky. Z organizací, které již AI používají nebo ji plánují používat, 60 % uvedlo, že mají obavy z důsledků rozhodnutí řízených AI na vztah s jejich zákazníky – například že jejich činnosti nebudou vykazovat dostatek empatie nebo že jim budou zákazníci méně důvěřovat.
Další klíčové poznatky z výzkumu:
• Celkem 72 procenta organizací na celém světě nyní používá AI v jedné nebo více oblastech byznysu.
• Více než polovina (51 %) uživatelů AI uvedla, že u nich bylo využívání AI opravdu úspěšné – jako hlavní přínosy respondenti uvedli přesnější prognózy a rozhodovací procesy, větší úspěchy při získávání zákazníků a větší produktivitu v organizaci.
• Téměř polovina (46 %) uživatelů AI uvedla, že jejich organizace zavedla AI v plném rozsahu, v jednom i ve více případech využití.
• Respondenti, kteří nejsou ve vedení firmy, měli větší tendenci vidět dopady AI pozitivně: Více než polovina (55 procent) vedoucích, kteří nejsou ve vedení firmy uvedla, že jejich úsilí v oblasti AI bylo „úspěšné“ nebo „velmi úspěšné“. Stejně odpovědělo pouze 38 procent představitelů nejvyššího vedení firmy.
• Mnoho organizací vidí výhodu pro své zaměstnance v tom, že se budou moci zaměřit na úkoly na vyšší úrovni. Šedesát čtyři procent souhlasí nebo zcela souhlasí, že již vidí dopady v tom smyslu, že se zaměstnanci díky AI budou moci více soustředit na strategičtější úkoly než na ty operativní.
• Nicméně téměř 20 procent identifikuje „odpor ze strany zaměstnanců kvůli tomu, že se obávají, že přijdou o své pracovní místo“ jako výzvu patřící k jejich úsilí v oblasti AI. Kromě toho 57 % souhlasí nebo zcela souhlasí s výrokem: „Máme obavy z dopadů AI na zaměstnanecké vztahy (např. že by se zaměstnanci mohli cítit ohroženi nebo přetíženi.)“
Výzkum zahrnuje odpovědi od 305 globálních lídrů firem v Americe, v Evropě a v asijsko-tichomořském regionu. Byl proveden v červenci 2018 společností Forbes Insights, která provádí strategické výzkumy ve Forbes Media.
"Jako u každé nové technologie, která se rychle rozvíjí, se zde vyskytnou problémy a výzvy, které bude nutno překonat,“ řekl Ross Gagnon, ředitel výzkumu ve Forbes Insights. „Příležitosti, které AI nabízí, se ale zdají být nekonečné, od provozní efektivity po větší produktivitu a příjmy. Otázka, kterou by si vedení firem mělo položit, není, zda AI využívat, ale jak rychle ji zavádět.“
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist