Malý tým čítající zhruba 30 lidí má na starosti tvorbu proof-of-conceptů, kdy testují funkčnost originálních řešení vytvořených na základě využití nových technologií a postupů. A činí tak dokonce ještě dříve, než společnosti investují velké sumy do konkrétních prototypů nebo produktů založených na těchto řešeních. Inovační laboratoř se specializuje na koncepty využívající umělou inteligenci v oblasti zpracování, analýzy a vyhodnocení audio, video či textových dat různého charakteru.
Jednou ze zásadních výhod pracoviště Watson iLab je, že tvorbu konceptů zvládají v rekordně krátkém čase. Již během testovacího období totiž inovační laboratoř zvládla dodat koncepty více než 300 řešení stovkám zákazníků z různých oborů z celé Evropy. „Firmy mají spousty nápadů, zrealizují ale jen mizivé procento z nich. Nemohou totiž investovat stovky milionů do výzkumu a často nemají ani kapacity či potřebné know-how. A od toho jsme tu my. Když k nám zákazník přijde s návrhem, dovedeme společně velmi rychle nabídnout jeho řešení,“ vysvětluje Martina Švík, vedoucí vývojového pracoviště Watson iLab.
Přestože jedinečným zaměřením i velikostí by se dal Watson iLab přirovnat ke klasickému startupu, svými zkušenostmi předčí i mnohé zavedené společnosti. „Klasické startupy se většinou zaměřují pouze na jednu oblast a často fungují výhradně v rámci dané země. My takto vyhranění nejsme, naopak nás baví, jak rozmanitou škálu zákazníků máme. Obracejí se na nás lidé z metropolí, skandinávského venkova i těžařských oblastí na východě kontinentu. Našimi projekty pomáháme lékařům, energetickým společnostem, silovým složkám, ale i farmářům nebo chovatelům ryb,“ říká Martin Švík a dodává, že řešení z dílny Watson iLab společně s pražským Watson R&D pracovištěm jsou unikátní také v tom, že jako jediná podporují i češtinu, stejně jako další lokální jazyky z regionu CEE, a jsou proto maximálně vhodná i pro lokální klienty. V oblasti umělé inteligence pracující s audio, video a textovými daty se většina velkých hráčů na trhu zaměřuje spíše na světové jazyky a lokální často opomíjí.
Watson iLab zkrátka v oblasti využití umělé inteligence a robotických systémů boří všechny hranice a nabízí opravdu nepřeberné množství způsobů, jak poznatky o nejmodernějších technologiích aplikovat v praxi. Jejich systémy pak pomáhají nejen zrychlovat běžné pracovní procesy, ale zároveň otevírají jejich uživatelům i zcela nové, dosud nevídané možnosti.
Klasickým příkladem využití umělé inteligence v běžné praxi jsou například chatboti na zákaznických linkách, kteří zvládnou komunikovat se zákazníkem a dokážou mu pomoci vyřešit základní problémy. Ti z Watson iLab dokonce umí podle charakteru komunikace rozpoznávat zákazníkovy emoce. „Jednoho chatbota jsme nedávno vytvořili pro Vodafone, kde má obstarat první kontakt se zákazníkem. Chatbot má k dispozici obrovské množství vstupních dat, díky čemuž umí reagovat na určité typy dotazů. Pokud se však dostane do situace, kdy pozná, že zákazník není s jeho odpověďmi spokojen, přepne jej na živého operátora, kterému dodá ve zkratce popis celé dosavadní konverzace, aby byl v obraze,“ vysvětluje Švík a pokračuje: „Chatboti mohou uchovávat v historii veškerou komunikaci se zákazníkem i celé jeho portfolio a mohou tyto informace analyzovat a dále efektivně zpracovávat. Je proto možné, že v budoucnosti se služby poskytované call centry zcela změní.“
Další zajímavý koncept putoval z pražské inovační laboratoře až do Norska, kde nedávno pomohli implementovat systém, který má pomoci včas detekovat výskyt mořské vši v lososích líhních a ochránit tak ryby před napadením tímto parazitem. Úspěchy sbírá Watson iLab společně s IBM CZ i na poli zdravotnickém, kde již například pomáhají s kontrolou embryí připravovaných pro umělé oplodnění. Kontrola, která embryologovi zabere například hodinu, zvládne stroj v řádech minut a s větší přesností. Díky tomu by mohli v budoucnu lékaři přenechat tyto činnosti plně na robotických systémech a sami využít svůj čas efektivněji – na další výzkumy, podrobnější vyšetření či konzultace s pacienty.
„Využití umělé inteligence uvnitř firem i směrem k zákazníkům může už v blízké budoucnosti pomoct lidem zlepšit jejich schopnosti,“ uzavírá Martin Švík.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist