Lidé obecně vítají perspektivu, že nové technologie zlepší zdraví a kvalitu života. Téměř tři čtvrtiny (71 %) dotázaných by technice svěřily monitorování stavu postarších příbuzných, které by jim umožnilo žít déle doma. Respondenti ve věku nad 55 let jsou takovým řešením nakloněni nejvíce (74 %), což naznačuje, že se starší generace domnívá, že se o budoucnost jejich rodiny – a možná i jejich vlastní kvalitu života – lépe postarají jiné než lidské ruce. Téměř polovina lidí (47 %) by navíc souhlasila s tím, aby měl jejich ošetřující lékař přístup k přesným údajům o jejich každodenním životě (pití alkoholu, fyzická aktivita, dieta a stravovací návyky), aby dokázal lépe poradit, jak zlepšovat zdravotní stav.
V ostrém protikladu je zjištění, že přijde-li na naše peněženky, chceme si zachovat podstatně větší míru kontroly. Jen o málo více než čtvrtina respondentů (26 %) by bylo ochotno svěřit správu svých financí technice, i kdyby bylo výsledkem efektivnější spoření. Pouhých 7 % by svěřilo správu svých financí umělé inteligenci, i kdyby to znamenalo rychleji naspořit prostředky na pořízení bydlení. Ačkoli bychom ochotně věřili svému lékaři data o našem zdravotním stavu, 65 % lidí je znepokojeno představou, že by jejich banka měla přístup k úplným a přesným informacím o jejich každodenním životě, včetně nákupních zvyklostí, stravovacích návyků, dojíždění a cestování, i kdyby to znamenalo lepší správu jejich finančních prostředků.
Příležitost pro firmy i stát
Průzkum ukazuje, že ačkoli jsme skutečně ochotni přijmout techničtější a inovativnější budoucnost, polovina obyvatel Velké Británie, Francie a Německa nemá o nových technologiích dostatečné informace. Například 45 % spotřebitelů se mylně domnívá, že AI „je robot“.
Lidé doufají, že firmy a stát budou šířit osvětu o nových disruptivních technologiích, jejich využití a dopadech na naše životy. Více než polovina (53 %) respondentů očekává, že jim firmy pomohou lépe porozumět novým technologiím a jejich přínosům. Téměř dvě třetiny (64 %) respondentů však nemají dojem, že firmy a stát dostatečně informují o tom, jaké technologie a jak užívají.
Většina respondentů (53 %) se domnívá, že technologie jako umělá inteligence, internet věcí a blockchain již dnes umožňují kvalitnější a zajímavější interakci s firmami, se kterými vstupují do kontaktu. Přínosy technologií jako AI, IoT a blockchain pro budování vztahů se zákazníky a posilování věrnosti značce jsou zřejmé.
Eliška Jirovská, Country Manažerka VMware pro Českou republiku a Slovensko k výsledkům průzkumu říká: „Evropské dějiny jsou dějinami inovací, a jak náš výzkum ukazuje, lidé jsou stále ochotní vpouštět inovace a nové digitální technologie do svých životů, zlepší-li to kvalitu jejich života. Blížíme se k nové digitální hranici z hlediska možností technologií. Úkolem pro státní i soukromý sektor je využít tuto příležitost a zavádět inovace, které pozvednou kvalitu jejich služeb, zaujmou zákazníky a posílí konkurenceschopnost. Toho lze dosáhnout jedině vybudováním digitálních základů, na nichž budou stát aplikace, služby a zkušenosti, které mění svět. Takto firmy mohou nabídnout to nejlepší, co je dnes k dispozici, a podpořit zítřejší inovace.“
Informace o průzkumu
Průzkum se uskutečnil v srpnu a září 2018 na reprezentativním vzorku spotřebitelů ve Velké Británii (> 2000), Francii (> 1000) a Německu (> 2000).
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist