Nová zpráva společnosti Accenture nazvaná „Přínosy cloudu: Očekávání versus realita” (Perspectives on Cloud Outcomes: Expectation vs. Reality) naznačuje, že je migrace do cloudu mnohem složitější, než se očekávalo, hlavně co se týče inovací a efektivity. Vyplývá to z průzkumu mezi 200 vysoce postavenými IT odborníky z velkých firem po celém světě. Překážkami jsou podle nich především ohrožení bezpečnosti a složitost obchodních i operačních změn.

Naprostá většina firem uvádí, že přechod do cloudu přinesl určitou úroveň žádoucích efektů, celková úroveň spokojenosti v průměru přesahuje 90 %. Pouze jedna třetina firem ale hlásí, že zcela dosáhla očekávaných výsledků napříč čtyřmi kategoriemi – nákladů (34 %), rychlosti (36 %), fungování byznysu (35 %) a úrovně služeb (34 %).

„U většiny nových technologií se jejich přínosy projeví až časem. Stejně tak i zde se projevuje tzv. křivka učení, kterou ovlivňuje mnoho proměnných a překážek. Pozvednout cloudový program na další úroveň není něco, co by se dalo udělat přes noc – klienti k tomu musí přistupovat strategicky a s důvěryhodným partnerem, aby mohli využívat odborných znalostí, vykazovat měřitelnou podnikatelskou hodnotu a urychlit svou digitální transformaci,“ řekl Kishore Durg, ředitel Accenture Cloud pro technologické služby. „Pokud IT oddělení nedovede prezentovat přímé obchodní výsledky migrace do cloudu, riskuje, že už nebude tak důležité, a naopak vzroste důležitost nově vznikajících obchodních funkcí jako je CDO (chief data officer – ředitel řízení dat), které umějí lépe využít cloudové technologie a umožnit tak rapidní inovace.“

Jako nejčastější překážky respondenti uváděli: ohrožení bezpečnosti a souladu s předpisy (uvedlo 65 % respondentů), složitost obchodních a organizačních změn (55 %), starší infrastrukturu a/ nebo chaos při používání (43 %) a nedostatek cloudových dovedností ve firmě (42 %). 

Zpráva uvádí, že pro překonání dovednostních překážek by se týmy IT mohly poohlédnout po poskytovatelích služeb, kteří budou řídit fungování cloudových služeb jejich jménem. 87 % dotázaných manažerů uvedlo, že by uvažovali o použití řízených cloudových služeb, přičemž největší procento respondentů řeklo, že přístup ke správným dovednostem vidí jako největší přínos, což nepatrně „předstihlo“ i nižší náklady.

A podobně se zdá, že cloudový model, který organizace využívají, má vliv na jejich schopnost generovat očekávané výsledky. Společnosti, které používají soukromý cloud, mají z hlediska očekávaných výsledků tendenci zaostávat za svými kolegy, kteří používají veřejný cloud nebo hybridní modely (28 % versus 42 % a 38 %). Uživatelé soukromého cloudu (private cloud) se obecně potýkají s více problémy, přičemž největším problémem je dosahování žádoucích úspor nákladů a zlepšení úrovně služeb. Více než polovina uživatelů veřejného cloudu (public cloud) (54 %) uvádí, že dosáhla svých cílů ohledně úspor nákladů, ale pouhých 28 % zaznamenalo očekávané přínosy v rychlosti uvedení na trh.

„Výzkum Accenture také ukazuje, že čím více klientů cloudovou technologii využívá, tím větší hodnotu jim přináší. Tím, jak se budou stále více používat cloudové aplikace v různých funkcích, divizích a geografických oblastech, bude se zvyšovat i počet oblastí, kam tato technologie může přinést nějakou hodnotu. Stručně řečeno, čím rozsáhlejší bude zavádění cloudu, tím větší hodnotu bude přinášet a bude se tak zlepšovat i návratnost investic,“ dodává Kishore Durg.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist