Pracovní trh v posledních dvou letech prodělal významné změny vyvolané pandemií koronaviru. Nově vstupujícími hráči do tohoto ringu jsou také rekordně vysoká inflace a válka na Ukrajině. Nejnovější průzkum společnosti Randstad ukázal, že 24 procent Čechů ze 4723 dotázaných hodlá v první polovině tohoto roku změnit práci. Významným důvodem je strach ze ztráty současného zaměstnání, ale i další aspekty. Co bývá finální tečkou k odchodu jinam a co Češi v nové práci hledají?

O pozici se bojí hlavně lidé s menšími platy

Zatímco v prvním pololetí tohoto roku plánuje změnit práci 24 procent Čechů, ve druhé části minulého roku jich vyměnilo práci 16 procent. To je více než v roce 2020, kdy to bylo 13 procent. „V období pandemie koronaviru byli lidé opatrní ve změně práce, báli se vykročit do určité nejistoty. Koncem loňského roku a začátkem toho letošního byla situace jiná. Lidé se přestali bát udělat změnu,“ přibližuje zkušenosti kandidátů Stanislav Brezula, operations manager professional personální agentury Randstad, která za průzkumem stojí.

Nejistotu podle něj způsobila i válka na Ukrajině. V prvních dvou týdnech ruské invaze někteří klienti Randstadu z řad kandidátů odmítali nabídky zaměstnavatelů. Obávali se, jak by situace na Ukrajině mohla ovlivnit budoucnost jejich práce.

Mezi těmi, kteří se obávají o udržení práce, nejvíce figurují lidé s nižší mzdou. „Ti se o práci strachují více, protože často nemívají finanční rezervy na delší dobu bez pravidelného příjmu. Obvykle ho musí doplňovat brigádami, aby byli schopni pokrýt náklady a potřeby rodiny. Výsledkem je psychická bezmoc z dané situace, naštvání a vztek,“ říká psychoterapeutka Lucie Horníková. Roky se specializuje na psychoterapie ve firmách a individuální terapie.

Ztráty práce se podle výsledků průzkumu obávají více ženy než muži (16 procent oproti 14). Podle Horníkové na to může mít vliv mateřství, i když se situace postupně zlepšuje díky většímu množství flexibilních úvazků a ochotě mužů vystřídat ženu na mateřské. Právě obavy ze ztráty práce bývají významným faktorem, díky němuž lidé začínají uvažovat o nové pozici. 42 procent těch, kteří se o své posty bojí, plánuje letos vyměnit zaměstnavatele. Impulzů však bývá i více.

Důvod odchodu? Bossing nebo přeřazení

Rozhodnutí změnit práci mohou předcházet i několikaměsíční úvahy. To potvrzuje Veronika P. (32 let), která loni změnila práci po téměř ročním uvažování. Pět let pracovala pro společnost zajišťující námořní logistiku, jenže poměry ve firmě se postupně měnily.

„Zdramatizoval se celý obor naší činnosti a pracovní nároky na zaměstnance byly v důsledku toho mnohdy extrémní. Vedení na to neumělo, nebo spíš nechtělo adekvátně reagovat. Doufali jsme, že se to změní, ale pomocná ruka nepřicházela celé měsíce. Nemělo cenu zůstávat,“ říká.

Podle psychoterapeutky Horníkové může být poslední kapkou k odchodu z práce mnoho věcí. Často to bývá odchod „spojence“, přeřazení na jinou pozici, změny v hierarchii firmy nebo v osobním životě. Někdy to může být i drobnost, kterou by lidé jindy přešli mávnutím ruky. „Bohužel se dost rozvíjí i mobbing, bossing, kyberšikana. Naše reakce a finální rozhodnutí souvisí s naším osobním rozpoložením v dané chvíli a dynamice kolektivu,“ vysvětluje psychoterapeutka.

Ty, kteří se rozhodnou odejít, čeká pouť za vysněnou prací. Současná míra nezaměstnanosti (3,5 procenta) přímo nahrává do karet hledačům zaměstnání. Trh aktuálně nabízí velké množství pozic a společnosti čelí mezi sebou značné konkurenci. Aby zaujaly potenciální zaměstnance, musí nabízet zajímavější a hodnotnější atributy. Nejvýznamnějším je stále mzda. Pro ty, kteří mění práci, je nejdůležitějším faktorem až v 61 procentech případů. To potvrzuje i Stanislav Brezula z Randstadu a dodává: „V současné době se zvyšující se inflací vidíme ještě více, jak se mzda stává důležitou.“

Mzda však není jediným rozhodujícím faktorem. Zejména benefity hrají významnou roli ve výběru nové práce. Podle Brezuly se v posledních dvou letech změnilo jejich vnímání. Zatímco dříve se lidé ptali, zda jim bude umožněn home office, dnes se ptají v jakém rozsahu. Některé výhody se staly samozřejmostí. I proto firmy rozšiřují jejich portfolio, jako například Avast. 

Co Češi hledají v nové práci

Atraktivní mzdu

Finanční zdraví

Jistotu práce

Příjemnou pracovní atmosféru

Zajímavou agendu

Flexibilní úvazky

Minimálně dva dny home officu

5 týdnů dovolené a více

Ocenění ze strany nadřízených

Možnost profesního rozvoje

„Naši zaměstnanci kromě flexibilních benefitů na sport, kulturu, wellness, penzijní připojištění a podobně mohou využít služby uLékaře.cz pro zdravotní konzultace, on-line psychologickou pomoc, terapii nebo koučink. Lidé oceňují zejména možnost určovat si pracovní dobu či místo výkonu práce, neomezené volno, ale i možnost si firemní akcie koupit za zvýhodněných podmínek. V kancelářích nabízíme možnost zahrát si ping-pong, kulečník, jít si zacvičit, půjčit si knihy, využít hlídání dětí během pracovního jednání nebo se osvěžit třeba čerstvým ovocem,“ vyjmenovává širokou škálu zaměstnaneckých výhod Petra Vahalová, ředitelka lidských zdrojů společnosti Avast.

Kandidáti, kteří se pro ně rozhodnou pracovat, hledají důvěryhodného hráče nabízejícího profesní výzvu a mezinárodní spolupráci. I to je důležité – růst profesně a osobně, učit se zajímavým dovednostem a dostávat zpětnou vazbu.

Její zkušenosti potvrzuje i provozní ředitelka digitální agentury WeDigital Stanislava Theimerová. „V poslední době, a tím spíše ještě u mladší generace, vnímáme, že je pro ně velmi důležitá firemní kultura a tým, ve kterém budou pracovat. Požadují také jistou volnost a volení si času, kdy budou pracovat. Nechtějí, aby jim práce zasahovala do osobního času. Často se už na pohovoru ptají, zda a jak často budou dostávat zpětnou vazbu. Je pro ně důležité, aby se mohli profesně vyvíjet,“ říká Theimerová.

Ví, že zaměstnanci budou odcházet, obzvláště mladí, kteří chtějí zkusit něco nového, neustále se posouvat nebo zakládat vlastní byznys. Flexibilitou práce, jistou volností, osobním růstem a tvůrčím pracovním prostředím se nicméně snaží motivovat zaměstnance k setrvání ve firmě. Stejně jako ostatní společnosti bojující o přízeň Čechů letos měnících práci. Díky průzkumu personální agentury Randstad je jasné, že to bude velmi soutěživý boj.

Banner Nej Zam 768x221