Na začátku přesně věděla, koho chce oblékat a do čeho. Bližší podnikatelský plán ale neměla. „Kdybych se začala vzdělávat dřív, mohlo mít moje podnikání raketový start,“ říká rok po absolvování vzdělávacích kurzů od Googlu pražská oděvní návrhářka Michaela Tlustá, majitelka značky Mikela da Luka. A se studiem nekončí. V současné chvíli využívá nových znalostí k plánování expanze na Slovensko a na jih Evropy.

Bývalá učitelka biologie začala s podnikáním zhruba před dvanácti lety na mateřské dovolené, kdy se jí v obchodech nedařilo vybrat ideální kus oblečení. Začala proto přešívat úlovky ze second handů, které se zalíbily i jejím kamarádkám. Odtud se o čtyři roky později dostala až k vlastní návrhářské značce Mikela da Luka a své první kolekci. Při tvorbě šatů, mikin nebo triček využívá zkušeností z grafického designu, kdy klade důraz na minimalistickou originalitu a kvalitu, které zákaznicím i zákazníkům, protože dnes už nenabízí oděvy pouze pro ženy, dodávají sebevědomí a pocit jedinečnosti.

„Kombinace vzdělávacích kurzů od Googlu s koučinkem od Středočeského inovačního centra mě z autopilota přepnula k vědomému podnikání. Do té doby jsem všechno dělala bez dlouhodobé strategie. Mnoho věcí šlo samospádem. Lidé kolem mě si ťukali na čelo, že už jsem se mohla dávno potopit,“ říká s úsměvem Michaela.

Kouzlo umělé inteligence

Po absolvování kurzů, kde se věnovala například firemnímu profilu na internetu, reklamě, analýzám i možnostem expanze, začala fungovat jinak. Pracuje na finančních reportech, plánuje a pečlivě promýšlí marketing, což jí zvyšuje prodeje. K podnikání se postavila zodpovědněji i kvůli kolegům. „Ve chvíli, kdy zaměstnávám zhruba deset lidí na denní bázi a k tomu spolupracuji s tiskaři, fotografy nebo modelkami, si nemůžu dovolit jet na punk. Potřebuji, aby lidé měli jistou výplatu. Díky kurzům jsem se naučila držet rezervy pro nenadálé situace. To jsem dřív nedělala,“ popisuje Michaela.

Ráda by také absolvovala kurzy zaměřené na využití umělé inteligence. „Hodně věcí řeším intuitivně, ale myslím, že už mám k dispozici různá data, která se dají měřit a škálovat,“ říká a dodává, že i nyní v případě expanze sleduje, jak se bude reklama chovat v jiných zemích, jaká je kupní síla a jaké návyky. Nejdříve se chystá na Slovensko, pak do Maďarska a Chorvatska.

Zajímavé informace o různých trzích a jejich specifika Michaele přinesly právě kurzy od Googlu. „Některé národy třeba nechtějí nakupovat, aniž by si věc vyzkoušely, další chtějí výhradně dobírku, jiní zas neradi vracejí zboží, obzvlášť ze zahraničí. Je to vážně hodně různorodé a pro mě velká výzva,“ dodává Michaela.

Tipy na nástroje a vzdělávací kurzy od Googlu

Firemní profil na Googlu umožňuje obchodníkům prezentovat se v online prostoru, a jednoduše se spojit se svými stávajícími a potenciálními zákazníky prostřednictvím Vyhledávání nebo Map Google.

Market Finder (pod záštitou SPČR a AMSP) je služba Googlu pro potenciální či stávající exportéry, kteří zvažují expanzi na nové trhy. Market Finder poskytuje detailní data, doporučení a nástroje, které firmám umožní vyhodnotit potenciál a možnosti na nových trzích.

My Export Score je nástroj pro exportéry v rámci služby Market Finder, která firmám umožňuje vyhodnotit připravenost a potenciál k expanzi na nové trhy s využitím více než 40 metrik v sedmi kategoriích (např. profil země, ekonomický profil, metriky vyhledávání, online profil, nákupní chování, daně a právo, logistika).

Digitální garáž nabízí řadu užitečných vzdělávacích kurzů pro jednotlivce i pro firmy, a to jak v oblasti expanze do zahraničí, tak v oblastech osobního a profesního rozvoje a rozvoje digitálních dovedností.

„Malé a střední podniky se o vzdělání v oblasti podnikání a inzerce na internetu zajímají dlouhodobě. S pandemií covidu se zájem logicky ještě zvýšil. Ukázalo se, jak důležité jsou pro drobné podnikatele digitální dovednosti. V současné době se mnoho z nich porozhlíží po zahraničních trzích, kde se jim snažíme pomoci nástroji jako Market Finder nebo My Export Score. Vnímáme také zvýšený zájem o témata kybernetické bezpečnosti a umělé inteligence, a proto v rámci Digitální garáže od Googlu brzy přidáme školení, která se na tyto okruhy zaměří,“ uvedla Pavla Grigarová, marketingová manažerka Googlu pro Česko.

S medem do Německa

Podobnou zkušeností jako Michaela Tlustá si prošla také firma Doležalův med, kterou vzdělávací kurzy od Googlu přiměly například k propracování webových stránek. Společnost působí v malé vesničce Polizy u Hradce Králové. Nejprve se zaměřovala na včelí produkty, postupně začala prodávat také pomůcky pro včelaře a nakonec se přidalo vzdělávání začínajících i zkušených včelařů.

Zakladatelé firmy před podnikáním pracovali v nadnárodních společnostech a ve volném čase pečovali o své včely. Postupně se množství jejich úlů zvyšovalo až na současných 80 včelstev a o výjimečné chuti jejich medu se začalo mluvit nejen mezi známými. Opravdové podnikání odstartovalo ve chvíli, kdy Vladimír Doležal odešel z nadnárodní korporace a začal se plně věnovat včelám. Brzy nato přestavěl hospodářské prostory na včelařskou prodejnu, medárnu, sklad a nakonec i zázemí pro své kurzy.

Vladimír Doležal se v současnosti stará o 80 včelstev.
Vladimír Doležal se v současnosti stará o 80 včelstev.
Foto: archiv firmy Doležalův med

Vzhledem k tomu, jakými změnami jejich podnikání procházelo, začali přemýšlet jak dál. Proto využili vzdělávacích programů od Googlu, aby se naučili především to, jak využívat k prodeji online prostředí. „Změnili jsme koncept webových stránek, přeložili je do jiných jazyků a upravili možnosti plateb i dopravy. Z marketingových nástrojů využíváme Firemní profil na Googlu a pro český trh Google Ads a klíčová slova. Přestože jsme zatím směrem k zahraničním trhům nevyužili cílenou reklamu, chodí nám mnoho objednávek z Německa nebo například Polska. V současné chvíli pracujeme na vstupu na slovenský trh. A přestože prodeje zatím běží organicky, určitě se výhledově chceme zaměřit také na reklamu přímo v těchto zemích,“ říká Zuzana Samleková z firmy Doležalův med.

Článek vznikl ve spolupráci se společností Google.