Obrat e-shopů v Česku klesá, ale hradecká společnost Comgate, která velké části z nich poskytuje platební brány, si drží svůj třicetiprocentní meziroční růst a letos očekává, že zpracuje transakce ve výši 39 miliard korun. Proti konkurenci velkých zahraničních firem bojuje mimo jiné širokou nabídkou platebních metod. „U českých zákazníků jsou například velmi populární QR platby,“ říká v rozhovoru ředitel Comgate Jakub Ouhrabka a věří, že podobným lokálním preferencím dokáže česká společnost pružně vyjít vstříc.

Na jaké trendy v placení se v blízké době připravujete?

U e-shopů směřuje vývoj k co nejjednodušším platbám a co nejvyššímu zabezpečení. Když chcete dosáhnout maximálního počtu dokončených plateb, musí platební brána nabídnout takovou škálu platebních metod, díky níž kupující dokončí platbu v každé situaci – na mobilu i na počítači, ať už u sebe má kartu, chytré hodinky nebo potřebuje rozložit platbu za nákladné zboží. Jedním z trendů tedy bude přidávání dalších platebních metod tak, aby si zákazník vybral opravdu kdykoli. Klient platbu dokončí, když vše proběhne rychle, pokud si skoro ani nevšimne, že prochází platební bránou.

Dají se očekávat nějaké změny i u placení v kamenných obchodech?

Tam vidíme proces postupného nahrazení starších typů tlačítkových terminálů za novější s dotykovým displejem a nabídkou dalších funkcí. Zaznamenali jsme například iniciativu Air Bank a jejich službu Cvak, která nahrazuje terminál telefonem a NFC kartou. V této věci jsou ale jakékoli soudy předčasné, uvidíme třeba za rok, co prozradí počty realizovaných plateb.

Jak se k těmto novinkám staví obchodníci?

Poptávka po nových platebních technologiích souvisí právě s jednoduchostí, o které jsem mluvil. Z dat víme, že stále více zákazníků nakupuje na mobilních zařízeních a že na poměr dokončených plateb má vliv mimo jiné zavedení platebních metod Apple Pay a Google Pay přímo do košíku e-shopu. V Česku a na Slovensku je stále nejpopulárnější metodou platba kartou, jejím prostřednictvím proběhne na platební bráně zhruba 80 procent transakcí. V rámci toho každým rokem stoupá popularita Apple Pay a Google Pay, což je vlastně také platba kartou, která je však virtualizovaná v mobilních aplikacích, takže kupující nemusí vypisovat čísla. Většina ostatních transakcí probíhá bankovním převodem. I ty se nám ale daří zjednodušovat, vyvinuli jsme k tomu pohodlnou a rychlou platbu bankovním převodem přímo na mobilu.

Využívají zákazníci možnost odložené platby?

V Česku zatím spíše okrajově. Zákazníci jsou ochotní podstupovat proces registrace jen v konkrétních případech, například při nákupu oblečení, které si chtějí vyzkoušet a nehodící se kusy vrátit.

A jaký je zájem o platby na třetiny, kdy si zákazník může platbu rozložit na tři měsíční splátky?

Tyto platby mají využití zejména v e-shopech, kde je vysoká průměrná hodnota nákupu. Čeští zákazníci si na ně zatím zvykají, v některých evropských zemích je tato metoda výrazně populárnější. Pro nás ale úspěšnost konkrétní platební metody nehraje velkou roli. Poskytujeme obchodníkům široký výběr, který zvyšuje poměr dokončených plateb. Pro některé e-shopy jsou však odložené platby nebo platby na třetiny důležité. Zvažujeme proto i možnost nabídky této platební metody na platebních terminálech. Zatím o zahájení projektu interně není definitivně rozhodnuto.

S oblibou online plateb souvisí i nová bezpečnostní rizika. Jak se v tomto ohledu mění chování spotřebitelů? Jsou obezřetnější, nebo nebezpečí podceňují?

Bezpečnost online plateb jako takových se stále zvyšuje. Největší rizika jsou ale bohužel stále na straně uživatelů, kteří leckdy bez rozmyslu předají třeba přihlašovací údaje k internetovému bankovnictví nebo kompletní údaje karty. Platba kartou je sice zabezpečena dvoufázovým ověřením, ale kdo naletí podvodníkům, je schopný platbu i potvrdit.

Roste mezi poskytovateli platebních služeb konkurence?

Naším hlavním konkurentem v oblasti platebních bran je GoPay, který na trhu odvedl velký kus práce a v minulosti jsme ho vnímali jako inovátora. Po prodeji nadnárodní společnosti Worldline od nich několik klíčových lidí odešlo. Agresivně teď na trh vstoupil velký hráč Adyen, ten pod značkou Shoptet Pay stahuje velký počet malých obchodníků s objemem plateb v desítkách tisíc měsíčně, kteří provozují e-shop na platformě Shoptet. My s konkurencí bojujeme důrazem na nízkou cenu, transparentní ceníky a inovace. V oblasti platebních terminálů je konkurenční prostředí spíše ustálené.

Jaké výhody máte jako česká firma vůči velkým zahraničním konkurentům?

Zjistili jsme, že ani nadnárodní konkurenti nejsou bez slabin. V provozu bývají vysoce neefektivní a neflexibilní. Jen někteří byli schopni napodobit naše inovace v procesu platby a v podstatě nikdo nedokázal nabídnout obdobnou šíři platebních metod. Prezentují to ve svých vývojových plánech už druhým rokem s nejistým termínem realizace. Jejich týmy nejsou dostatečně motivované, zkrátka z výstupů vidíme, že do toho nedávají všechno. Navíc jejich produkty a služby nejsou optimální pro lokální zákazníky, chybí jim oblíbené místní platební metody, jako jsou v Česku QR platby nebo v Polsku Blik.

Čím to je, že jsou QR platby u nás tak oblíbené?

Pro nás byly velmi pozitivním překvapením. Jsou velmi přímočaré, ale jejich implementace úplně jednoduchá nebyla. Když jsme to dotáhli, byl jsem osobně trochu skeptický. Dnes je ale využívá přes 20 procent zákazníků na desktopu. Když se nad tím zpětně zamyslím, je to logické – kdo nakupuje na počítači, kartu u sebe pokaždé mít nemusí, ale mobil má po ruce vždycky.

Jaký další vývoj na trhu předpokládáte?

Budeme posilovat zejména v segmentu středních a velkých e-shopů. Nabízíme jim stejné nebo lepší funkce v porovnání s konkurencí. Shoptet Pay je z podstaty omezený na zákaznickou základnu Shoptetu. Je možné, že na trh přijde někdo z dalších nadnárodních hráčů nebo někdo z těch současných vystupňuje svou aktivitu, ale my jsme na to připraveni. Stále rozšiřujeme svůj tým a pracujeme na expanzi na další trhy. V současné době jsme aktivní na Slovensku, kde obsluhujeme několik tisíc klientů. Vnímáme to jako školu pro přípravu vstupu na jiné trhy. Navíc hodláme posilovat svou pozici v segmentu platebních terminálů, na který jsme vstoupili relativně nedávno.

Jak jste na tom s platebními terminály v současné době?

Dnes obsluhujeme přibližně pět tisíc terminálů, což je zlomek trhu. Ale vnímáme tu velký prostor pro růst. Zjistili jsme, že obchodníci s platebními terminály reagují na naši nabídku jinak než ti s platební bránou. Podnikatelé, kteří mají terminál, aktivně nevyhledávají lepší a levnější řešení. Často léta platí absurdně vysoké poplatky. Smlouvu o platebním terminálu totiž uzavírali v bance (i když nikoli s bankou). A s bankou se nevyjednává.

Je to pro ně důvod, aby přestali přijímat platby kartou a vraceli se k hotovosti?

Ne. Tahle teze se týká jen malého počtu obchodníků. V diskusi o přijímání nebo nepřijímání karet zaznívají argumenty, že to je drahé, že obchodníci platí za každou transakci dvě až tři procenta. To ale souvisí s tím, o čem jsem mluvil – je málo těch, kteří se aktivně rozhlédnou a hledají levnějšího poskytovatele. Dnes přitom každý obchodník bez ohledu na velikost dosáhne na sazbu transakčního poplatku pod jedno procento.

Text vznikl ve spolupráci se společností Comgate.