„Dlouhodobě jsme přemýšleli o tom, jak zlepšit české lázně a hlavně zrychlit jejich rozvoj. V tomto sektoru vidíme velký potenciál – pacienti tu budou stále a se stárnoucí populací bude zájem o lázeňskou péči stoupat,“ věří Miroslav Liška.
Jaké byly důvody vzniku Lázeňského fondu?
Fond jsme založili tři a všichni máme zkušenosti z lázeňského nebo zdravotnického byznysu. Jan Doucha a jeho rodina provozují lázně od devadesátých let, David Soukup vlastnil několik nemocnic a já jsem působil jako generální a finanční ředitel ve společnosti Františkovy Lázně Aquaforum. Máme k lázeňství vztah a víme, jak náročné je na kapitálové investice. A tak jsme se rozhodli, že zrychlíme a založíme fond kvalifikovaných investorů. Růstový potenciál zde totiž jednoznačně je.
Koupel v minerálce pro všechny? Šéf hotelů v Mariánských Lázních plánuje veřejné wellness a líčí, co je teď mezi hosty „in“
V poslední době vzniklo velké množství fondů kvalifikovaných investorů. Proč investovat zrovna do lázeňství?
Věříme, že lázeňství nabízí unikátní příležitost investovat s nízkou mírou rizika a stabilními dlouhodobými výnosy. Je to dobrá investiční příležitost také díky své částečně anticyklické povaze a možnosti zvyšovat marže prodejem služeb samoplátcům, kteří si uvědomují, že investice do zdraví se vždy vyplatí. Tato skupina je navíc stále početnější. Dalším důvodem je, že jsme jediný fond v Česku, který umožňuje přímou investici do lázní. Vstoupit do tohoto oboru je jinak možné pouze prostřednictvím investic do celých provozních společností, které se pohybují v řádech stovek milionů korun. U Lázeňského fondu stačí jeden milion korun. Investujete do něčeho, co je v Čechách a má stoprocentní českou vlastnickou strukturou. Na tyto faktory mnoho investorů slyší. Nechtějí investovat do něčeho kontroverzního a lázeňství je hezký sektor, který podporuje zdraví a nepřetržitě funguje stovky let.
Jakou očekáváte výnosnost?
Zhodnocení za rok 2023 bylo 9,23 procenta a i dlouhodobě cílíme na výnos ve výši 7–10 procent ročně. Současně každý investor získá i pobytové poukazy na lázeňskou péči v hodnotě dalších dvou procent z investované částky ročně, a to po celou dobu trvání investice. Jasně deklarujeme, že investice do našeho fondu je skutečně aktivní, každý investor si do „svých“ lázní každý rok přijede vyzkoušet, jak jeho investice funguje v praxi a jak může prospět jeho vlastnímu zdraví.
Miroslav Liška (47)
Je jedním ze tří spoluzakladatelů Lázeňského fondu. Je investorem fondu a současně je plně odpovědný za vztahy s investory. Od roku 2014 působil jako generální a finanční ředitel ve společnosti Františkovy Lázně Aquaforum.
Předpokládám, že kalkulujete i s tím, že Češi jsou srdcaři a hrdí na české lázně.
Jedním z důležitých atributů je jistě i fakt, že lázeňství je příjemný obor, bez kontroverzí či vedlejších škodlivých vlivů, a to mnoho investorů při svém rozhodování ocení. Investiční obor a finance jsou ale spíše o matematice, prognózách a datech, ovšem všichni víme, že ani emoce nelze zcela odstranit. Lázeňský fond jsme celý stavěli tak, aby investorům vycházely jak zmiňovaná data, tak i emoce. Víme, že riziko ztráty peněz je minimální, protože za fondem stojí nemovitostní aktiva, současně je ale ve vlastnictví fondu i lázeňská provozní společnost, která generuje dlouhodobě zisk. Zároveň všichni víme, že české lázně fungují, nevím o žádných, které by krachovaly nebo byly v konkurzních řízeních.
Jak velký je zájem investorů?
Předčil naše očekávání, a to přibližně dvojnásobně, za což jsme rádi a jen to potvrzuje, že naše strategické úvahy a plány jdou správným směrem a lázeňství má investorům co nabídnout.
Podle jakých kritérií investice vybíráte?
Máme nastavený rozsáhlý proces, který hodnotí, zda investice dává pro Lázeňský fond smysl. V praxi to znamená, že z deseti projektů devíti řekneme ne a jednomu ano. Investice fondu se dělí do dvou hlavních kategorií. První je investice do stávajících provozů, které mohou být jak v nemovitostech vlastněných fondem, tak v pronajatých. Provozujeme osm lázeňských resortů s celkovou kapacitou přibližně 1200 lůžek. Druhou kategorií jsou akvizice nových nemovitostí nebo provozních společností. Zaměřujeme se především na západočeský lázeňský trojúhelník, konkrétně na Františkovy Lázně, kde máme předjednané investice do řady objektů. Na některé investice máme sjednané opce, což nám usnadňuje plánování. Základními kritérii pro investice jsou vždy předpoklad výnosu a soulad s naším zdravotnickým ekosystémem, aby každá nová služba nebo nemovitost měla synergický efekt s tím, co již provozujeme. Tím dosahujeme vyšší efektivity, a tedy i výnosu.
Plánujete se rozkročit i mimo lázeňský trojúhelník?
Neznáme hranic. V nejbližších letech se ale chceme zaměřit na Františkovy Lázně a západočeský lázeňský trojúhelník, kde i díky atraktivitě celého regionu vnímáme velký potenciál pro rozvoj. Tady určitě bude nyní naše priorita. Tvoříme ekosystém péče o zdraví od A do Z, v lázeňském duchu. Ne ve smyslu jen pití léčivých pramenů a konzumace oplatků, ale celkové atmosféry a přístupu a kombinaci s moderními medicínskými postupy a vybavením. Neustále všem připomínáme, že lázně jsou zdravotnické zařízení. A nyní si stačí představit rozdíl mezi atmosférou v nemocnici a v lázních. Naším cílem je tuto atmosféru přenášet i mimo západočeský trojúhelník, takže je v budoucnu možné, že budeme mít v našem portfoliu i nějaké odborné ambulance nebo polikliniku.
Zmínil jste, že lázně nekrachují, na druhou stranu zažily relativně těžké roky spojené s odlivem bonitních klientů. Jaký to pro vás představuje problém?
My jsme odliv bonitní klientely nezaznamenaly. Naše provozní společnost Františkovy Lázně Aquaforum má poměrně diverzifikovanou základnu hostů. Přibližně 40 procent tvoří pojištěnci, zatímco zbytek jsou samoplátci, rozdělení mezi Němce a Čechy, přičemž Čechů je více. Jiné národnosti nejsou ve Františkových Lázních zatím významně zastoupeny. České lázně byly spíše postiženy covidem, kdy došlo k výraznému poklesu německé klientely, ale situace se již zlepšuje a němečtí sousedé opět objevují české lázně a jejich léčebný účinek. Navíc jsme výpadek dokázali nahradit samoplátci. Dokonce i v první polovině letošního roku, kdy ostatní lázně zaznamenaly úbytek pojištěnců, jsme evidovali nárůst.
Řečí čísel, v loňském roce navštívilo tuzemské lázně téměř milion hostů, kolem 60 procent z toho byli Češi. Reaguje Lázeňský fond na stoupající zájem tuzemských návštěvníků?
U nás dokonce evidujeme ještě vyšší podíl českých klientů, takže se tomu všemu přizpůsobujeme. Z pohledu lázeňského fondu je důležité, že křivka výnosů je relativně stabilní, což umožňuje dobrou predikci budoucích výnosů. Nedochází k výrazným překvapením, kdy by tržby klesly například na polovinu plánovaného objemu.
Jak ve svých strategiích reagujete na trendy v lázeňství, jako je omlazení klientely a kratší pobyty?
Je to trend, který jsme zaznamenali, ale zatím není natolik masivní, aby zásadně ovlivnil strategii fondu a společnosti Františkovy Lázně Aquaforum. Věříme, že hlavní přidanou hodnotou je efektivní léčba, takže skupinu budujeme jako zdravotnické zařízení. Nechceme vstupovat na trh s „hezkým barákem s perličkovou vanou“. Rádi bychom, aby se o našich provozech mluvilo spíše jako o zdravotnických klinikách než o wellness. Ale máme léčebné, relaxační, revitalizační a úlevové procedury i pro kratší pobyty, a pokud klient preferuje čistě wellness, umíme i to.
Jaké jsou vaše aktuální plány a dlouhodobé vize?
V tuto chvíli jednáme o několika nových akvizicích. Fond chce také posílit svoji pozici v rámci provozní společnosti. Investice do nemovitostí a jejich správa jsou vždy náročné. Máme ale spoustu zkušeností a za sebou řadu úspěšných projektů. Co se týče potenciálu, aktuálně máme 1200 lůžek, v horizontu několika let je plánujeme přibližně zdvojnásobit. Dlouhodobě hledáme investice do různých typů zařízení, jako jsou ambulance, kliniky IVF, ortocentra nebo kardiologické ambulance, které by přinášely synergické efekty s lázeňskou péčí. I když musíme mnoho potenciálních investic odmítnout, jsme neustále otevřeni novým příležitostem.
Článek vznikl ve spolupráci s Lázeňským fondem.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist