Firemní procesy si žádají změnu. Jejich budoucnost pak spočívá v moderních cloudových řešeních a systémech s integrovanou umělou inteligencí, které se dnes už týkají celé firmy, nejen IT oddělení. Tato provázanost pomáhá podnikům efektivněji fungovat a plánovat důležitá rozhodnutí. Na druhou stranu zvyšuje nároky na kybernetickou ochranu i edukaci všech zaměstnanců. Právě toto téma bylo předmětem diskuse na první části dvoudenní konference Innovation Day, která proběhla pod záštitou společnosti SAP 9. září.
Komplexní přístup k řízení firemních procesů vnímá generální ředitelka SAP ČR Hana Součková jako způsob, jak se vypořádat s technologickým dluhem, který stále trápí řadu českých firem. Jeho velikost možná nelze snadno určit. Ale jisté je, že se často projeví při odchodu klíčových lidí, expanzi nebo akvizicích a také při konkurenčním boji. V těchto situacích může zastaralý software způsobit velké problémy, které zpravidla nemají rychlé řešení. Proto je potřeba pracovat na modernizaci od základu.
„Je velmi důležité, abychom rozuměli tomu, že technologický dluh nevzniká jen v jednotlivostech aplikací. Ale napříč jednotlivými odděleními,“ zdůraznila Součková s tím, že současná provázanost firemních ekosystémů přináší obrovské výhody, ale i rizika.
Spojení AI, cloudu a dat
Zatímco dříve stačila podnikům jednotná správa dat, v současnosti se do firemních systémů integruje také umělá inteligence, což by mělo ještě zlepšit jejich efektivitu. Pro tyto účely vytvořil SAP celý koncept takzvané Business Suite, který kombinuje data z aplikací firmy a třetích stran ve všech klíčových odděleních podniku.
„S příchodem umělé inteligence bylo nutné připravit koncepci systému tak, aby dokázal efektivně pracovat napříč celou firmou,“ popsal Michal Říha, Head of Customer Advisory SAP pro Česko a Slovensko. A dodal, že ve výsledku budou moci uživatelé s daným systémem pracovat interaktivní formou, ve svém vlastním jazyce. To znamená, že není třeba si pamatovat, kterou aplikaci kde spustit, ale v zásadě říct AI agentovi, aby vám našel danou informaci nebo vás navedl ke konkrétnímu řešení.

Z partnera zákazníkem
Specifickou pozici mezi řečníky měla firma Actum Digital. Jak totiž prozradil ředitel její SAP divize Michal Fedorko, nejprve byla pouze partnerem softwarové společnosti a až později začala její služby sama využívat.
„Žili jsme velkými webovými implementacemi, e-commerce, CRM, systémovou integrací, solution architekturou a spoustou dalších řešení, která přináší velkou hodnotu našim zákazníkům, ale také vyžadují velkou organizační komplexitu, protože musíme zvládat obsluhovat spoustu zákazníků najednou,“ vysvětlil Fedorko, a pomalu tak přešel k vlastnímu projektu.
V Actum Digital si sami vyzkoušeli, jak celou transformaci zvládnout z pohledu klienta. A potvrdilo se, že ani v jedné roli se implementace nových systémů neobejde bez různých problémů, které ale zatím dokázaly vždy rychle vyřešit. Za největší výzvu pak Fedorko označil kombinování zdánlivě rozdílných priorit partnerské firmy a zákazníka. Zásadní je podle manažera najít správnou rovnováhu mezi rychlostí, efektivitou a využitelností projektu v delším časovém horizontu.
Tržní hodnota majitele Googlu poprvé překonala hranici tří bilionů dolarů. Od dubnového dna akcie posílily o desítky procent
Nejde o jednorázový projekt, ale kontinuální proces
Komplexní implementaci SAP S/4HANA Public Cloud má za sebou i realitní skupina CPI, která začátkem letošního roku prošla úspěšným nasazením systému do ostrého provozu. Zkušenosti z projektu prezentoval CIO společnosti Tomáš Novotný, který potvrdil, že řešení funguje i při obrovském množství dat. Konkrétně se jednalo o konsolidaci informačních systémů napříč 14 zeměmi a více než 600 společnostmi.
Jako klíčové pro úspěch projektu označil standardizaci a aktivní roli širokého spektra lidí. „Aby všechno správně fungovalo, musí se zapojit opravdu celá firma, nejen IT oddělení, ale i management a řadoví zaměstnanci. A samozřejmě je potřeba vybudovat i podporu a přizpůsobit tomu vaše vlastní procesy,“ upozornil Novotný.
Na jednotlivé kroky k transformaci se ve svém vystoupení zaměřil konzultant SAP Matěj Holub. Čerpal přitom z realizovaných projektů a zdůraznil, jak důležité je pochopit obchodní potřeby zákazníka a strategicky plánovat. Dále se věnoval i definování cílů a průběžnému měření úspěšnosti, které podle něj nekončí spuštěním systému, protože transformace není jednorázový projekt, ale dlouhodobý proces.
Agilní přístup v praxi
O časovém tlaku, obrovských objemech dat a provázanosti systémů mluvili už předchozí řečníci. Miroslav Cibula ze společnosti Asahi a Petr Bajza ze SoftwareOne tyto výzvy ale v závěrečné prezentaci spojili dohromady a ještě k nim přidali různé migrační metody a řadu externích spolupracovníků. Komplexní přesun ekosystému SAP do cloudu tedy označili za časově náročný proces, který vyžadoval obrovskou dávku flexibility.
Bylo potřeba vyvážit nepřetržitý provoz, probíhající projekty, zkrácené harmonogramy i důsledné testování napříč byznysovou a infrastrukturní vrstvou. Jak se oba řečníci shodli, zásadní roli hrála detailní příprava a transparentnost, díky kterým se vše obešlo bez větších problémů.
„Některé systémy mají i desítky terabajtů, proto stále řada firem migraci odkládá. Dala se ale zvládnout i během omezeného počtu víkendů, aniž by jakkoli ovlivnila byznys. Jen jsme opravdu museli řešit synchronizaci v rámci minut a předefinovat osvědčené postupy od automatizace infrastruktury po mezioborovou spolupráci,“ uzavřel Cibula.
Text vznikl ve spolupráci se společností SAP.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist









