Jedná se o osobnostní dotazníky vytvořené speciálně pro potřeby HR. Personalista si může zvolit, zda jej zajímají kompetenční předpoklady uchazeče nebo faktory, které jej v práci motivují, případně obojí, a podle toho zašle uchazeči příslušný dotazník. Okamžitě poté, co kandidát vyplní odpovědi, získává personalista výsledky, které mu poskytnou podklad pro pohovor. Vše probíhá on-line.
Právě zjištění informací o kandidátovi, které nejsou obsaženy v životopise a současně je poměrně těžké i časově náročné je ověřit na pohovoru, je hlavním důvodem, proč personalisté v současné době přistupují k používání psychometrických dotazníků v náboru. Většina z nich tyto dotazníky zařazuje mezi první a druhé kolo pohovorů, někteří v rámci preselekce ještě před kolo první.
CO CHTĚJÍ LINIOVÍ MANAŽEŘI
"Zajímavým vedlejším efektem při používání Psychometrie on-line je interní nastavení požadavků vztahujících se k otevřené pracovní pozici. Strukturu dotazníku kompetencí využívají personalisté především pro to, aby se optimálně sladili s liniovými manažery v představách, koho vlastně na danou pozici chtějí. Odbourají se tím možné problémy výběru vzniklé při zadávání inzerátů, jež mohou být buď hodně obecné, nebo naopak v praxi nerealizovatelné vzhledem k přehnaným požadavkům (vysoký počet kompetencí)," uvádí Michal Dlouhý, produktový manažer Psychometrie on-line, který v současnosti již více než rok shromažďuje podněty a reakce personalistů v terénu.
NEROZHODUJE VELIKOST ANI OBOR
Od loňského února používá Psychometrii on-line téměř 250 firem. Je patrné, že rozhodující při využívání Psychometrie on-line není velikost firmy ani obor, ve kterém působí, ale osobnost personalisty. Nejčastěji dotazníky používají personalisté, kteří se obecně ve své práci zajímají o nové trendy a chtějí se posouvat dál.
Se službou se od začátku pojí široká osvěta a podpora ze strany poskytovatele. "Pro firmy to znamená v první řadě zažití nového způsobu výběru zaměstnanců, obohaceného o hlubší vhled do profilu kandidátů a jejich "měkkých" dovedností či motivací k práci. S tím souvisí i nezbytné osvojení si postupu vyhodnocování kompetenčních a motivačních dotazníků, které uchazeč vyplňuje on-line. Chce to samozřejmě trochu praxe, ale po pár dotaznících si už postup zažijete a pocítíte přednosti této metody - úsporu času a jistotu správného výběru," říká Michal Dlouhý.
DALŠÍ MOŽNOSTI
V průběhu prvního roku, kdy je Psychometrie on-line na trhu, se dále ukázalo, že dotazníky se dají úspěšně využít i v rozvoji stávajících zaměstnanců firem. Osvědčily se v rámci ročních individuálních rozvojových schůzek, při obsazování pozic z interních zdrojů, ale také jako ověření účinnosti investic do vzdělávání a rozvoje zaměstnanců.
Dotazníky dokáží v reálném čase provádět obrovské množství operací za sekundu a navíc mohou upravovat strukturu otázek dle předchozích odpovědí kandidáta. Žádný z dotazníků tak není zcela identický a zvyšuje se tímto způsobem validita i reliabilita výstupů. "Dotazníky v žádném případě nenahradí personalistu a nemohou udělat finální rozhodnutí, ale pomohou výrazně v rychlosti a menší chybovosti rozhodovacího procesu. Personalista je nenahraditelný při vyhodnocování, uvádění věcí do souvislostí a zvažování neměřitelných faktorů," doplňuje Michal Dlouhý.
NÁZORY UŽIVATELŮ
Za dobu ročního používání Psychometrie on-line se potvrdilo, že firmy vítají jednoduchou správu dotazníků v HR aplikaci LMC G2, ve které si řídí i ostatní náborové aktivity. Ti, kteří se se službou již seznámili a používají ji pravidelně, k tomu uvádějí své poznatky:
"Věříme, že s Psychometrií zkvalitníme nábor a minimalizujeme počet kandidátů, kteří skončí ve zkušební době," uvádí Hana Tomešová ze Sprinx Systems.
"Struktura a sestavení dotazníku přímo na míru kandidátovi jsou výborným nástrojem, který personalistovi ušetří čas a nasměruje jej správným směrem," říká Jana Plevová z AXA ASSISTANCE.
Podle Jaroslavy Staňkové, personální manažerky společnosti Berner, je důležité stanovit si seznam vlastností nebo schopností důležitých pro danou pozici a na ty se při testování zaměřit. "Psychometrické dotazníky vám vyšlou o kandidátovi určité signály a je pak na vás, jak s nimi naložíte. Moje zkušenost je taková, že když jsem měla nějakou pochybnost u pohovoru, ta se mi pak v reportu potvrdila."
"Psychometrii on-line využívám již půl roku a jsem s ní spokojená. Hlavní výhodu této metody vidím v rychlosti a komplexnosti jejího využití a současně také v jednoduchosti interpretace výsledných zpráv," přidává svůj názor Veronika Majtánová z firmy Office Depot.
Markéta Derková, HR & PR Manager společnosti Aufeer Design, má s Psychometrií on-line další velmi zajímavou zkušenost: "Prozatím jsem tyto dotazníky použila na tzv. development v rámci naší firmy, tedy na rozvoj stávajících zaměstnanců. Dotazníky zpracovali všichni vedoucí oddělení naši společnosti jako podklad pro následné manažerské školení. Na základě výsledků analýzy dotazníků a po diskuzi nad těmito výsledky s každým jednotlivým vedoucím jsme pak s lektorkou zpracovaly individuální plán rozvoje pro každého z nich. Zpočátku nebyli vedoucí z "testování" osobnosti příliš nadšení, po vyplnění dotazníku se však velice zajímali o výsledky. A protože tyto výsledky velice dobře odrážejí to, jak vidí sami sebe, dobře se mi pak s vedoucími pracovalo při jejich následném zhodnocování."
O PSYCHOMETRII ON-LINE:
- personalisté mají k dispozici tři typy dotazníků: kompetenční, motivační a kompetenční zaměřený na obchodní dovednosti,
- dodavatelem řešení je německá společnost Cut-e, evropský lídr v oblasti on-line diagnostických nástrojů,
- unikátem je patentovaný systém Adalloc, který reaguje na odpovědi kandidátů v reálném čase a je tak schopen odhalit případnou stylizaci.
Eva Kotýnková, marketingová manažerka, LMC
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist