Pojem "bezpapírová personalistika" evokuje na první pohled dojem úplného odstranění papírové podoby práce. Ne všechny papíry však obtěžují. Je příjemné a pohodlné, když si podklady pro práci můžeme vytisknout, odnést ke kávě, popsat poznámkami a schématy. Když si můžeme vzít fascikl dokumentů a s úlevou říct "hotovo!" Můžeme, ale také nemusíme. Možnost volby mezi papírovou a on-line prací umožňuje portálové řešení, které dokáže pojmout a pracovat s daty z jakéhokoliv zdroje (např. textový soubor, tabulka Excel, HRIS, jiné portály a softwary, atd.). Obejít papíry ani dnes, v éře maximální computerizace, úplně nelze. Jde hlavně o to, aby se odbouraly nesmyslné a zdržující činnosti spojené s papírováním a mohlo se pracovat automatizovaně všude tam, kde jsou prostoje vnímány negativně.

JAK PORTÁL FUNGUJE?

Účelem HR portálu není v žádném případě suplovat funkčnost HRIS (informačních systémů). Jeho cílem je spojovat informace a lidi z různých oblastí. S pomocí sobě typických nástrojů dokáže tento portál on-line spojit mzdovou účetní s mistrem výroby, personálního manažera s potenciálními uchazeči o práci, zaměstnance s tutory vzdělávání, asistentku s úřady nebo s archivy dokumentů, podřízené s nadřízeným atd. Všechno bez jediného kroku navíc a bez zbytečné ztráty času.

Kromě spojovacího aspektu nabízí portál vysokou přidanou hodnotu i v oblasti přímé komunikace s uživatelem, zejména při schvalování procesů/dokumentů a při hlídání termínů. Je to jakási křížená funkce workflow a supervize, která má umožnit:

- rychlé informování o nových úkolech a o změnách (mimo jiné např. i formou SMS či e-mailů),

- spolehlivé upomínání na blížící se termíny stávajících úkolů, příp. upozorňování na úkoly po termínech a jejich předávání dál,

- automatizované připomínkování, schvalování a seznamování se s žádostmi a dokumenty,

- správné nasměrování uživatelů k informacím a seznámení s procesy i bez osobního zaškolení apod.

 

Z PRAXE

Pojďme si na dvou příkladech ukázat, jak portál řeší některé procesy bez spotřebování papíru.

Nástup zaměstnance:

Pražská obchodní společnost rozšiřuje své regionální působení na celou republiku a pro olomoucký kraj přijala nového obchodního zástupce, pana Rozsívala. Nyní je potřebné zaevidovat ho do systému jako nového zaměstnance. Pan Rozsíval po přihlášení do portálu z domu (Olomouc) vyplní formulář s osobními údaji a uloží ho. Tyto informace se zobrazí personalistce, která na ně může opět být upozorněna také e-mailem nebo SMS. Při cestě pana Rozsívala do Prahy si personalistka zadané informace fyzicky ověří (číslo OP, rodné číslo, vzdělání, atd.), formulář uloží a ten se pak automaticky přenese do karty zaměstnance v personálním a mzdovém systému.

Adaptační program + zaškolení nového zaměstnance

Do společnosti poskytující služby nastoupila nová zaměstnankyně, paní Kličková, jako asistentka v oddělení realizace zakázek. V prvních dvou měsících se má kromě jiného seznámit s vykazováním práce a evidencí jednání se zákazníky. Po přihlášení do portálu si v sekci vzdělávání vyhledá e-learningové kurzy pro danou problematiku. Kurzy si v libovolném čase projde, vyzkouší simulované případy a situace a na závěr složí hodnotící test z obsahu vybraných kurzů. O výsledcích testu je automaticky informován její nadřízený - vedoucí oddělení realizace zakázek.

 

Pavel Vavřínek
produktový manažer PC HELP, a.s.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist