Interní komunikace ve firmě je často opomíjeným manažerským nástrojem, přestože mnoho studií již prokázalo, že interní komunikace ovlivňuje pracovní postoje a výkon zaměstnanců a tím výkonnost celé organizace.

V roce 2010 proběhl v 31 evropských státech včetně ČR výzkum týkající se mj. postavení interní komunikace ve firmách. Tato studie Evropské agentury pro bezpečnost a ochranu06 zdraví při práci (ESENER) bohužel potvrdila špatnou úroveň komunikace v českých firmách.

Komunikace nás trápí nejvíce

Předmětem výzkumu byla komunikace jako stresor - faktor, který může způsobovat stres a ovlivňovat pracovní výkony. Proto je znepokojivé, že v České republice se na prvních třech místech těchto stresorů bezkonkurenčně objevuje špatná komunikace, a to výrazněji než v jiných zemích. Až 62 % pracovníků souhlasí s tvrzením, že jim potíže při výkonu práce způsobuje nedostatečná komunikace mezi kolegy navzájem, a 65 % pracovníků označuje za hlavní stresor nedostatečnou komunikaci mezi vedením a pracovníky. Největším zdrojem stresu je pak komunikace s klienty, zákazníky, pacienty, studenty, a to celých 79 %.

V jiných zemích se objevují na prvních místech jiné stresory, např. nedostatek času, nedostatečná bezpečnost, přesčasy, diskriminace apod. Tak silná nespokojenost s komunikací se nevyskytuje podle průzkumu v žádné jiné zemi. V případě chabé úrovně komunikace vedení se zaměstnanci (v ČR 65 %) se jako druzí umístili Portugalci s 42 %, což pro Česko znamená o více než 20 % horší postavení. Vyspělé státy se pohybovaly v pásmu 17-29 %.

Na druhé straně výsledky jiné studie, Communication ROI Study amerických konzultantů Watson Wyatt Worldwide, dokazují, že organizace s vysoce efektivní interní komunikací dosahují lepších finančních výsledků a vyšší organizační stability, která výsledkům nahrává. Komunikace je významná pro výkon a pracovní postoje zaměstnanců, kteří jsou nejsilnějším motorem úspěšnosti firmy. Výzkum také shrnuje "best practices", které zvyšují angažovanost zaměstnanců a snižují fluktuaci.

Polovina firem nemá strategii

Institut interní komunikace (IIK) uspořádal ve spolupráci se společností LMC Průzkum interní komunikace v Čechách, kterého se zúčastnilo bezmála 18 tis. respondentů z řad českých firem s více než 80 zaměstnanci.

Výsledky průzkumu potvrdily, že téměř polovina firem-respondentů nemá ve své firmě jasnou (deklarovanou) strategii interní komunikace a téměř tři čtvrtiny firem interní komunikaci vůbec nevyhodnocují.

O nejistém postavení interní komunikace svědčí i to, že se respondenti málokdy shodou, kam ji ve struktuře firmy zařadit. Více než polovina dotázaných ji řadí mezi lidské zdroje a dalších 15 % ji chápe jako součást korporátní komunikace.

Nadpoloviční většina (56 %) manažerů zabývajících se interní komunikací si myslí, že jejich postavení ve firmě není silné, a pouze přibližně 31 % vnímá míru investice vlastní firmy do komunikace jako dostatečnou. Povzbudivým faktem do budoucna je potvrzení 46 % dotázaných, že jejich firma bude investovat do interní komunikace i v období recese.

V oboru je patrný příklon interní komunikace k technologiím, zejména snaha o maximální využívání intranetu a e-newsletterů. Navzdory tomu se však stále nejčetněji využívají tradiční prostředky komunikace - mítinky, akce a nástěnky (nejpopulárnější kanál pro 70 % dotázaných). Tedy význam osobní komunikace, kdy lze využít nejvíce osobního přesvědčování, je nepostradatelný a tradičně silný.

Výzkum mimo jiné také ukazuje, že většina firem si interní komunikaci ztotožňuje s konkrétními komunikačními nástroji a většina interní komunikaci nepojímá komplexně ve své strategii jako systémovou. Respondenti často jako odpovědi na otázky vybírali alternativně, že neví - což může svědčit právě o nesystematičnosti. Firmy málo vymezují přímo obsah, cíle a procesy komunikace a téměř vůbec ji nevyhodnocují. Průzkum vzhledem k četnosti odpovědí "nevím" možná však také nedostatečně definoval otázky. To mohou být důvody, proč například téměř čtvrtina respondentů neumí odpovědět na otázku, zda jejich firma umí doložit ROI interní komunikace.

 

Na článku spolupracovala Jana Holá, autorka knihy Jak zlepšit interní komunikaci, vydané v Brně v nakladatelství Computer Press, 2011.

 

Proč komunikovat?

Až 80 % zaměstnanců celosvětově je v práci pasivních až nespokojených. Globální ekonomika tedy stojí na 20 % zaměstnanců.

Jen 50 % zaměstnanců je schopno přesně popsat, co se od nich v práci očekává a jaké přesné výstupy mají dodávat.

Až 80 % zmetků a špatně odvedené práce pramení z faktu, že pracovníkům byla práce špatně zadaná a oni improvizovali při řešení.

Zdroj: Gallupův ústav

Grafické znázornění

"Kam interní komunikaci zařadit? Podle poloviny respondentů spadá pod lidské zdroje, jen 15 % ji chápe jako součást korporátní komunikace."

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist