Samotný výklad zákona o použití pneumatik není úplně jasný. Podle něj musí mít auta zimní pneumatiky, když je na silnicích souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Co ale znamená souvislá vrstva sněhu a co dělat, když přijde náhlá změna počasí a sníh, jasné není. Hrozí za to až 2500 korun pokuta.
K tomu se ale připojují i některé pojišťovny, které u nehod se špatným "obutím" krátí pojistné plnění.
"Jízda na letních pneumatikách během zimy je samozřejmě nezodpovědná a oprávněně za ní můžete být pokutováni. Na druhou stranu, pojišťovnám žádné automatické právo na krácení plnění nepřísluší," upozorňuje Lukáš Fládr ze Sdružení pomoc poškozeným.
Podle Sdružení je tak klasickou situací například jízda v koloně. Když řidič za vámi nedobrzdí, narazí do vás a vy nemáte zimní pneumatiky, hrozí, že nedostanete od pojišťovny kompletní pojistné plnění.
"Podle předchozích zkušeností lze předpokládat, že budou mít nutkání krátit například o 20 procent. Poškozeným pak většinou nezbývá, než případ dále řešit soudní cestou," uzavírá Fládr.
Zaplatíte čtyři sta. Ušetříte pět tisíc. Cestu k levnému povinnému ručení otevírá klub - čtěte ZDE
Ceny pojistek pro motoristy začaly růst. Nejvíce si připlatí špatní řidiči - čtěte ZDE
Velké pojišťovny na tuzemském trhu tvrdí, že se musí ale nejprve prokázat, že k nehodě došlo právě kvůli špatným pneumatikám.
"U povinného ručení je poškozenému tzv. skutečná škoda vyplacena v plné výši, následně pak ale pojišťovna může to vyplacené plnění vymáhat po viníkovi nehody s ohledem na míru vlivu nevhodných pneumatik na vznik škody," uvedl k tomu Tomáš Zavoral, mluvčí České pojišťovny. Podobně je tomu také v pojišťovně Allianz.
"Problematika zimního obutí není z pohledu pojišťovny zcela jednoduchá a jednoznačná, každý případ má svá specifika a řeší se individuálně," doplňuje mluvčí pojišťovny Allianz Dagmar Koutská. Individuální přístup potvrzují i další pojišťovny. Říct, jak velké krácení pojistného plnění pak hrozí, tedy nejde. Podle Fládra ale není výjimečné snížení až o pětinu.
Proti tomu v Kooperativě odmítají, že by docházelo k podobným případům. "Pokud není viníkem nehody a nemá zimní pneumatiky, tak nemůžeme nijak krátit pojistné plnění," uvedl Petr Milata z ČSOB Pojišťovny.
Naopak na pozoru by se měl mít každý, kdo jezdí od listopadu do konce března na letních pneumatikách a zaviní nehodu.
"V případě havarijního pojištění můžeme řidiči, který si škodu na vozidle způsobil kvůli nevhodně použitým pneumatikám, krátit pojistné plnění. Většinou se jedná o dvojnásobek spoluúčasti," říká Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa.
Snadno se přitom dá snadno zjistit, jestli na vině jsou právě letní pneu. "U nehod způsobených nedobrzděním se dá poměrně jednoduše zjistit, zda by k nehodě a škodě v daném rozsahu došlo i za předpokladu, že by na vozidle byly správné pneu, čímž by se prokázala příčinná souvislost mezi škodou a porušením novely zákona," dodává Dagmar Koutská.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist