Celkem se v pojištění orientuje jen čtvrtina české populace. Muži o 14 % lépe než ženy. Naopak 11 % má znalosti nedostatečné. Vyplývá to z průzkumu, který pro Českou asociaci pojišťoven mezi více než tisícovkou respondentů ve věku 18 až 50 let zpracovala agentura NMS Market Research.
Muži častěji sjednávají smlouvy, ženy se naopak více starají o jejich pravidelnou revizi a jsou pečlivější při čtení pojistných podmínek. Při komunikaci s pojišťovnou ženy upřednostňují osobní kontakt, velkou váhu přisuzují doporučení. Naopak muži se rozhodují zásadně podle informací, které si sami opatří.
Muži i ženy pak nejvíce tápou v produktech životního pojištění, překvapivě však také v problematice pojištění motorových vozidel.
Aplikace pojišťoven: Nejen prodejní kanál, ale také hry, návody a komfort - čtěte ZDE
Wüstenrot: Nastal čas prodávat životní pojistky mužů, a to levněji než dříve - čtěte ZDE
Ve srovnání výdajů na životní i majetkové pojištění v ČR a v Evropě je stále patrný výrazný rozdíl. Z pohledu podílu předepsaného pojistného vůči výdajům domácností na konečnou spotřebu jsou před Českem všechny vyspělé státy západní Evropy. V životním pojištění stojí ČR i za Polskem a Chorvatskem.
Zatímco pro lidi v zemích EU představují hlavní zdroj informací internetové srovnávače (48 %) a pro Slováky je to rada známých nebo příbuzných (54 %), Češi preferují osobní doporučení poradce (55 %), nejraději si však informace individuálně vyhledávají z oficiálních zdrojů (58 %).
Téměř polovina Čechů má podle průzkumu zkušenost s pojistnou událostí. Na dvě třetiny poškozených byly spokojeny s průběhem likvidace i výší plnění. Na 56 % populace považuje likvidaci škody za nenáročnou záležitost a dvě třetiny za poměrně krátkou. Likvidaci řeší častěji muži než ženy. Za mladé lidi do 30 let ji ve 22 procentech vyřizují rodiče. Sedmina z nespokojených klientů uvedla, že neměli pojištěné riziko, které nastalo.
Zajímavým zjištěním jsou čísla o tuzemském životním pojištění. Za posledních pět let změnila v ČR poskytovatele životního pojištění čtvrtina klientů proti osmi procentům v ostatních státech EU. "Nejčastěji to bylo z důvodu doporučení finančního poradce," upřesnila manažerka komunikace asociace Marcela Kotyrová.
Fakt, že 25 % respondentů stále neví nic o nevýhodách, které s sebou nese předčasné zrušení smlouvy, a nechá se zlákat na nevýhodné přepojištění, ukazuje podle ní na potřebu většího finančního vzdělávání veřejnosti.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist