Chování českých bank a pojišťoven se letos změní, odhaduje generální ředitel skupiny AXA Martin Vogl. Zatímco dřív se banky snažily získat podíl na českém trhu bez ohledu na to, o jaký produkt šlo, nyní lze očekávat větší specializaci a vybíravost.
V oblasti povinného ručení očekává Vogl postupné zvyšování cen, AXA sama bude své tarify mírně zvyšovat. Vogl v tomto ohledu také ocenil roli srovnávačů, které podle něj klientům zpřehledňují trh.
Jaké trendy vnímáte na českém trhu jako nejsilnější? Na co se můžeme v roce 2013 těšit?
Firmy na českém trhu jsou z většiny členy mezinárodních finančních skupin. Když se podívám na jejich strategie, dá se očekávat, že budou čím dál tím více vybíravé, specializující se. V minulosti totiž jejich nabídky nebyly zcela výdělečné, šly hlavně po podílu na trhu.
Příkladem je třeba povinné ručení či úroky na spořicích účtech, situace je poměrně napjatá i v životním pojištění. Kvůli větší selektivnosti a jisté opatrnosti klientů, jejich většímu rozmýšlení, který produkt si zřídit, se také domnívám, že na trhu nastane jistá redukce v šíři byznysu některých společností.
Hlavní téma pak bude představovat samozřejmě penzijní reforma. Bude se stále více hovořit o potřebě šetřit na stáří, a ne zrovna nutně v II. pilíři.
Máte stanoven počet klientů, které byste chtěli oslovit, získat v letošním roce?
V rámci nabídky důchodového připojištění bychom rádi rostli alespoň stejným tempem jako trh. Nedá se však říci, že bychom měli stanoveno nějaké přesné číslo, kterého bychom se drželi. Situace na trhu je právě kvůli diskusi o penzijní reformě složitá. Minimálně bychom však chtěli udržet stávající pozici na trhu.
Chystáte nějaké inovace svých produktů?
Nesázíme jen na jeden produkt, ale na balíčky produktů a k nim přidružené služby. Jedním z klíčových témat pro nás budou stávající klienti a jejich starší smlouvy. Umožníme jim jistou formu "upgradování", vylepšení či aktualizaci jejich nastavení.
A to obzvláště v životním pojištění a spoření. Nabídneme také usnadnění pro klienty, aby s námi byli v užším kontaktu, chceme být přístupnější, a to prostřednictvím digitální komunikace. Plánujeme také upravit většinu našich tarifů.
Na konci prvního čtvrtletí také představíme jako první na českém trhu elektronickou novinku v oblasti životního a neživotního pojištění. Zatím však nechci zmiňovat detaily.
Když už zmiňujete sektor pojišťovnictví, co si myslíte o stavu v oblasti povinného ručení? Je dobré mít na trhu tak extrémně nízké ceny?
Je to dobré pro klienty. Minimálně v krátkodobém horizontu. Z dlouhodobého hlediska samozřejmě přichází na mysl otázka, zda se to pojišťovně vůbec vyplácí mít takovou cenovou politiku. Loni si ceny v povinném ručení takzvaně "sáhly na dno".
Jako klient bych se také mohl ptát, jestli moje pojišťovna bude schopná udržet tak nízké ceny déle, jestli jí opravdu stojí získat podíl na trhu za opravdu jakoukoliv cenu. My si to říkáme také, opatrně kalkulujeme tarify. Některé pojišťovny to však nečinily, a tak jsme byli svědky prvního stažení se z českého trhu (Direct pojišťovna).
Podíváme-li se na nabídkové ceny povinného ručení ve srovnávačích, vychází mezi nejlevnějšími právě AXA...
Ano, ale snažíme si hlídat podmínky, za kterých tyto ceny nabízíme. Ne ve všech případech jsme s cenou nejníže, to závisí na více parametrech.
Zmiňoval jste, že očekáváte nárůst cen v povinném ručení. Znamená to, že budete také zvyšovat ceny/tarify i vy?
Ano, počítáme s tím, že mírně zvýšíme také naše ceny.
Jakou roli podle vás hraje internet v prodeji pojištění?
On-line prodej dává smysl pouze tehdy, jedná-li se o srozumitelný standardizovaný produkt jako například cestovní pojištění nebo povinné ručení. Opakem je například životní pojištění, kde klient potřebuje poradit, vysvětlit, jaké že služby a parametry si to vlastně kupuje.
Samozřejmě i to je možné přes web prodat, ale klient tomu produktu nemusí plně porozumět. Pak přichází na řadu otázka, jestli to byl vůbec dobrý obchod, když klient neví, co koupil, případně produkt plně "nesedí" na klientovy potřeby, protože na to prostě nebyla na webu připravena "kolonka k zaškrtnutí".
Význam srovnávačů?
Jednoznačně zvyšují transparentnost, přehlednost celého trhu. A samozřejmě tlačí ceny dolů. Klienti jsou rok od roku náročnější, chtějí informace.
Srovnávače jim tu možnost nabízejí, a pokud jste pojišťovnou, která chce na trhu působit, tak se prostě tomuto prostředí musíte přizpůsobit. Výsledkem jsou lepší ceny a inovace.
Proč se tedy některé pojišťovny vyhýbají srovnávačům? Některé nabídky v nich klient nenachází...
Osobně to nevím. Napadají mě spíše technické problémy, proč nebýt ve srovnávačích. Například nabízím-li produkt, který je svým způsobem unikátní, nesrovnatelný s ostatními.
Souboj bank a nabídka výhodných úrokových měr na spořicích účtech, to je velké téma bankovního sektoru. Je to vůbec pro dané banky výhodné?
České bankovnictví se stalo díky malým bankám silně konkurenčním. Brzy uvidíme obdobné spořicí nabídky patrně i od velkých bank. Můžeme obecně tvrdit, že se to některým bankám nemusí vyplácet, ale to opravdu záleží na zvoleném byznys modelu.
Jak se bude podle vás vyvíjet tento "souboj úroků" v letošním roce?
Tento trend bude dle mého názoru pokračovat. To znamená, že u úvěrů, a především u hypoték, bude úroková sazba lehce klesat. Věřím, že pro mírné snížení zde stále ještě prostor je. V průběhu několika posledních měsíců jsme také mohli sledovat pokles úrokových sazeb u depozitních produktů.
Předpokládám, že ani zde nedojde ke změně trendu. Většina bank má přebytek likvidity a je stále těžší využívat tyto peníze s efektivní marží.
Chcete upozornit na nějaký trend v bankovnictví, který vás v poslední době zaujal?
Budoucnost bankovnictví vidím především v nových technologiích, které klientům umožní být flexibilnější a provádět transakce prostřednictvím různých elektronických nástrojů. Někteří klienti už nikdy nenavštíví kamennou pobočku...
Stejně tak bude pokračovat trend racionalizace všech procesů a snaha být efektivnější. V neposlední řadě také předpokládám, že i v následujících letech zde bude tendence ke stále větší regulaci bankovního sektoru.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist