Iveta Radičová ve čtvrtek navštívila českou sněmovnu a podělila se o slovenské zkušenosti s registrem smluv. Poslanec a semilský starosta Jan Farský z TOP09 navrhuje, aby všechny smlouvy uzavřené státem, územními samosprávami a veřejnými institucemi byly zveřejněny ve sjednoceném internetovém registru (týkalo by se to i státních firem). Nejen, že by se databáze kontraktů stala zcela dostupnou, ale teprve okamžikem přidání do systému by smlouvy mohly nabýt na účinnosti.

Transparentnost veřejné správy a boj proti korupci se možná časem zařadí do slovníku bezobsažných floskulí. Často se o těchto pojmech hovoří, ale pokud dojde na jejich realizaci, politici jsou rázem plni všelijakých obav a jejich rétorický radikalizmus se mění v letargii. Transparentnost a neustávající profesionalizace veřejné správy je proklamovaným cílem snad všech významných politických stran. Skoro všichni se shodneme, že činnost úřednického aparátu má být podrobena veřejné kontrole, a to zejména je-li to právě od politiků stále neoddělená administrativa, která se stává vykonavatelem mnohdy pochybných politických rozhodnutí.

Když převážně sociálnědemokratický Senát neschválil rozšíření dohledu NKÚ mj. na krajské samosprávy, mohli jsme jen spekulovat, zda tomu tak bylo ze zištných či jen ostudně nedbalostních důvodů. Současná vláda si může k dobru připsat očištění soustavy státních zastupitelství a snahu o zajištění větší nezávislosti žalobců a policejních vyšetřovatelů, stále však nedořešila otázku veřejné správy, tedy vykolíkování hřiště mezi politiky a kariérními úředníky.

Farského návrh

Návrh Jana Farského je chvályhodný – za cenu nepříliš vysokých nákladů zbavuje politiky a úředníky možnosti ukrýt do smluv nějakou tu úlitbu protistraně a následně obstruovat její odhalení. Jedná se o jeden významný střípek do mozaiky, jak zlepšit fungování státní správy (a nejen té).

Samotný návrh byl předložen již koncem loňského června, vláda k němu v červenci zaujala ne zrovna vstřícné stanovisko (týkalo se však především právních aspektů předložených změn), ale ve sněmovně zatím žádný výbor nedokončil projednávání. Od podání návrhu novelizace uplynulo takřka deset měsíců a sněmovní tisk ani zdaleka nedospěl ke druhému čtení. Legislativní proces je sice ze své podstaty pomalý, ale je-li politická vůle, lze dělat divy.

Farského iniciativa sleduje jeden významný cíl - za cenu mírného ztížení práce úředníkům a nevelké investice do rozšíření kapacit existujícího registru smluv přináší jednoduchý nástroj, jak z jednoho místa kontrolovat činnost politiků a jejich aparátu, a zabránit tak odtékání miliard prostřednictvím, dosud na internetu nedostupných, smluv na méně než 500 000 Kč.

Větší kontrakty jsou povinně zveřejňovány již dnes, ale vzhledem k nepřebernému množství webových stránek, kde jsou roztroušeny, je jejich preventivní kontrola prakticky vyloučena. Do registru by byly nahrávány i faktury a objednávky, přičemž zpravodajské služby mají být od všech povinností osvobozeny.

Snad nejrevolučnější změnou je podmínka, že smlouva nabude účinnosti nejdříve okamžikem svého zveřejnění (návrh pamatuje i na výjimku pro živelné katastrofy) a v případě opomenutí hrozí sankce její absolutní neplatnosti.

Slovenská zkušenost

Na Slovensku registr funguje již několik let a neoficiální odhady hovoří o úspoře až 20 % veřejných prostředků; číslo je to pravděpodobně značně nadsazené, ale každé procento ušetřené z veřejných rozpočtu je zejména v současné situaci změnou k lepšímu. Systém běží bezproblémově a ani nynější Ficova vláda jej neplánuje měnit. Náklady na provozování registru jsou navíc v porovnání s možnými úsporami zcela zanedbatelné.

Šance na přijetí

Současný návrh naráží na dvě významná "ale". Mnohé z výtek Legislativní rady vlády bude třeba vyslyšet a vtělit do pozměňovacího návrhu a zejména politická podpora dvou nejsilnější stran není zcela stoprocentní. Sociálnědemokratický klub starostů a primátorů (ne nutně však také poslanecký klub) se k návrhu postavil velmi rezervovaně a požaduje pozastavení projednávání a širší diskuzi. Z poslaneckého klubu ODS zaznívají velmi podobné hlasy.

V době stále probíhající elektronizace státní správy je zavedení jednoho centrálního registru nasnadě. Poslanec Fárský si za svou iniciativu zasluhuje pochvalu, kdyby takoví byli všichni poslanci… V nejbližší době alespoň poznáme ty, kteří to s bojem proti korupci myslí opravdu upřímně.


Bottom line: Parafrázujeme-li poslance Fárského: nemusíme objevovat Ameriku, ale stačí se podívat na Slovensko.