V argentinském Rosariu, rodišti marxistického revolucionáře a vůdce kubánských geril Che Guevary, bude v neděli zahájen 36. ročník Rallye Dakar. Na startu populární soutěže, která se pošesté pojede v Jižní Americe a ne v Africe, jak bylo původně zvykem, bude devět českých posádek.

V kategorii motocyklů se představí David Pabiška a Jan Veselý, s buggy pojede Josef Macháček a s kamiony Martin Kolomý, Aleš Loprais, Jaroslav Valtr, Tomáš Vrátný, Jan Tománek a Vlastimil Vildman.

Češi na Dakaru

Motocykly: David Pabiška (KTM), Jan Veselý (Yamaha)

Automobily: Josef Macháček, Vlastimil Tošenovský (Buggy MD Optimus)

Kamiony: Martin Kolomý, David Kilián, René Kilián (Tatra); Aleš Loprais, Radim Pustějovský, Serge Bruynkens (Tatra); Jaroslav Valtr, Josef Kalina, Jakub First (Liaz); Tomáš Vrátný, Milan Holáň, Jaroslav Miškolci (Tatra); Jan Tománek, Michael Kašpárek, Tomáš Kašpárek (Tatra); Vlastimil Vildman, Martin Macík, Michael Mrkva (Liaz)

Pro české fanoušky bude tradičně nejzajímavější kategorie kamionů, kterou v minulosti šestkrát vyhrál Karel Loprais. Vysoké ambice má jeho synovec Aleš, který každoročně patří mezi nejrychlejší, často jej ale zastavují nehody nebo technické problémy. "Na Dakaru už jsem zažil ledacos. Jedu tam s pokorou, respektem, ale stále i s tím, že se chci rvát o bednu. To u nás bylo, je a bude. Jedeme stejně jako každý rok zkusit Dakar dobýt," řekl Loprais.

Loni byl českou jedničkou Kolomý, jenž dojel pátý. Stejně jako Loprais bude mít k dispozici nově postavený kamion Tatra, ale jeho hlavním cílem je dojet v pořádku do cíle náročné soutěže. "To, jestli budu opět nejlepší Čech, se nedá ovlivnit. Jedete s technikou, což je hromada koleček. Může se stát cokoliv," řekl Kolomý s úsměvem. "Doufám ale, že se nám technické problémy i nehody vyhnou a zajedeme dobrý výsledek. Doufám, že to dopadne super," uvedl.

Dakar netrpělivě čeká na start

Mezi motocyklisty se chce řádně zviditelnit Pabiška, který se po letech spolupráce s týmem KM racing osamostatnil a bude spoléhat na spolupráci se Slovákem Štefanem Svitkem. "Vrátil se k týmu, za který jsem v roce 2007 startoval na Dakaru poprvé. Je to velká změna, začátek tříletého česko-slovenského projektu," řekl Pabiška. Na rozdíl od minulých let chce od začátku naplno závodit a nešetřit techniku. "Dakar už je více rychlostní závod a ztráty se těžko stahují," řekl Pabiška, jehož maximem je 26. místo z roku 2010.

Pořadatelé připravili hodně náročnou trať, delší než v předešlých letech. Závodníky v jednotlivých kategoriích čekají různě dlouhé etapy i celkový počet kilometrů. Všichni, kteří dojedou do cíle v chilském Valparaísu, zvládnou přes devět tisíc kilometrů, přičemž kamiony čeká 5213 měřených km, motocyklisty 5228 km a automobily 5522 'ostrých' km.

Vítězství z loňského roku obhajují Francouzi Stéphane Peterhansel (automobily) a Cyril Després (motocykly), Marcos Patronelli z Argentiny (čtyřkolky) a Rus Eduard Nikolajev (kamiony).

Rivalové českých kamionů, ruské Kamazy v Rosariu

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist