Přibližně před dvěma lety se začalo mluvit o velkých datech. Od začátku se debata vedla nejen o technických aspektech uchovávání a zpracování obrovského množství údajů, ale i o jejich přínosech pro obchodníky. O hloubkové analýze zákaznického chování a o tom, jaké obchodní příležitosti důkladná znalost chování zákazníků vytváří.
Partnership manager společnosti T-Mobile Czech Republic
Aby bylo možné data uchovávat a třídit a vyhodnocovat, je zapotřebí vyřešit zcela základní otázku. Kde je získat? Záleží na oboru, ve kterém se pohybujete - obchodní řetězec kamenných prodejen může informace vytěžit z kvalitně nastaveného věrnostního programu (kontrolní otázka: kolik takových řetězců v ČR je?) nebo z analýzy objednávek a faktur.
Zajímavé údaje je možné získat z analýzy sociálních médií. A řadu informací možné získat ze zbytkových údajů mobilních operátorů. Nejde přitom jen o informace o provozu na silnicích, bez kterých si leckdo už jen těžko dovede představit cestu ranní špičkou, ale například také o skladbě návštěvníků konkrétního místa.
Jednou z organizací, která se rozhodla big data pro zlepšení svého rozhodování využít, byla správa Národního parku Šumava. Společnosti KPMG zadala relativně malý projekt, jehož cílem bylo zjistit, z kterých zemí a lokalit v ČR přijíždějí návštěvníci NP Šumava a jak se chovají.
Takové údaje jsou důležité například pro efektivní plánování výroby a distribuce informačních materiálů. Pokud správa parku ví, že na Modravu zavítá jen minimum zahraničních návštěvníků, může tak ušetřit za tisk příruček v angličtině nebo polštině.
Na základě velmi pozitivního ohlasu vzniká v současnosti velmi důkladná analýza chování návštěvníků českých horských středisek. V ní jsou data z mobilní sítě jen jedním ze zdrojů - doplňují je informace o profilu návštěvníků, získané dotazníkovým šetřením, a šetření na vzorku české populace.
Výsledky přinášejí podnikatelům v cestovním ruchu neocenitelné informace, které by jinak získávali jen těžko. Co vlastně návštěvníci hor dělají a hlavně co očekávají? Kolik je jednodenních návštěvníků a kolik turistů, kteří v horách několikrát přespí? Liší se od sebe chováním? Kdy do hor začínají jezdit Slováci? Jaké služby chybějí nejsilnějším návštěvnickým skupinám?
Sloupek byl publikován v ICT revue.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist