Alza.cz v létě zavedla model pronájmu zboží pro firmy hardware-as-a-service. Proč jste k tomuto kroku přistoupili?
V České republice má operativní leasing aut na celkovém prodeji v rámci fleetu podíl přes 50 %. Služba hardware-as-a-service má podle mého názoru úplně stejný potenciál. Produkt ale musí být jednoduchý a poskytovatel důvěryhodný. Alza má to štěstí, že ji většina zákazníků zná ze svých soukromých nákupů, takže doufám, že si řeknou: když tam nakupuji pro sebe a jsem spokojen, budou spokojeni i zaměstnanci.
Na jaké produkty z nabídky Alzy tento model míří?
Standardně na notebooky a mobily, výhledově tablety. Pro větší zákazníky však máme připraveno i individuální řešení, které zahrnuje veškerý další hardware, o nějž projeví zájem.
Pro jaké firemní zákazníky je tento způsob financování určen?
Nejde o způsob financování, spíše o změnu myšlení. Vlastnictví hardwaru znamená velkou administrativu a tím náklady. My nabízíme pronájem. Na něj postupně přechází značný počet firem - od největších korporací až po drobné živnostníky. My zatím cílíme na drobné firmy: aktuálně nám například týdně přibývá jeden kominík a jeden veterinář. Ale naše B2B oddělení už oslovuje i velké firmy a testuje jejich zájem.
Můžete stručně představit klíčové výhody této služby?
Firma se nemusí o nic starat a ještě ušetří. Je to jako se zmiňovaným operativním leasingem aut, zákazník má k dispozici pojištění a asistence. Platí tedy jen měsíční částku.
Pokud se přístroj pokazí, poskytneme mu ihned nový. Stejně tak zařídíme nový, když se rozbije nebo je odcizen (zde je nezbytný doklad od policie). V ceně je často navíc ještě software, třeba Microsoft Office nebo antivir.
Nové zařízení dostane zájemce každý rok nebo každé dva roky. A může jej kdykoliv vrátit.
Na čem tedy firmy ušetří?
Především na tom, že se nemusí o nic starat, přístroje účetně nejdou do majetku.
U menších firem je totiž total cost of ownership (náklady na vlastnictví, pozn. red.) často vyšší než nákupní cena počítače. Zařazení, odpisy, inventarizace a vyřazení, stejně jako prodej použitého stroje zaberou v lidské práci často více, než kolik přístroj stál. A to nemluvím o ztracených příležitostech: velké firmy mají na IT dostatek lidí, ale u malých firem tuto administrativu často dělá šéf, plní si hlavu zbytečným stresem, přitom mu jeho byznys stojí.
Další úsporu představuje fakt, že pronájem jde rovnou do nákladů firmy. A nakonec, úspora se často týká i softwaru: nakupujeme hromadně za mnohem nižší ceny.
Aby si čtenáři udělali představu, jak to vychází cenově?
Záleží na vybraném zboží. Například kvalitní notebook Dell dostanete už za 660 Kč/měsíc bez DPH, iPhone od 619 Kč. V ceně je samozřejmě zahrnuta již zmíněná okamžitá výměna zařízení při poruše, rozbití i krádeži.
Jaké využíváte prodejní kanály?
Jsme e-shop, takže prodáváme hlavně přes web na adrese alza.cz/haas.
Náš přístup je většinou inovativní, proto nabízíme nový kanál - videochat na stránce https://www.alza.cz/haas. Zde mají zájemci možnost probrat své potřeby s našimi videoexperty. Je to pohodlnější, rychlejší, efektivnější. Co si budeme povídat, běžný obchodník zvládne za den tak čtyři schůzky, videoexpert klidně dvacet.
Jak se vám daří prodeje?
Začali jsme v létě, v největší okurkové sezoně. Zcela bez kampaně. Chtěli jsme nejdříve pořádně otestovat procesy a zájem zákazníků. Reakce byly hodně pozitivní a dnes máme desítky objednávek denně. A to většina firem objednává na začátku jen jeden přístroj jako test - až později jich objednají více.
Rozhovor byl publikován v ICT revue 9/2017.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist