Finanční ohodnocení je nejen nejdůležitějším argumentem pro případný odchod ze stávajícího zaměstnání ale i pro přijetí nové pracovní nabídky. Respondenti průzkumu však často uváděli i další důvody, pro které by zvažovali změnu zaměstnání. Nejčastěji zmiňovali touhu po kariérním posunu či potřebu změny. Důležitým a často zmiňovaným důvodem byla i skutečnost, že je současná práce nenaplňuje.

 „I když se zaměstnavatelé snaží své lidi udržet a zajistit si jejich loajalitu růstem mezd či navyšováním nefinančních benefitů, velká konkurence firem v oblasti lidí nahrává tomu, že se zaměstnanci více než dřív poohlíží po novém místě, “ okomentovala Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment, a dodala: „Dle našeho průzkumu se v uplynulém roce zvýšila mzda 53 % respondentů, větší polovině se také rostla hodnota benefitů. Jejich cenu však uchazeči vnímají níž, než ve skutečnosti je, protože celou řadu poskytovaných výhod již považují za standard, nikoliv benefit. Typickým příkladem jsou stravenky.“ Z průzkumu Grafton Recruitment také vyplynulo, že benefity nemají příliš velkou váhu při zvažování akceptace pracovní nabídky. Daleko důležitější je mzda, vzdálenost bydliště od místa výkonu práce a na třetím místě pak typ smlouvy.

Průzkum se zaměřil i na ochotu Čechů přijímat zaměstnání na dobu určitou či přes agenturu. I tato oblast je ovlivněna boomem pracovního trhu a vyšším sebevědomím zaměstnanců, kteří ztratili obavy ze ztráty či nemožnosti nalézt práci. Smlouvu na dobu neurčitou považuje za důležitou zhruba polovina respondentů. Necelá třetina respondentů měla zkušenost s prací přes pracovní agenturu a 69 % z nich bylo s touto formou pracovní smlouvy spokojena.

Z průzkumu rovněž vyplynulo, co české zaměstnance v práci nejvíce motivuje a demotivuje. Do trojice nejčastěji zmiňovaných motivátorů patří výše mzdy, kolegové a smysluplná náplň práce. Za nejvíce demotivující faktor v zaměstnání pak respondenti označili kolegy, vedení společnosti a až na třetím místě nízkou mzdu.

„Mezilidské vztahy na pracovišti včetně vedení, které je otevřené dialogu, se stávají velmi důležitým faktorem spokojenosti zaměstnanců. Lidé již nechtějí chodit do práce jen za výdělkem, chtějí se tam cítit komfortně i po lidské stránce. Pracovníci z HR oddělení by se tedy měli přesunout od kancelářské práce více k lidem, naslouchat jim a pomáhat vytvářet na pracovišti přátelskou atmosféru,“ okomentovala Jitka Součková s tím, že tento trend je silně cítit především u generace Y, tedy u lidí narozených po roce 1980. V případě současných absolventů škol pak tato tendence ještě sílí.

Průzkum realizovala společnost Behaviolabs.com na vzorku 1 695 respondentů, kteří poskytli data v průběhu srpna 2017.

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist