„Trh práce se i díky digitalizaci rychle mění a mnoho lidí pracuje v jiném oboru, než který studovali. Dřív mohlo být hlavním důvodem odklonu od studovaného oboru málo pracovních příležitostí, dnes jdou mladí lidé za lukrativnějšími nabídkami, co se týče pracovních i platových podmínek, ale i jejich zájmových preferencí. Nebo zkrátka vstupují do oborů, které ještě před pár lety neexistovaly,“ shodují se Petra Drahoňovská a Valery Senichev, kariéroví poradci projektu Samsung Tvoje šance. V něm pomáhají znevýhodněným středoškolákům z Česka a Slovenska v osobnostním a profesním rozvoji, budují základy k čerstvě nastartovaným kariérám a podporují mladé lidi tak, aby se naučili řídit svoje další kariérní kroky i ve velmi proměnlivém a nejistém trhu práce.

„Pro výběr správné profese je důležité neustále poznávat své silné stránky, pojmenovávat svoji vizi a určovat si postupné cíle a aktivity, jak jich dosáhnout. Je to nikdy nekončící proces, který nás bude provázet nejen volbou školy, ale celým budoucím kariérním rozvojem. Obory a školy, které člověk vystudoval, nemají na další kroky v kariérním rozhodování již tak fatální dopad jako v minulosti. Schopnost naučit se novou profesi je v dnešní době velkých a častých změn na trhu práce mnohdy potřebnější než diplom z první školy, kterou jsme kdysi, na začátku kariéry, studovali,“ poukázala Petra Drahoňovská.

Mezi nejčastější důvody, které ovlivňují děti při výběru střední školy, patří zájem o obor, snadné uplatnění a dobré finanční ohodnocení oboru na trhu práce. „Nezanedbatelnou roli při rozhodování o střední škole stále hrají i rodiče. Ti se však často neřídí relevantními daty, ale na základě domněnek či vlastní praxe, která ale už dávno nemusí být na současném trhu práce platná. Například často v rodinách převládají stereotypní představy o lépe placené kancelářské práci oproti výdělku řemeslníků,“ upozornila Petra Drahoňovská.

Preference dospívajících se navíc s věkem mění. Nezřídka změní svůj názor na obor hned při prvním střetu s reálnou praxí. „Pokud někomu přestala sedět práce grafika, ač se v ní roky vzdělával, není nic ztraceno, důležité je umět reflektovat své možnosti a těžit z toho, co umím, co jsem se naučil, i v jiných oblastech. Tzv. umět si pojmenovat vlastní aktuální přenositelné dovednosti (tranferable skills), díky kterým má i absolvent při vstupu do nové profese co nabídnout. Ať už jsou to počítačové dovednosti, analytické myšlení, projektové řízení, schopnost orientovat se v digitálním světě nebo hledat relevantní zdroje a vyhodnocovat získané informace z mnoha oblastí,“ vyjmenovala poradkyně.

Pracovní trh se díky technologiím vyvíjí závratnou rychlostí, vznikají a zanikají obory a mění se požadavky na pracovníky. V tom starší generace dnešním teenagerům příliš nerozumí. Rodiče, často s dobrým úmyslem, radí svým dětem, jak mají školu či práci vybírat, a to podle svých zkušeností. Nicméně jejich strategie na současném trhu práce už nemusí platit.

„Má životní situace nebyla vždy ideální. V jedné fázi života jsem se dostal i do Klokánka. V životě mě motivuje to, abych sám sobě ukázal, že jsem lepší než já sám. Jednoho dne se chci věnovat 3D/2D grafice nebo se stát VFX specialistou a být v týmu zkušených pracovníků, kde budu to, co jsem nikdy nebyl - žádaný, důležitý, potřebný a brán vážně,“ svěřil se 20letý Pavel, účastník druhého ročníku projektu Samsung Tvoje šance.

Podobné ambice mají po sezeních s kariérovými poradci i jeho kolegové. Osmnáctiletý Petr se chce orientovat v oblasti nemovitostí a kryptoměn, stejně starou Natálii láká svět marketingu a grafického designu, Kristina touží po kariéře vědkyně a ekoložky, 18letá Veronika by se ráda stala průvodkyní a překladatelkou. „Nakolik je vůbec možné, aby si 18letý člověk vybral profesi ideálně na celý život? Zatím se rýsují jen představy a v praxi je zažito málo. Všichni účastníci projektu Tvoje šance věří ve vzdělávání a sílu seberozvoje. Učí se, že existují i jiné možnosti než školní lavice. Vedle maturitní zkoušky se účastní kurzů z různých oborů, které je zajímají, navštěvují veletrhy a semináře nebo studují české i zahraniční on-line kurzy. Touto formou si zvyšují citlivost vůči podnětům, které se týkají jejich uplatnění. Svoji vysněnou profesi zkoumají z různých úhlů pohledu, aby pochopili, co obnáší a kam daný obor směřuje. Jen tak se přesvědčí, že je to profese, u které chtějí zůstat,“ doplnil kariérový poradce Valery Senichev.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist