1. PŘÍPRAVA HODNOCENÍ
Příprava na hodnotící rozhovor je důležitá pro obě strany, hodnoceného i hodnotitele. Ze strany hodnotitele by se měla zaměřovat především na:
> rekapitulaci hlavních pracovních výsledků zaměstnance, typických projevů jeho pracovního chování, pracovních postojů a motivace a zamyšlení se nad jeho hlavními silnými i slabšími stránkami,
> konkrétní příklady špičkového i slabšího výkonu zaměstnance v uplynulém období,
> hlavní možné směry zlepšení jeho výkonu a způsoby jejich dosažení,
> osobní pracovní (výkonové) cíle zaměstnance na budoucí období,
> návrhy hlavních směrů jeho dalšího rozvoje.
Přípravu na hodnotící rozhovor provádějí obě strany samostatně a se svým pohledem na výsledky uplynulého období seznamují druhou stranu až v okamžiku vzájemného setkání. V opačném případě totiž hrozí, že hodnocení nebude (především ze strany manažera) zpracováno nezávisle a stane se formálním.
2. PŘI HODNOCENÍ UVÁDĚT KONKRÉTNÍ PŘÍKLADY
Při vedení hodnotícího rozhovoru by se nadřízený měl držet základních pravidel pro poskytování hodnocení. K rozhodujícím z nich patří, že hodnocení by nemělo být jen negativní, mělo by se vztahovat k výsledkům a konkrétnímu pracovnímu chování hodnoceného, nikoli jeho osobě, a mělo by se opírat o příklady, které hodnocení ilustrují. Hodnocený by měl mít možnost se ke všem aspektům hodnocení vyjádřit a hodnotící by měl být vůči tomuto vyjádření otevřený, ochotný svůj pohled pod jeho vlivem změnit.
3. DÁT PROSTOR HODNOCENÉMU
Aktivní účast hodnoceného se opírá nejen o jeho sebehodnocení a možnost vyjádřit se k hodnocení nadřízeného, ale i možnost podílet se na stanovení svých pracovních a rozvojových cílů a vyjádřit své náměty či připomínky k práci útvaru, ve kterém působí.
Jedním z nejčastějších problémů hodnocení je, že hodnocený se do něj aktivně nezapojuje - hodnocení vyslechne a odejde. Zajistit aktivní spolupráci hodnoceného nemusí být snadné, tato spolupráce je však důležitá.
4. JAK DOSÁHNOUT DIALOGU
Nadřízený, který hodnotící rozhovor vede, by proto měl:
> vytvořit otevřenou a přátelskou atmosféru, vyvarovat se zdůrazňování své formální autority, postupovat podle jasně stanovených bodů;
> hovořit ve věcné, nikoli osobní rovině, spíše konstruktivně než kriticky. Hodnotící rozhovor by neměl u hodnoceného vyvolávat defenzivní reakce, které jsou známkou toho, že hodnocení nepřijímá, nebo jej chápe jako neobjektivní;
> povzbuzovat hodnoceného v hovoru, více naslouchat než sám mluvit;
> neobávat se přiklonit se k jeho stanovisku, pokud jeho pohled uzná za správný;
> upozornit na chyby v sebehodnocení zaměstnance, ať již v podobě nepřiměřeně pozitivního sebehodnocení nebo neoprávněného sebepodceňování;
> získat náměty, jak výkon a schopnosti zaměstnance zvýšit, například informace o tom, co mu v jeho práci brání, jak vnímá rozsah svých odpovědností a pravomocí, co ho motivuje, jaké jsou jeho osobní cíle do budoucna apod.;
> vyslovit hodnocenému pochvalu za dosažené výsledky;
> společně se zaměstnancem stanovit konkrétní cíle jeho možného zlepšení;
> setkání zakončit v pozitivním duchu.
5. HODNOCENÍ POZITIVNÍCH VÝSLEDKŮ
Průběh hodnotícího rozhovoru lze v případě potřeby mírně diferencovat v závislosti na tom, zda výkon zaměstnance splňuje hlavní očekávání, která jsou na něj kladena, převyšuje tato očekávání nebo očekáváním neodpovídá.
Jestliže zaměstnanec výkonová očekávání splňuje, je vhodné:
> ocenit jeho dosažené úspěchy;
> uvést, že většina zaměstnanců výkonová očekávání splňuje;
> podpořit nové náměty zaměstnance, dát mu podněty, jakými cestami by bylo možné jeho výkon dále zvýšit;
> prodiskutovat s ním nové cíle a způsoby jejich dosažení;
> ukončit rozhovor pozitivně.
Pokud výkonová očekávání převyšuje, je namístě:
> ocenit jeho dosažené úspěchy;
> zeptat se jej na nové náměty nebo návrhy;
> zjistit, jaké další či nové odpovědnosti by podle svého názoru mohl v rámci svého místa nebo útvaru převzít;
> zjistit kariérové ambice zaměstnance;
> prodiskutovat s ním nové cíle a způsoby jejich dosažení;
> ukončit rozhovor pozitivně.
6. JAK HODNOTIT NEDOSTATEČNÉ VÝSLEDKY
U zaměstnance, který výkonných očekávání nedosahuje, je třeba postupovat v rozhovoru s ním motivačně. To znamená:
> zahájit rozhovor oceněním dosažených úspěchů; probrat cíle, které nebyly dosaženy, začít přitom s úkoly, které byly nejvýznamnější; prodiskutovat způsoby, kterými by měl svůj výkon zvýšit;
> vést zaměstnance k tomu, aby za svůj výkon převzal odpovědnost;
> stanovit pevné časové termíny pro zlepšení;
> určit termíny případných dalších schůzek se zaměstnancem;
> ukončit rozhovor pozitivně.
7. JAK ČELIT SUBJEKTIVITĚ
Důležitým předpokladem efektivity pravidelného hodnocení je omezení jeho subjektivity. K jejím zdrojům patří nejen osobní vztahy (konflikty, osobní sympatie či antipatie, vnímání podřízeného zaměstnance jako osobní hrozby apod.), ale i systematické hodnotitelské chyby.
Prostor pro subjektivitu hodnocení vzniká zejména tehdy, pokud se hodnocení neopírá o dostatek údajů nebo jasná kritéria. Například tehdy, je-li značná část hodnocení zaměřena na posuzování "osobních vlastností" hodnoceného (např. jeho iniciativy) závisejícím na osobním úsudku hodnotitele.
8. PSYCHOLOGICKÉ PASTI
Ke zdrojům subjektivity pravidelného hodnocení patří i několik "psychologických pastí". Patří k nim:
> tendence k celkovému nadhodnocování (přílišná shovívavost) či podhodnocování (přílišná náročnost) nebo sklon k průměrnému hodnocení většiny zaměstnanců.
> haló efekt. Dochází k němu, je-li výkon zaměstnance v určité oblasti natolik dobrý, že jeho hodnotitel ignoruje výkonnostní problémy v jiných oblastech.
> stereotypy. Podstatou jsou předsudky nebo obecné soudy hodnotitele. Příkladem může být přesvědčení, že ženy jsou při sestavování určitých elektronických komponent výkonnější než muži, které vede manažera k tomu, že ženám automaticky dává vyšší výkonnostní hodnocení.
> efekt zrcadla. Vzniká v situaci, kdy hodnocený není oceňován podle určitého kritéria a jeho nároků, ale na základě jeho srovnání s hodnotitelem. Vzhledem k tomu, že většina osob má tendenci hodnotit lépe ty, kteří se jim podobají, může tato hodnotitelská chyba vést k lepšímu hodnocení těch, kteří se chovají podobně jako hodnotitel, a k méně příznivému hodnocení těch, jejichž chování je odlišné.
NEZAPOMEŇTE
Chceme-li, aby hodnocení přispívalo k dosažení cílů organizace, nebylo formální a nevyvolávalo u zaměstnanců nespokojenost, mělo by se řídit určitými pravidly. K důležitým zásadám pravidelného hodnocení patří:
> jeho základem je průběžné hodnocení vedoucího, který sleduje výkon zaměstnance po celé hodnotící období. Pravidelné hodnocení je jen shrnutím průběžného hodnocení za delší dobu,
> pro hodnocení je důležitá oboustranná příprava, aktivní spolupráce hodnoceného využívající jeho sebehodnocení a opora v konkrétních příkladech,
> hodnotící rozhovor i jeho záznam by v zájmu efektivity i objektivnosti měl zahrnovat čtyři základní okruhy, a to hodnocení pracovních výsledků, pracovního chování, celkové zhodnocení výkonu ve vztahu k očekáváním a stanovení nových výkonových a rozvojových cílů.
Jan Urban
Consilium Group
Management Consultants
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist