Ostrý konkurenční boj mezi tuzemskými pojišťovnami dotlačil ceny povinného ručení rekordně nízko. Zástupci některých pojišťoven mluví o cenové válce, která je dostala na dno jejich možností.
Ceny proto začínají zase stoupat a vedle bonusů pro dobré řidiče tuzemské pojišťovny začínají víc využívat malusy pro ty, kteří často bourají.
Tuzemské ceny povinného ručení přitom patří k těm nejlevnějším v Evropě. To se ukazuje z údajů Evropské pojišťovací a zajišťovací federace a také to vyplývá z aktuálního mezinárodního průzkumu mezi firmami Generali PPF Holdingu (GPH).
Ve srovnání mezi devíti zeměmi střední a východní Evropy vyšlo nejlevněji povinné ručení v Srbsku a také v Maďarsku mimo velká města. Tam může stát pojistka na auto s objemem 1,2l a pro řidiče, kteří deset let jezdí bez nehod na méně než dva tisíce korun ročně.
Ceny v Česku vychází jako druhé nejlevnější. Jak pro řidiče ve městě, tak i na vesnici se vejdou včetně slev a bonusů za jízdu bez nehod i do dvou tisíc korun. Za posledních šest let klesly průměrné sazby povinného ručení v Česku o čtvrtinu.
V zimě na letních pneumatikách? Už nehrozí jen pokuta, pojišťovny vyplácejí méně peněz - čtěte ZDE
Zaplatíte čtyři sta. Ušetříte pět tisíc. Cestu k levnému povinnému ručení otevírá klub - čtěte ZDE
Oproti tomu nejvíc si musí připlatit Chorvati, kde pojištění při stejných podmínkách vychází třikrát dráže. Dvojnásobně vyšší ceny než v Česku jsou podle průzkumu ve Slovinsku. Ale i na Slovensku vychází povinné ručení o několik stovek dráž než v tuzemsku.
"Nízké ceny povinného ručení v České republice oproti ostatním srovnatelným zemím souvisí i s momentální ekonomickou výkonností jednotlivých zemí, s cenou vozidel na trhu nebo počtem aut na silnicích. Primárně jsou nicméně výsledkem aktuální nabídky a poptávky na trhu, systému slev a systému přiznávání bonusů a malusů, a to jak pro běžnou klientelu, tak i pro firmy," vysvětluje Jiří Střelický, vedoucí produktového kompetenčního centra Generali PPF Holding.
A dodává: "Ceny povinného ručení určitě porostou, je jen otázkou, jak rychle." Čekat se podle něj dá zdražení až o pětinu.
Proti tomu podle české pojišťovny se dá příští rok čekat jen mírné zdražení. "Nastavíme svoje sazby pro příští rok tak, aby byla schopna dostát i v budoucnu stále rostoucím závazkům, které z pojištění plynou. Určitě však nepředpokládáme změny vyšší než řádově v jednotkách procent. Výjimkou mohou být vysoce rizikoví řidiči," řekl nedávno mluvčí ČP Tomáš Zavoral.
Zdražení o tři až pět procent předpokládá také Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa. "Výše pojistného je pod hranicí souvisejících nákladů, což může z dlouhodobého hlediska způsobit některým pojistitelům problémy," uvedl k rekordně nízkým cenám výkonný ředitel České kanceláře pojišťoven Jakub Hradec.
Podle statistik Evropské pojišťovací a zajišťovací federace je průměrná cena povinného ručení pro evropské státy necelých šest tisíc korun. I v západní Evropě jsou ale velké rozdíly podobně jako na východě. Například ve Finsku jsou ceny o víc než polovinu nižší než v Itálii. K levnějším státům při srovnání povinného ručení patří také Francie, Portugalsko či Švédsko.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist