Jednadvacetiletá studentka oboru Animovaná tvorba na Filmové akademii Miroslava Ondříčka v Písku Eliška Podzimková se loni v létě zúčastnila čtyřtýdenního workshopu 3D animace na New York Film Academy. O zážitky právě z této stáže se s námi rozhodla podělit v následujícím rozhovoru.
Svou filmovou kariéru jsi započala studiem na Filmové akademii Miroslava Ondříčka v Písku. Dala ti tahle škola dobrý základ pro budoucí studium v New Yorku?
K animaci jsem se dostala již ve svých 13 letech, když jsem začala navštěvovat animační workshop v Řevnicích u Prahy. Animace mě chytla a začala jsem se tomu více věnovat. Moje maturitní práce byla krátký animovaný film. Toto dílo se zároveň stalo přípravou na Filmovou školu v Písku.
Na Filmové akademii Miroslava Ondříčka mě v prvním roku studia učili hlavně věci, které se orientují kolem filmu obecně, a navíc jsem se dozvěděla něco o filmové historii. Animaci jsme první semestr měli jen okrajově a ve druhém semestru jsme mohli začít pracovat na svém postupovém cvičení. Do té doby jsem měla zkušenosti hlavně s 2D animací, tak jsem se rozhodla s tím pokračovat.
Poté se naskytla možnost vydat se do NYC na New York Film Academy, kde každoročně pořádají letní workshopy a já si nevybrala nic jiného než 3D animation, jednalo se o program na čtyři týdny. Bylo to něco jiného, než s čím jsem měla zkušenost, a tak jsem se trochu bála. Naštěstí jsme vše začali hezky od základů a byla jsem jedna z mála v programu, která věděla něco o základech filmu.
Jsou postupy výuky animace v USA hodně odlišné oproti těm u nás?
Popravdě výuka 3D animace v Čechách je poněkud problém. Moc lidí to neumí, nebo se to učí samostatně. Kdo umí pracovat ve 3D programech pracuje raději někde jinde a nemá moc čas učit ostatní. Kvůli tomu jsem se do New Yorku vydala. Během čtyř týdnů jsem se naučila strašně moc, díky vybavení školy a profesorovi, které nás učil. U nás v Čechách jsem se takového jednání nikdy nedočkala.
Měla jsi možnost pracovat s lidmi přímo z filmové praxe?
V Čechách ano, i když ne tak intenzivně jak bych si přála. V příštím školním roce bych měla mít možnost pracovat v pražském studiu UPP.
A co se týče New York Film Academy? Vyučují tam lidé z oboru nebo spíše tzv. teoretici?
Určitě oboje. Náš hlavní profesor na animaci byl Brit, který pracoval jako animátor v nějakém britském studiu a později se rozhodl učit. Ostatní hodiny například herectví nebo scenáristiky byly spíše s lidmi z praxe. Pro mě je práce s lidmi z praxe určitě mnohem přínosnější.
V Čechách se s tím také občas setkám a ty hodiny opravdu za něco stojí, na rozdíl od hodin s prostými teoretiky. Přístup amerických škol k výuce prostřednictvím praxe je daleko intenzivnější než u nás. U nás klidně můžete studovat Univerzitu Karlovu pět let, ale potom nevíte co dál, protože jste probírali hlavně teoretické věci a o práci v normálním, reálném životě se nikdo nezajímal.
Rozhodně je v Americe i větší uplatnění. Jaký je hlavní rozdíl v práci pro české studio a pro to americké?
V Čechách je to uplatnění také velké, těch lidí, kteří umí toto řemeslo dobře, zas tolik není, a když ještě ke všemu nabídnete ve svém životopise studium v USA na New York Film Academy, velká část studií vám po tom skočí. Jak už bylo řečeno, tady se takového vzdělání nedočkáme (alespoň ne v mém oboru), ale nabídek práce by potom mělo být dostatek.
Samozřejmě zkusit si pracovat v nějakém americkém studiu je můj sen a zkušenost, kterou bych nikdy neodmítla. Zároveň vůbec netvrdím, že bych v tom studiu v USA třeba nezůstala daleko raději než v tom českém.
Když se vrátíme zpátky k New York Film Academy, jak moc velkou prestiž má tato škola v USA? Rekrutují se z ní přední američtí filmaři?
Popravdě řečeno moc nevím. Když toto jméno zmíníte před lidmi z filmového průmyslu, většinou vědí. New York Film Academy má pobočky po celém světě a snaží se pojmout vše, co s filmem souvisí, včetně herectví. Vím, že přímo v New Yorku byly jednou za čas přednášky s lidmi, jako byl herec Kevin Spacey, nebo vynikající film-maker Steven Spielberg a mnoho dalších. Dostat se do kontaktu s takovými ikonami je skvělé.
A jak vypadal takový běžný den na New York Film Academy? Měli jste přesně stanovený rozvrh nebo jste měli možnost si jej zvolit dopředu?
Měli jsme ho přesně daný na ten měsíc dopředu, což bylo skvělé. Výuka byla velmi intenzivní a trvala zhruba od devíti ráno do šesti večer. Většinou jsme měli celý den animaci, občas proloženou nějakým jiným předmětem.
Dostali jste na konci workshopu nějaké osvědčení či certifikát? Museli jste si své "workshopové" absolutorium nějak zasloužit?
Ano, po dobu celého workshopu jsme pracovali na svém vlastním filmu, kterým jsme museli na konci "absolvovat". Jednalo se o zhruba minutový spot, na kterém jsme si vyzkoušeli vše důležité pro práci ve 3D. Na konci jsme obdrželi certifikát.
Účastnila ses workshopu jako jediná Češka? Převažovali tam zahraniční studenti nebo spíše Američani?
Ano, byla jsem jediná Češka, ale po dobu těchto letních workshopů převažují mezinárodní studenti.
Jak moc je takový letní workshop na NYFA finančně náročný? Existují nějaké možnosti stipendií nebo jiných finanční pomoci pro případné zájemce o workshop?
Ano, na české poměry náročný asi bude, ale na druhou stranu se vám dostane skvělé zkušenosti, nejen ve škole, ale i s městem jako takovým. Získáte kontakty a také možnost se sem vrátit na delší dobu. Například já mám možnost se vrátit na NYFA na roční studijní program a mám možnost dostat stipendium, což je skvělé.
Vypadá to, že se tvá kariéra vydává správným směrem. Čemu by ses chtěla věnovat v budoucnu? Bavila by tě vlastní tvorba nebo bys ráda pracovala spíše pro reklamu apod.?
V to doufám. Baví mě oboje, ale pro finanční zabezpečení je samozřejmě lepší získat práci v nějakém studiu. Uvidím, jak se vše bude vyvíjet. Mám ještě jeden rok na filmové škole v Písku a potom se chci vrátit na NYFA, pokud se mi povede získat stipendium.
Jinak vlastní tvorbu bych nechala spíše jako koníček. Mým aktuálním snem je získat práci v USA, což je velmi složité kvůli vízům a tak dále, ale rozhodně to není nemožné.
Máš nějaké určité vysněné studio, místo práce nebo dokonce projekt, jehož bys chtěla být součástí?
Tak mým snem už od malička je určitě studio Pixar, ale to je takový ten největší sen. Trochu blíže mým snům je pražské studio UPP, které se zabývá postprodukcí nejen českých filmů. A v poslední době je asi nejreálnější práce v nové pobočce Disney v Praze na Pankráci, která má na starosti hlavně hry a aplikace pro děti.
Teď se omlouvám za své laické znalosti, ale co všechno vlastně můžeš "tvořit"? Určitě se nejedná jen o videa.
Samozřejmě že ne, vlastně mě poslední dobou začala hodně bavit grafika jako taková. Dokonce díky jednomu projektu prostřednictvím Instagramu dostávám spoustu nabídek, což je super. Studium animace vlastně nabízí spoustu možností kam dále pokračovat. Jde o to se jen včas rozhodnout.
Tady je něco z mojí tvorby.
Nezbývá mi tedy nic jiného než ti v tvé budoucí tvorbě a kariéře za celou redakci popřát hodně štěstí a mnoho úspěchů.
Děkuju moc, také přeju hodně štěstí se vším.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist